Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1116 ggr
NSns
0

Kan man ge hästfoder till råttor?

Fodret jag funderar på om de kan äta innehåller detta (i müsli form):

Innehåll per kg foder:
Energi 12,5 MJ.
Råprotein (smältb): 91 g.
1 lit = 500 g

Svart havre

Korn
**
Majs
** 
*Soja och solrosfrön*  

**Linfrön
** 
Johannesbröd

Havreskal  
 Torkad lusern  
**
Frukt och** oligosackarider

Alger

Alla råvaror är ångkokta, vilket innebär att fodret:

• är 100% dammfritt
    är extremt lättåtkomligt
    förbrukar minimal energi för nedbrytning
  • inga konserveringsmedel behöver tillsättas
  • innehåller minimala mängder av melass, en energikälla som är
    fettbildande och ger negativa nedbrytningseffekter på levern.

Arbetssortiment

Medelvärde i %

ACTIV'100 

Protein

11,5

Fett

4,5

Cellulosa

14

Fukt

12

Rå aska

7

Fosfor (g/kg)

5,5

Kalcium (g/kg)

7,5

Natrium (g/kg)

4

Magnesium (g/kg)

2

Energi (MJ)

12,5

Natrium

Smb råprotein

91

Lysin (g/kg)

8

Metionin (g/kg)

2

Spårämnen totalt (mg/kg):

Koppar

40

Zink

160

Mangan

90

Järn

210

Selen

0,45

Jod

0,53

Kobolt

0,13

Tillagda vitaminer per kg:

A (UI)

10000

D3 (UI)

1000

E(IE)

400

C (mg)

16

B1 (mg)

12

B2 (mg)

12

Pantotensyra (mg)

24

B6 (mg)

16

B12 (mg)

0,08

PP (mg)

32

K (mg)

1,0

Folinsyra (mg)

24

Kolinklorid (mg)

200

Biotin (mg)

0,65

Stephanie
0

Vad är det för foder? Har själv funderat på att blanda i lite Pasture mix i mina råttors Torrfoder Räcka ut tungan

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

NSns
0

Dynavena Active 100. Har flera olika Dynavena foder i stallet, men detta är det med minst protein i, tänkte att det i så fall kanske skulle passa bäst som bastorrfoder.

Vad är Pasture?

Stephanie
0

NSns
0

Tänkte att hästfoder kanske blir för kraftigt för dem? men å andra sian ger man dem juinte så mycket. Ingen som har bra koll på det här?

Daydreams
0

Jag ger inte mina råttor färdiga blandningar från zooaffär eftersom det inte känns särskilt färskt. Skulle nog fundera över hur fräscht hästfoderblandningen är och om du tar den från ett stall eller direkt från en oöppnad påse.

Vad jag vet så är väl ingen av ingredienserna farliga men jag hade inte använt blandningen som bas i torrfodret.

Ladyinred
0

En fundering, är det inte risk för smitta om fodret står i ett stall där det i regel brukar springa vilda råttor?

empan-hampus
0

Det var smart, det kan faktiskt vara ner smittat med någontin men om det står i stota tunnor med lock kanske det inte gör lika mycket… jag är inget proffsRäcka ut tungan

Mymlan
0

Man kan köpa hästfoder från granngården/Odal.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Beaver
0

Ganska säker på att det finns folk utomlands som blandar torrmaten med detta. Äter råttorna av alla ingridienserna så är det ju inga problem.

Stephanie
0

Självklart kommer jag inte ta från en öppnad säck då! Syrran förvarar dessutom allt foder i tunnor med lock Glad

Nicciz
0

OT äckligt vetande,

När jag hade häst hittade vi en död råtta i en Oöppnad säck med mat… så nja.. jag vet inte om jag skulle lita på det ändå.

Men man kan ju karantäna maten…

Stephanie
0

Nicciz, vad var det för foder? Vad för slags mat, och vilket märke?

Jag vill poängtera att foder för hästar och foder för smådjur inte har mycket gemensamt. Hästar lägger man ner mycket mer pengar på, och maten har bättre kvalitet. Färdiga smådjursblandningar är ofta fetare och kan göras på vilket sätt som helst i princip. Kunskapen är mycket lägre när det gäller smådjur, och djuraffärerna kan göra nästan hur som helst!

Absinthe
0

Hmm, vet inte vilket märke eller så på hästfoder men vår förra hund som bott bland hästar tidigare var rejält fet när vi tog över honom och han hade käkat massvis med hästfoder under en tid.

Jag tror att hästar och råttor ska ha seperat mat, för hästfodret är väl ändå till för hästar? ;P Jag ger inte ens mina råttor hund eller kattmat som vissa gör, tycker det är roligare att blanda eget med müssli och lite goa nötter och puffar och kuddar och annat nam nam för de små nosarna, men känns som att hund katt och hästfoder är lite väl mäktigt för våra små. =)

Ninja
0

Har inte hästar och råttor väldigt olika näringsbehov och ämnesomsättning? Jag kan inte tänka mig att hästfoder är det  optimala för våra små gnagare..

Beaver
0

Och vanlig müsli är så himla långt ifrån den där blandningen eller? Räcka ut tungan

Visst har den inte så mycket fett, men den är helt okej näringsmässigt att ha som grund i sitt Torrfoder. Gäller ju bara att ha vett när det gäller att blanda upp en bra blandning. Som någon säger här ovan, det är bättre kvalite på hästfoder då de inte tar expemelvis förra årets säd och andra dassiga ingridienser som det ofta görs i smådjursblandningar.

Gräspelletsen kanske de inte äter, men det är ju en annan sak.

Stephanie
0

#14 Och bara potatis är inte heller den optimala kosten för råttor heller Flört Men det är en bra DEL av det hela. Så varför skulle det inte kunna vara bra att blanda ut müslin med hästfoder? Att de har olika näringsbehov än råttor spelar ju ingen roll så länge man inte ger råttan BARA av hästfodret. Det gäller ju att få i sig så varierad kost som möjligt, inte 100% rätt proportioner. Det tror jag inte att någon här har räknat ut! Glad

NSns
0

Jag provade faktiskt att ge råttorna lite hästmat. Jag blandade ut det med deras vanliga müsli och de plockade faktiskt ut hästmaten och åt upp den först! Så jag kommer nog blanda med lite hästfoder någon gång ibland. Jag har aldrig en müsli de alltid får utan har lite olika blandningar då jag inte är någon expert på ämnet och behöver då inte vara rädd för at de får i sig för mycket eller för lite av något. Det borde ju vara precis som med människor att man kan äta alltid, men inte alltid.

Jag är inte rädd för att det skulle någon smitta då det är foder av mycket hög kvalitet. De går tex inte att köpa på granngården eller likanande utan bara från vissa återförsäljare. Jag skulle tex aldrig ge dem av märket KRAFFT som är helt i pelletsform och så där vet man ju inte vad det kan vara i dem. Det har aldrig hittats några döda råttor eller likanande i säckarna och en öppnad säck står i tunnor som inget kan komma åt. Däremot skulle jag tex aldrig ge dem hö där det kan vara både mögel och ett dött rådjur i eller liknande.

Mymlan
0

#17 Vad hette det hästfoder du gav? storlek på säck? vad kostade den?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Beaver
0

Hästfoder är väl oftast i sisådär 20-30kg säckar vilket ju är synd… men man kanske gå ihop några och dela på en säck.

zickan
0

hum.. skulle vara kul med någon som haft råttor under sisådär över 10 år att svara på frågan :-)

Om det skulle vara så enkelt att man kan använda visa hästfoder tillsamans med sina bla. så kan man ju sänka kostnaderna rejält med att tjuva på häst maten :-)

som van häst person så kollar man ju igenom maten med handen, verktyg eller när man/om man häller upp den i tunnor.
då ser man ju direkt om något dött skulle ha medföljt. Hästar blir ju även dom sjuka av döda råttor i maten. Man ska aldrig mata djur med stora säckar utan att kolla igenom dom först. Jag gör lika dant med hundmats och kanin säckarna till de andra djuren.
En vana sedan vi nästan matade våran boxer med en skål av hundmats inbakade larver. Dock kommit över räddslan för storpack på 10 år men är ännu helspänn på vad man kan hitta.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Grodan
0

Jag har kollat igenom Eggermanns hästfoder, men väldigt få innehåller enbart ätbart till råttor.

Det är onödigt att köpa en säck färdigblandad hästmüsli om det innehåller en massa grejer som gräsätare ska ha och råttor inte alls behöver.

Dessutom vette fasiken om kilopriset är så himla skoj.

Åk hellre ett gäng till Odal (granngården, fd Lantmännen - shit vad heter de idag?) och köp upp er på råvaror direkt om ni vill ha billig och bra käk till rådisarna! Dock bör ni se upp med torkad majs av alla slag! Det innehåller ofta djur. Bäst är att ge råttor färsk majs från egen tallrik.

När jag handlade på Odal brukade jag köpa

• 30 kg havrekross
  • 30 kg kornkross
  • 30 kg vete, hel
  • 10 kg linfrö
  • 25 kg solrosfrö med skal (kör dock med skalat nu)
  • 5 kg torkade ärtor
  • 5 kg jordnötter (mmm… jag vet, men det var förr…)

I vanliga butiker köpte jag till det jag tyckte skulle vara i blandningen, ex russin, annan torkad frukt, div fröer, nötter, vetegroddar, örter mm.

Idag kanske Odal har utökat sitt utbud och man kan hitta flera bra produkter att köpa i storpack.

Har även frågat Risenta om man som privatkund får handla av dem och de sa ja, bara man köper 500 kg.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

NSns
0

#18 Det heter Dynavena. Jag tog det som vi har i vårt stall med lägst protein i, Active 50. Jag vet inte vad det kostar. Men det är bland de dyraste hästfodrena som finns på marknaden här i Sverige.

www.dynavena.nu

Som sagt skulle jag inte våga använda det här varje dag ifall det skulle vara helt fel att ge dem. Jag får höra av mig om råttorna förvandlas till hästar eller nåt annat lustigt :p