Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1119 ggr
sweet_heart83
0

barnmat på burk??

Skulle vilja veta vad ni tycker om att ge råttorna barnmat på burk…bra?inte bra?..

Nutiz
0

Barnmat är jättebra att ge, då det oftast inte innehåller massa färgämnen och starka kryddor Glad

Ninja
0

Det är bra om man inte har några nyttiga matrester hemma och om man är lite för lat för att orka göra iordning mat någon dag. Men som med all förlagad mat man köper så är det ju inte helt bra.. Färgämnen, konserveringsmedel, m.m..
Jag tycker inte man får samma koll på maten som när man gör den själv. Därför kan jag ge råttorna lite barnmat ibland, men inte varje dag.. Nu är det flera månader sen sist. :P

Ninja
0

#1: Många burkar jag har kollat på har innehållit vissa färgämnen.. :)

cosmonita
0

Jag ger det ganska ofta. Det finns inte konserveringsmedel eller färgämnen i de barnmatsburkar jag använder.

sweet_heart83
0

Ok det låter ju som att det är mest postivt med att ge barnmat till råttorna. Jag ger dom oftast egen mat i form av pasta, potatis,grönsaker och frukt (utöver torrfodret)Men tänkte att man kanske kunde gedom det nån gång ibland när tiden inte riktigt räcker till eller man har fantasitorka , och det låter ju som att ni är av samma åsiktGlad Och våra råttor ÄLSKAR barnmaten! Speciellt "potatismos & grönsaker" och "slottspuré"Räcka ut tungan

Mymlan
0

Mina får barnmat, dagligen detta för jag saltar ihjäl min mat och den jag är inneboende med han kryddar ihjäl sin mat.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

dreamiz
0

Jag tycker barnmat är bra o ger det ofta pga jag är så ointresserad av matlagning o därför inte alltid har sån mat som råttsen kan få av.

sweet_heart83
0

Skönt att veta att det finns fler som tycker barnmat är en bra lösningGlad

Tosca
0

Kolla bara så att inte barnmaten innehåller lök. Jag försöker undvika att ge mina råttor lök efter råd från vetrinären och jag kommer ihåg att hon gav mig rådet att undvika att plocka barnmat med lök i när jag skulle göda upp min sjuke gammelrådis, så det blev majspure och fruktpure för hela slanten. Uppskattat av en gammelrådis!

Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr

Tixy
0

Bra att ha hemma, ifall man äter något väldigt onyttigt (jag är oskyldig Oskyldig), kommer hem sent eller praktiskt taget inte orkar stå i köket.

Grodan
0

Jag förespråkar inte barnmat alls. Det är den late och oengagerades sätt att ge råttor mat, samt inte alls bra med tanke på näringsinnehåll. Säga vad man vill om att barnmat ska vara så bra…

Gör puré till era råttor själv, bara att blanda de färska nyttigheter (matrester etc) ni tycker råttorna behöver och mosa eller mixa. Då vet ni förslagsvis exakt vad råttan får, samt kan påverka mängd ris, potatis, pasta och annat onyttigt som bara fyller buken…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

sweet_heart83
0

#11 Men är jag helt ute och cyklar nu, jag trodde råttorna skulle ha potatis, ris och pasta. inte enbart såklart men jag har iallafall lärt mig att dom ska ha mer sånt (kolhydrater) än skinka, leverpastej och annat(proten) självklart får dom mest grönsaker och frukt, men dom gillar nästan bara gurka, tomat, banan, broccoli, ärtor och blomkål… Blir ju lite enformigt..

lolaisdenied
0

bara jag som tycker barnmat är äckligt dyrt? x)
föredrar o göra maten själv. barnmat någon gång bara..

Karmatarerskanise
0

Jag gav barnmat till råttorna när de växte.
Men att ge tomat till råttor har jag hört inte är bra? Eller det kanske är en myt?

sweet_heart83
0

#14 ojdå, varför är inte tomat bra då?vill ju inte ge mina små nåt som inte är bra för dom, men synd att ta bort nåt som dom gillar när domredan är så kräsna…Ledsen

cosmonita
0

Jag ger aldrig enbart barnmat utan brukar ge det tillsammans med grönsaker och kanske kokt ägg eller annat.

Nilam
0

Ingen som nämner att det är ett lätt sätt att få tag på kött.. Det är anledningen till att jag gett dem barnmat ibland.. :)

Daydreams
0

Hejsan,

Ger mina råttor barnmat varje dag. Dock den ekologiska. Barnmat har råvaror av extremt hög kvalite. Den innehåller inte konserveringsmedel eller salt, och bara lite kryddor. Den är proportionerligt uppbyggd så att det är betydligt mer grönsaker/rotfrukter än kött. Naturligtvis får mina råttor färsk frukt , grönsaker och Torrfoder också men dem får barnmat till middag.

Hittills under mina år med råttor har jag aldrig haft en sjuk råtta, de har levt länge och varit i utmärkt kondition. (det beror naturligtvis inte bara på barnmaten, men jag tror absolut att det är en bidragande orsak) Vi är dåliga på kunskap om hur mycket vitaminer, mineraler och andra viktiga saker både vi själva och råttorna behöver. Barnmaten sköter detta utmärkt.

Karmatarerskanise
0

#15 Tror det var så att de kan få exem av det. Men det kanske bara är vid överkonsumtion :)

Nutiz
0

#19: Jag trodde man inte skulle ge kärnorna och det inuti för att det kunde ge svamp i munnen :O

Bellona
0

jag har inte märkt några problem av att ge råttor tomat. mina får ofta mat som innehåller det. men så är det ju inte i jättemängder heller.

jag ger barnmat väldigt sällan. det är dyrt. men har det ibland i skafferiet så det bara är att ta fram såna gånger jag är stressad och inte har tid att laga mat åt snuttarna. annars brukar jag göra olika blandningar själv och frysa in i porionspåsar så det bara är att ta fram på morgonen och tina.

Magda
0

jag tycker att det är så roligt att mixa ihop en massa saker & se vad råttisarna gillar Skrattande 

så därför blir det inte barnmat på burk härhemma längre.. gav det lite som godis ngn gång innan.. men råttor gillar så mkt roligare/underligare blandningar än vad bebisar gör så det är kul att testa sig fram..

Bellona
0

mina tjejer är dessutom kräsna och rynkar på nosen åt all barnmat jag testat förutom kyckling med risotto eller vad den nu heter. killarna äter däremot allt som går att äta ;)

Grodan
0

#22 bra magda!!! Kyss

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
0

Här kör jag på barnmat ibland. Fast det är mest som godis, det blir så jäkla dyrt annars vilket inte är så bra för min för tillfället väldigt tomma plånbok :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

empan-hampus
0

Jag ger min råtta barnmat oftast pure, han älskar detRäcka ut tungan

TienMu
0

mina e inte så förtjusta i barnmat vare sej den är ekologisk el vanlig…..de föredrar å äta de ja lagar själv….så så blir de….:)

jag gilla rå krydda min mat extremt mycke men de gör jag alltid efteråt på tallriken istället för i kastrullen bara för att ja ska kunna ge de till råttorna åxå….

Lells
0

Barnmat är inte fel att ge och jag tycker inte alls man är lat för att man ger dem det. Om man själv kryddar sin mat för mycket så man inte kan ge dem det så är det inte fel med den mildare barnmaten som är perfekt för känsliga små råttisar. Har man ingen mixer och inte vill kosta på sig det så är barnmat också en utväg. Jag ser barnmat som en smart, kanske inte så ekonomiskt men enkel lösning till dem som kanske inte riktigt har tiden att heller stå och laga extramat. Själv ska jag skaffa mixer snart men då först och främst för att jag själv vill göra smoothies m.m. Fast då kommer ju mina råttisar såklart också få sina egnegjorda geggor :)

Man får väl tycka att man är lat eller vad som men om man nu tycker barnmat är bra så ska man köra på det. Mina råttor har inte klagat iaf :P Men klart man kollar innehållsförteckningen!

Lollo86
0

är puré bra att ge? jag har handlat in sånt med päron/äpple och banan/mango. det är ju barnmat iofs men jag tänkte om ni pratade om typ potatis och sån där "riktig" mat istället för frukter å sånt. mina älskade iallafall den purén ;P

TienMu
0

men e mango så bra för råttor? fått för mig att de inte är de….???

empan-hampus
0

Det visste jag inte, men nu har jag köpt grönsaks och kalvköttspure, han tycker det e mumsRäcka ut tungan

LeTigre
0

Tycker barnmaten är en bra garanti på att alltid ha lämplig mat hemma. Hipp är ett märke som kör garanterat ekologiskt och utan tillsatser så det blir bra att ha när man inte har någon riktig mat hemma att gegga ihop.

empan-hampus
0

Idag blev det sempers pure… men hipp är bra Flört

TienMu
0

hipp va no de ja prova sist…..nå fibergröt aktigt…..å den va inte populär…..fast de åt ju men de titta lite på mej å undra va de vanliga mumsiga hemlagade hade tagit vägen …lol….Skrattande

marinelady
0

Hm mina får det när en ovan person ska sköta om dem i ett par dagar ex min pojkvän, då köper jag fruktpure (ofta morotspure för att jävlas,dom hatar morötter annars) samt en burk med någon annan fullkost.. så får han ge en tesked fullkost och två med morötter per måltid…men dom blir FETA av det..så jag ger dom inte det själv för jag har redan en tjockis och vill inte ha fler…

Reklamfritt
0

om man ska ge råttor barnmat på burk ska det helst vara för 6månaders bebisar. Vet inte riktigt varför men det har väl o göra nått me proteiner och grejer :/

Daydreams
0

#36 var har du fått det ifrån?

TienMu
0

ojojoj…OJ…..:) fick riktigt inspiration häridag pgav denna tråd…..kom på att mina råttor e galna i en viss grej….å det är äggsås……Torsk med äggsås….så det har ja nyss lagat här å käkat själv(rullar fram) ;) å råttorna hugger in på de nu….de är så söta när de glufsar i sig…..en riktigt husmanskost dag blev de *le*

TienMu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Frenzie hugger in på äggsåsen….

Kleverin
0

Vet inte, tror det är bättre att ta sig i kragen en dag och laga en stor sats med mat till råttorna som man fryser in i stället. Barnmat känns både onödigt och dyrt. Det enda som jag köper färdigt till mina råttor och mig (äter det ju oxå) är frysta blandade grönsaker, deli tror jag de heter. enda blandningen vad jag kunnat hitta som inte innehåller lök. Perfekt eftersom mina grönsaker alltid ruttnar i kylskåpet. Sen får de frysta ärtor och hemmaodlad spenatsallad och sånt med..
Men, alla gör vi olika och det ska mycket till för att man ska göra något livsfarlig fel om man bara har grundlägande kunskap.

empan-hampus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men en burk barnmat kostar bara 10kr och det kan jag nog offra, om man tänker på hur glad min råtta blirSkrattande

TienMu
0

tio spänn!!! va ju dyyyrt!!! finns billigare barnmat…. :)