Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 450 ggr
stozze
0

Introducerings fråga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihopa, dethär blir mitt första inlägg här på forumet.

Jag har skaffat två små råttpojkar för två veckor sedan, så nu är dom snart 9 veckor gamla, den ena är helsvart men har vit mage och den andra är en siames, ursöta killar :) Hittils har dom fått bo i en egen bur intill mina andra pojkar, den älsta är strax över 2 år (han hade också en bror som gick bort i början på november 07) och den yngre är 1 år nu. Han som är yngre har blivit kastrerad 21.11.07 pga att han blev aggressiv och bet mig väldigt hårt i handen, var tvungen att sy såret, två stygn. Han har alltid varit snäll förut så bettet kom som en chock, tänkte att kanske det var ett misstag men dagen efter så fortsatte det, han vill bitas igen och gick i cirklar runt mej med rest ragg och strök bakdelen mot mina knän, han var verkligen arg.

Nåjo men efter kastreringen försvann det aggressiva beteendet och han blev sitt snälla jag igen så jag gissar att det hjälpte.

Igår tänkte jag att jag skulle låta dem träffas alla fyra utanför burarna. Den äldre råttan såg ut att acceptera småttingarna direkt, inga problem där ännu men han som är kastrerad var det lite värre med. Han gick fram till dem o luktade och sen plötsligt blev reste han ragg och daskade med svansen och började jaga efter småttingarna. Såg inte alls trevligt ut så jag bestämde att det fick räcka med introduktion den kvällen.

Men frågar är, finns det risk att han skulle kunna bita ihjäl småttingarna? Är det någon som har råkat ut för nått sånt hemskt?

Jag skulle blir helt knäckt om nått sånt skulle inträffa.. nej fy fan, hemska tanke.

Det är småttingarna som är på bilden <3

ratpaw
0

Hej!

Ja, tyvärr händer det ibland att bebisar blir ihjälbitna vid introducering så risken finns. Det gäller att vara observant på råttornas beteende när man introducerar.

Olyckan kan vara framme på ett ögonblick när man minst anar det så helt säker kan man inte vara.

En råtta som vill döda biter i halsen.

Är en råtta väldigt ilsk och reser ragg bör man vänta tills den lugnat ner sig igen innan man testar på nytt. Du får testa korta stunder åt gången och kanske räkna med en lång tids introducering innan de kan flytta ihop i samma  bur.

Se till att de har något att sysselsätta sig med under introduceringen. Sätt även fram lite extra god mat.

Nicciz
0

Kul, Grattis till nytillskotten. Hoppas att introduceringen går bra. Det brukar det göra om man bara orkar att ta det sakta men säkert. Glad

Risken finns som sagt alltid att råttor gör illa varandra och i värsta fall biter ihjäl varandra. Men om du gör allt du kan för att minimera att råttorna känner sig hotade så ökar du chanserna för en lyckad intro. Din råtta visade tydliga tecken på aggresivitet så du gjorde helt rätt som satte stopp där.

Man kan alltid börja med att ge dem små doftprover. Lägg in tex extra filtar eller handdukar och skifta sedan mellan burarna (om råttorna har varit klart i karantän vill säga) Då ser du hur råttorna reagerar på de nya dofterna.

Sedan kan du ställa burarna i närheten av varandra men inte så nära att de kan nå svansar eller tassar.

Du kan även låta dem undersöka varandras burar när de andra är ute. Låta dem gå runt och sniffa lite.

Sen när du märker att de inte reagerar aggresivt på dofter eller försöker markera över dem hela tiden kan du låta dem vara ute på samma ställe som de andra nyss varit ute på. Och när det fungerar kan du med is i magen låta dem träffas på ngt ställe ingen av dem anser som revir.

Lycka till. Det kommer snart en hel artikel om introduceringar. Ska bara orka ta itu med det *s*

Fast innan du ser att de fungerar tillsammans skulle jag inte sätta ut mat. Då det kan vara en trigger till rangbråk.

stozze
0

Tack för tipsen :)

Jo när jag introducerade Nero (han som är kastrerad) med killarna förra året så gick det väldigt lätt, han kom med i gänget med detsamma, några små brottnings matcher men det var allt. Hade hoppats det skulle gå lika bra nu men den här gången tycks det ta lite mera tid :S Man hoppas ju alltid att det skall vara kärlek vid första ögonkastet :)

Ska ta och pröva detdär med att skifta filtar och flytta burarna lite närmare varandra.

dorkey
0

#3 och tänk på att det kan ta lååång tid, flera veckor innan man lyckas. Men kämpa på! =)

ratpaw
0

Nicciz:

Här hemma har maten alltid varit ett hjälpmedel vid introduceringar. Det har aldrig blivit något rangbråk här hemma pga maten.

Nicciz
0

#5 Vad bra, skönt att höra. Jag har heller inga större introducerings problem jag själv kastar in nya hanar oavsett ålder (om jag litar på den nya vill säga) och har aldrig några allvarliga bråk, men för det är det inget jag rekommenderar andra för det är farligt.

Man har ju större förutsättningar om man tar det den långa hårda vägen. Och jag antar att det inte är det första du gör sätter alla runt en stor matskål med kalasmat…. var mer så jag menade, att eftersom hon hade en hane som visade aggresivt betende så borde man undvika alla saker som KAN inte måste leda till bråk.

Det är lixom aldrig lätt att orda hur andra ska göra eftersom man själv inte känner råttan och därför påpekade jag att det Kan leda till bråk.

ratpaw
0

Det händer att matskålen med en massa godsaker har stått framme på bordet när råttorna sätts på bordet för att introduceras :)

Men det är sant, att vet man med sig att en råtta har dåligt temprament bör man nog vara lite försiktigare, särskilt om man är nybörjare på introduceringar, och inte har så stor erfarenhet av att läsa av råttorna vilket humör de är på.

LeTigre
0

Jag ville bara hälsa TS välkommen till råttor iFokus! Du får se till att komma in och uppdatera oss om hur det har gått för dina pojkar sen. Och tveka inte att be om råd igen, men testa först sökfunktionen (här till vänster, i mitten över inläggslistan) för det finns oerhört mycket info i gamla trådar

Välkommen igen :)

/Phoebe

stozze
0

Tackar för välkomnandet :D

Flyttade över en filt bit från varandra burar och den tyckte Nero och Lancelot att var väldigt spännande, de satt säkert och nosade på den i en halv timme sedan hade Nero använt den som filt att sova på i sitt hus :P Dagen efter så lät jag dem vara i varandras burar en natt och så hade jag burarna nära varann, förstås inte så nära att någon skulle kunna få svansen in i den andras bur. En massa sniffande nosar ut genom gallren hela natten :)

Nåjo, så ikväll lät jag träffas igen, så jag flyttade småttingarna till sängen och sen tog jag först Lancelot och sedan Nero dit för att träffas, inga problem alls där, de nosade en stund på varann och allt var frid och fröjd. Varken Nero eller Lancelot tyckte det var så spännande i sängen så de hoppade ganska fort ner och gick till sin bur igen.

Så lite gladare blev man, ser lite mera lovande ut nu. Ska ta och göra samma sak nu ett par kvällar och sen tvätta igenom den stora buren och se hur det går där.

stozze
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg att artikeln om introduktion har kommit ut, den var grymt bra :)

Nu har alla råttisar bott ihop i samma bur i en vecka ungefär, har gått hyfsat bra tycker jag, Nero fick dock spendera en natt i "snickerboa" men efter det skärpte han sig och nu har han nog börjat förstå att de andra är ju faktiskt roliga lek kamrater. Småttingarna springer med Nero överallt när de är ute i lägenheten och han verkar uppskatta sällskapet, Lancelot är ju så pass gammal att han inte orkar springa runt så mycket mera. Ibland har dom haft lite små slagsmål men inge alvarligt, inte ett enda riv/bit märke på någon av dem så det är bra och ofta är det småttingarna som hoppar på Nero först :P

Idag hade vi ärtfiske, ärtor i vattenskål.. fattar inte de kan genom att ta ett litet hål i ärtorna få ut allt innehåll och lämna tomma skal kvar på golvet, skickligt :)