Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 661 ggr
lolaisdenied
1

vad ska jag göra?? :/

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I mars köpte jag 2 honor (Dexter & Kyrr) på en reptilaffär.  Jag sa till mig själv att om de skulle bli aggressiva eller liknande så skulle jag låta dom somna in, då har de i alla fall fått ett bra liv..

De har under lång tid varit små tuffingar och man har sett hur de velat ta ledarplatsen. Det enda såret jag sett var en gång på Dexter. Men jag visste inte säkert om det var Kyrr som orsakat det såret.

För några veckor sedan började någon av dom babera vår andra hona (Omikami, från uppfödare). Så jag satte Dexter & Kyrr i en annan bur. Men nu har Kyrr börjat barbera Dexter.

Vad ska jag göra?

Ska både Dexter och Kyrr bli ensamråttor?
Ska jag låta dom somna in?
För även om jag skulle få Kyrr att sluta barbera Dexter så kan jag inte ta in dom i honflocken igen. Jag vill inte att våra andra råttor ska behöva stå ut med deras maktgalenheter..

lolaisdenied
0

-knuffa upp-

lolaisdenied
0

http://youtube.com/watch?v=kHqldEbCTZM

**smygfilmade när kyrr tvättar dexter
**
det var inte meningen att det skulle bli så skakigt men en viss Kajan tyckte det var kul att springa på min arm för att komma till honornas bur >.<

annelie-h
0

ser precis ut som när mina tvättar varandra.. fast utan barberingen då..

Telefonkontakt
0

Du skulle väl kunna försöka att göra de till ensamråttor? Vissa råttor går ju inte ihop med andra tyvärr och hanar kan ju vara lite aggresiv amot varandra, naturligt inom alla arter av djur.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Daydreams
0

Men barbering handlar väl inte om aggressivitet utan att dom är föör snälla dvs hjälper till att putsa den andra för mycket.

Jag vet inte alls hur eller om man kan göra ngt åt det, men om dom inte bråkar hade jag låtit dom fortsätta bo ihop.

lolaisdenied
0

Tack för svaren:D

De bråkar en del men inte så det går hål. förrutom en gång..
Fast det kan väl inte vara bra för Dexter att Kyrr tvättar bort hennes päls? Iof då kanske man får sig en nakenråtta :P
Kyrr och Dexter går rätt bra ihop med varandra men inte med fler råttor. Kanske man borde testa då att bara ha dom två tillsammans. Fylla på med ännu mer saker åt dom att göra och ta ut dom ännu mer så det inte finns någon tid för dom att bli uttråkade och hålla på med sånt fuffens?

Daydreams
0

låter som en bra ide tycker jag, men jag kan inte mycket om barbering då jag aldrig haft en barberar råtta.

lolaisdenied
0

Det kanske du inte haft Daydreams men du har mig och jag bara älskar att putsa ditt hår och få hårbollar i min mun (:
tss

men då ska jag låta dom vara tillsammans och försöka få det att fungera (:

Daydreams
0

:O

lolaisdenied
0

Daydreams = min snuttefilt

Daydreams
0

ähumGenerad

Allamej
0

hehe :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

wintermynta
0

Råttor som barberar sig är antingen understimulerade eller överstimulerade. Jag hade låtit dom barberade råttorna sitta med varandra för att se om det går över.

Reklamfritt
0

det här kanske bara är en konstig fas de går igenom ? Jag menar ibland bara helt plötsligt kan rådisarna bli lite konstiga men sen går det över efter ett tag … du kanske borde vänta och se ??