Läst och läst om nya råttor..
Ändå känner jag att jag inte har hela bilden klar för mig. Så bättre att fråga en gång för mycket än att göra fel! *ler*
Längtar verkligen tills artikeln om hur man introducerar råttor blir klar, den skulle nog sammla ihop en hel del av informationen som finns här. Men en sak i taget.
Min bekant har genom slarv av djuraffären fått en gravid hona som fick 8 ungar. Det är en hona otingad som jag har anmält mig som intressent på och fått. Ska hämta henne under nästa vecka, då hon blir 5 veckor nu i helgen. (ska inte använda denna eller befintliga råttor i någon som helst uppfödning eller liknande, de är bara för mitt eget sällskap)
Frågorna ang. karantän
*1 Ska jag sätta henne i det fast hon har varit i ett privat hem och endast haft kontakt med sin mamma och kullsyskonen?
*2 Har ingen möjlighet att få eller ta två ungar vilket innebär att hon kommer bli ensam under den tiden. Är det försvarbart att ha en 5 vekors unge i karantän i 6 veckor ensam?
*3 Ni som ej har uppfödning utan enbart har råttor för att det är kul och underbara djur, handen på hjärtat, hur brukar ni göra? (förväntar mig på något sätt att uppfödare är/ska vara mer noggranna..:-)
Ang intruducering:
*1 När ev karantän är slut, är det ok, kanske tillochmed bra att de kan se varandra i de olika burarna? Kommer dock vara ca 1 meters avstånd för att det inte ska bli inkräktande på reviret.
*2 Jag har två honor redan, vuxna. Den ena är mer vänlig och tam än den andra som jag upplever det. Ska jag låta den "snälla" råttan träffa ungen på en neutral plats först eller är det bäst att låta båda honorna träffa ungen samtidigt? Inser att rollerna såklart kan förändras och den "snälla" är den som inte tycker om ungen om så skulle vara fallet.
*3 Hur ser jag om de kommer överens? Mina honor är inte speciellt sällskapliga med varandra, de är inte aggressiva eller något, de bara umgås inte om de kan låta bli. Har bara en hängmatta och den delar de, men är det ingen hängmatta eller om jag har två, så sover de inte tillsammans. Ser såklart om det blir bråk, men om de bara ignorerar ungen (vilket jag faktiskt kan tänka mig att de gör) är det fritt fram då? Kan hon flytta in?
Tacksam för svar.. 

*1 Ska jag sätta henne i karantän fast hon har varit i ett privat hem och endast haft kontakt med sin mamma och kullsyskonen?
*2 Är det försvarbart att ha en 5 vekors unge i karantän i 6 veckor ensam?
*3 Ni som ej har uppfödning utan enbart har råttor för att det är kul och underbara djur, handen på hjärtat, hur brukar ni göra?
Jag tycker att man alltid ska tillämpa ngn form av karantän. 6veckor är ju det optimala men det är mest för att eliminera virus risken. Och försvarsbart är det med att man troligtvis räddar livet på alla de råttor man har.
Det du ska tänka på är att alla har sina egna bakteriefloror och olika bra immunförsvar. Det blir ungefär som när barn börjar på dagis. Med handen på hjärtat är det sällan jag tillämpar 6veckors karantän men oftast tre-fyra v. 2ggr av ca 50 har jag inte tilläpat karantän alls.
Under de veckorna får jag ett ganska klart begrepp om någon av råttorna är sjuka, de vägs varannan dag osv. Men det jag tycker är bäst är att man lär känna nykomlingen och man får tid att bounda med den innan den sätts in till de nya.

1 När ev karantän är slut, är det ok, kanske tillochmed bra att de kan se varandra i de olika burarna? Kommer dock vara ca 1 meters avstånd för att det inte ska bli inkräktande på reviret.
Tycker absolut de kan få se varandra
2 Ska jag låta den "snälla" råttan träffa ungen på en neutral plats först eller är det bäst att låta båda honorna träffa ungen samtidigt?
Som du säger kan det bli tvärtom. Att den snälla inte accepterar ungen. Men jag tycker gott du kan låta alla tre träffas samtidgt, detta även för att i flertal alltså när råttan fyller sin funktion i flocken handlar den annorlunda mot när den är själv.
Du ser snabbt om det kommer bli ett problem och med vem. Då får du helt enkelt ta mer tid på dig med den råttan och gå igenom alla olika introduktionssteg (artikeln kommer när som helst)
3. Hur ser jag att de kommer överrens?
Om de inte bråkas och kivas och tom putsar lite på varandra osv osv.. du förstår när de gör det.. ;) Ofta är det enklare att fylla ut en 2flock för råttor i tvåflockar har ju fått påta sig alla uppgifter och när alla har sin rang och uppgift klart för sig brukar det bli en bättre harmoni överlag…
handen på hjärtat. när jag tog hem mina så hade3 jag bar4a en kort karantän, kollade ohyra och observerade dom i runt en vecka kanske, sen fick dom träffa min gammelråtta på sängen(jag hade en sen förut och skaffade två bebisar) det gick jättebra sen stoppade jag in dom i en renstädad och lite ommöblerad bur. gjorde itne så mycket väsen av det. Det var killarna.
Sen har jag två tjejer som jag skaffat sällskap till nu, dom är ung. i samma ålder, hade henne ensam någon dag bara så hon skulle slippa sitta ensam för hon var riktigt stressad och orolig (ormmatsråtta inte så hanterad) och jag släppte ihyop dom på soffan och det gick också jättebra.
Jag har nte haft mina burar så nära att dom kan se och känna lukten av varandra dock, vet itne men det känns som dom kan reta upp varandra då och se dom som konkurrenter eller nått, är kasnek itne så, men det känns lite så så sen när dom träffas så kanske dom inte alls e så intresserad av varandra, men det e min syn på det. Men så har jag haft sånna problem innan också men min baroon som inte klarat av andra intruduceringar, men det har varit med lite äldre hanar och dom har visat sig vara aggressiva efterhand så det var inte baroon det var fel på, mitt hjärtegull, tihii. småkillarna sköter han om som han vore deras mamma :P
Tack så jättemycket för bra svar. Menade inte att stressa dig med artikeln Nicciz! *ler*
Då ska jag följa era råd, låta dem sitta isär under några veckor till att börja med så jag ser att hon mår bra och förhoppningsvis hinner bli så tam som möjligt. Inställd på att detta ska ta lång tid med intruduceringen, då blir jag glatt överraskad om det går snabbare! *ler*
Nu blev jag riktigt spänd och förväntansfull inför hemkomsten av den nya.. Ska bara hämta extraburen hos pappa ett kvarter bort och hitta en bra plats för den nya i karantän. Vilket rum tillbringar jag näst mest tid i.. Vardagsrummet står ju de andra i. *ler* Får väl ha henne i sovrummet då! Hoppas hon sover på nätterna.. *filosoferar iväg om framtiden*
Virus finns inga botemedel för. Smittobärare visar inga som helst symtom. Så är man rädd om sina djur tillämpar man minst 6 veckors avskildhet från de övriga djuren.