Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1642 ggr
Lollo86
0

Om Hanråttor

Jag tycker att båda hanråttor och honråttor är underbara men hanråttor är ju lite mysigare på något sätt. Jag är däremot mer allergisk mot hanråttor för att de luktar så pass mycket och när jag håller på med min mammas hanråttor så får jag utslag på händerna som kliar så förskräckligt.. kanske inte är så med alla hanråttor iofs? finns det någonting man kan göra åt saken? kanske tvätta dom en gång i veckan eller så för att hålla lukten lite mer å avstånd. vill så gärna ha hanråttor.

har 5 tjejer nu och dom är hur underbara som helst. men det skulle vara kul å variera lite :D

sussa08
0

Jag tvättar mina killar en gång i veckan :9 Hela min familj är allergisk men så länge jag tvättar dom så är de gos-bara för den övriga familjen :D

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

BettySue
0

Det som är väldigt allergiframkallande på råttor är själva kisset, så om du undviker det kanske det blir lite bättre?

Lollo86
0

#1 smart då kanske man ska göra så då :D vad använder du för att tvätta dom med? 

#2 men det är väl rätt svårt att undvika kisset när hanar så gott som jämt ska kissa på en när de "går över" en haha

jag blir ju inte allergisk om mina honor kissar på mig hehe

BettySue
0

Jo det är nog väldigt svårt. Kanske hanar har något speciellt i deras kiss? Du kan ju pröva med att dutta lite kiss på handen och se vad som händer ;P

Att tvätta råttor med  shampoo för ofta är inte så bra, deras hud blir torr. Däremot kan man "sköja av" dem utan någon tvål eller så..vet inte om det hjälper mot allergi men det är bättre för råttan.

sussa08
0

Jag använder schampoo, men om de blir lite torra så använder jag olja :) (Balsam? ^^)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Lollo86
0

Okej tack för era svar :) ska inte skaffa hanar än på ett tag då jag har rätt mycket djur nu! eller ja såklart man kan ha ännu mer men men ;P får se ur det blir. ska vänta lite iallafall :D

BettySue
0

#5 Haha balsam till råttor :D

Stj3rnfallet
0

Jag tror hanar har "starkare" kiss än honor och det är nog därför du reagerar. Om jag t ex blir klöst av mina råttor, oavsett om det är honor eller skulle vara hanar så reagerar jag. Kiss kan jag också reagera på oavsett kön. Tror jag iaf :P Var ett tag sedan jag hade hanar.. Men det är ju ett smart sätt att prova bada dem =)

Lollo86
0

#8 jo det är nog sant. okej jag reagerar också om jag blir klöst av honorna men det blir inte alls lika stark reaktion. får nästan utslag av hanarna.. iallafall av dom som min mamma har.

men det kanske är för att jag inte är van vid dom också? jag håller ju på med mina honor varje dag. hennes träffar jag kanske en gång i veckan eller ännu mer sällan. kanske är bättre att börja från när dom är små bebisar så kanske man vänjer sig mer?

TienMu
0

Oj…en gång i veckan!!! ja badar aldrig mina…..Förvånad

Stj3rnfallet
0

#9 Kan mkt väl vara för att du inte är van vid dem! Jag reagerar på andras hundar som jag inte träffar varje dag.. Så det kan vara därför =)

CamillaS
0

men blir inte huden väldigt uttorkad om man badar dom så ofta?

och så var det vel något med deras päls som inte heller mår bra av att bada så ofta?

Lollo86
0

#12 jo jag har hört att huden kan bli uttorkad rätt lätt om man badar dem så ofta..

Men jag ska först testa utan att bada dom (när jag skaffar hanar alltså) å se hur det blir. om jag blir allergisk ändå får jag testa å bada dom då.. men jag kan ju göra det kanske varannan vecka istället då isåfall..

BettySue
0

Tänk bara vad som kan hända ifall du blir riktigt allergisk och inte kan vara med dem. Kan din mamma då ta dem?

TienMu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min sambo e allergisk mot alla pälsdjur…..så pass att han inte fick göra lumpen,för ett par år sedan…..å han han har inga som hellst problem me råttorna å ja har alltid bara haft hannar…..skaffat honor nu senaste året…..så nu har ja både och…..å de går jätte bra…han säger själv att han reagerar mäst på råttungar…..men de går bra bara han inte har dom på axeln å så…..å ja badar aldri mina…..de sköter de själva……ska va om de lyckas lorta ner svansen då…..men då e de enbart för skönhetsskull ja tvättar den…..råttor ska tvätta sej själva……

ska man ställa ut så finns de ju regler tro ja som säger att hannar ska tvättas(ställer inte ut själv,men har fö mej de)….men ställer man inte ut ser ja ingen anledning att utsätta dem för de,….bli mycke stress för dem…..å vad kan förmycke stress hos en råtta resultera i….jo sjukdommar….om man har otur…..stress ger dåligt imunförsvar……samma som fö oss människor…..rätt logiskt….

sommartid brukar ja ha en badbalja i buren som ja har nytt vatten i varje dag som de kan svalka sej i å plaska runt i…..de uppskattas….då kan de ju bada för deras egen skull,dom kan ju va lite envisa….nä man försöker tvinga dem till nå…*le* :)

TienMu
0

ursäkta…ja stavar ju som en kratta….*lol* hoppas ni har överseende….

UpptagetNamn
0

#15, Fast en del råtttor blir ju faktiskt inte stressade av dej :P Vissa gillar det!

UpptagetNamn
0

Ojsan, det skulle står: Stressade av det & inte: Stressade av dej X)

TienMu
0

#18 haha…hmm…blev lit fundersam där å vände mej om å kolla över axeln haha……

ne såklart inte vissa vil de å vissa älskar ju å bada…..därför ja har badvatten åt dem på sommaren(me tanke på att jag själv tycker de e skönt när det är varmt) ….då ser ja vilka som badar å vilka som inte gör de….

men såklart man märker ju om de inte gillar å bada…..å de va mest de ja mena att man inte ska bada dem om de verkligen verkligen inte vill…..

sen att de no inte e bra för huden på dem åxå…….samma för en själv…man bör ju inte tvätta sin egen skalle för ofta……då blir den ju ba fetare å känns å ser ännu skitigare ut…….det blir lixom knas med den normala fettproduktionen i huden….så huden vill producera mer fett ti hyn bara för att man torkar ut den fö mycke nä man tvättar fö ofta…

Daydreams
0

är du från Kalmar Tien Mu? du tar bort så mycket R:P

TienMu
0

#20 *asg* näää…hrmmm……ja e ba allmänt kass på å stava…..e ju frisör vetu…skriver inte så mycke….kladdar me färg mest…..;) ne,men allvarligt så är mitt tangent bord lite halvt pensionerat…….el a de säger snart upp sig…..å ja e fö slö fö å rätta till allt…..vissa tangenter funkar inte alltid…..

inte fö att de e nå fel på kalmar,tro ja…….aldrig vart där….:)

TienMu
0

en möjlighet,kan att ja babblar fö fort i huvet å skriver fö långsamt…..

TienMu
0

I did it again…Generad fan nu skäms ja…..

Ittna
0

Man ska inte bada han råttor för mycket, för dom har en fetare päls. Och om man gör det så torkar huden ut. Men man kan ha lite baby olja i vattnet isf.  Eller smörja in svansen och tassarna med olja efter man har badat dom .. Men om man ska ha olja så ska man inte ha någon med parfym i. Så tänk på att inte bada dom för mycket..