för gammal hona.
Om en hona är över ett år o inte har fått ungar innan, vad kan hända? Hur bör man gå tillväga?
(jag har ingen sån hona, nej!)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Tja, framför allt så ska man se till att hon inte blir dräktig…
Om hon ändå blir det ska man vara väldigt medveten om att honans höfter kan ha stelnat vilket innebär att hon inte kan föda ungarna.
Vilket i sin tur leder till att alla bebisarna dör i magen på henne och sen förgiftar henne.
Ju äldre en honan är vid sin första kull desto större risker blir det. Är man rädd om henne så ser man till att hon inte blir dräktig. Jag säger det inte för att skrämmas utan för att det bara är så.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
men schh min gudrun är ju tjuvparad och runt året.. hoppas hon klarar det. har gått upp 30g på tre dagar nu..
// Vanessa
Jo, men vad finns det att göra? Kejsarsnitt låter ju lite otroligt.
Vänligen
Sofia
Finns inte så mycket att göra.. bara att vänta och se. Vara uppmärksam på komplikationer och förberedd på att åka akut till veterinären, och i ett försök att rädda honan kan kejsarsnitt mycket väl vara ett alternativ. Annars stryker både hona och ungar med, kommer inte ungarna ut så är det 100% dödlighet på allihopa om inget ingrepp görs.

Köp hallonblad i hälsokost, ta en tesked och låt dra en stund, ge henne avkoket när det svalnat istället för vatten. (Grodan som lärde mig det)
vad är det bra för?
Vänligen
Sofia

Jag har två honor här hemma som gjort kejsarsnitt och numera kasterade…och dom klarade det bra
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.
#7 vad kostade det ?
// Vanessa

Så här stod det i Aftonbladet:
Att dricka te på hallonblad gör att förlossningen kommer i gång snabbare
Obevisat: Barnmorskor i alla tider har föreskrivit en kopp hallonbladste under graviditetens sista månad för att sätta i gång förlossningen.
Trots att det inte finns någon forskning som bevisar att tet kan starta förlossningen, finns gott om anekdotartad bevisning att det gör verkan. barnmorskor har länge använt bladen för att förbereda musklerna runt livmodern inför förlossningen.
Fiona Ford på Sainsburys hjälplinje för gravida håller med om att det inte finns några vetenskapliga bevis för att hallonbladste har en verkan, men många använder det ändå som ett vedertaget hjälpmedel.
– Hallonblad innehålller oxytocin, det hormon som frigörs i hypofysen för att framkalla sammandragningar i livmodern, säger hon.

Det kostade över 3000 kr den ena gången och 1650 kr den andra gången…beroende på att försäkringen tog resten.
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

#10: Malinmalin, var gjorde du dessa operationer?
#9 undrar om hon i grotbjörnens folk inte dricker ett te på bland annat hallonblad för att inte bli gravid… Hmm…
#12, nödvändigt vetande! ;) haha
Vänligen
Sofia

Den ena opererade av en veterinär jag jobbat med och den andra opererade på Blå Stjärnan.
//Malin

#14 Tycker jag var en stor sak av dig att göra! :) beundransvärt…..
Mina bekanta tycker att jag är knäpp när ja lägger ner 500 på ett vetrinär besök….
mm min sambo med, innan han började gilla råttorna så tyckte han att man kunde spola ner dom i toaletten istället, morr!
// Vanessa
fast det säger han ju fortfarande :P
Vänligen
Sofia

säger min karl de då jävlar! då blir de soffan…..grrr…
haha, min sa det engång men nu betalar han till o med halva kostnaderna för allt o går inte med på något annat än att få äga halva råttorna :) haha
Karlarna har en tendens att lätt ändra uppfattning om djuren :)
Vänligen
Sofia

Soffan är för milt….vore det min gubbe som skulle ha sagt något sådant hade det blivit uthuset
//Malin
jag har det!
Då får de sova i sopprummet! bland brännbart - snuskiga matrester. haha
Vänligen
Sofia
Ja, hallonte lär ju vara bra mot mensvärk, tycker faktiskt det funkar.
Så nån inverkan på "down there" borde hallon väl ha…
≧◔◡◔≦

#20….haha uthuset….hihi……fan ett sånt skulle man ha…..ska se till å ha ett sånt nä villan e i vår ägo……tillsvidare få de bli soffan/tvättstugan på vintern å dasset i stugan på sommaren…..*fniss*