Badning, svanstvätt, kloklippning..
Jag badar inte mina råttor.
Jag skulle bara göra det om något särskilt inträffade så att de blev särskilt smutsiga. Har tänkt ge dem årsbadet i sommar när det är varmt.
Jag tvättar inte deras svansar..
Råttorna är enligt mig så rena ett djur ska vara. De luktar gott och jag tycker svansarna för det mesta ser rena ut! Mina råttor går duktigt på låda och behöver aldrig sova i sitt kiss/bajs så det kan ju vara därför.
..och jag klipper inte deras klor.
Kloklippningen är något jag ska ta itu med (för min egen skull!) men jag undrar om det är nödvändigt? Den enda gången det lär vara nödvändigt är väl vid introduktioner osv? Eller skadas klorna av att de inte klipps?
Tycker det är väldigt viktigt att hålla råttans omgivning ren. Skålar, inredning, lådan osv. Allt det som råttan inte kan städa själv. Tycker även det är viktigt att hålla undan damm i lägenheten så att de slipper springa omkring och nysa när de är ute. Om man håller råttornas omgivning ren borde de väl inte bli så himla smutsiga heller?
Inga djur i naturen badar ju så som vi människor gör. Jag tycker det badas så mycket hit och dit och man funderar ju kring det.. Jag tycker det är lite knäppt om jag ska vara ärlig men jag kanske har fel? Jag är ju uppväxt med katter så för mig hör det till ovanligheterna att man badar sina djur.
Älskar mina stora små vänner..

Håller med dig helt, badar inte mina djur heller OM dom inte av ngn anledning blivit extremt smutsiga. Råttorna badar jag inte men badade en av dom en gång för hon hade så mkt medicin i pälsen.
SKulle inte få för mig att som vissa gör, skrubba svansarna massa gånger inför utställning, men märkte jag att en råtta hade problem att hålla sig ren skulle man ju få ta tag i det.

Vad skönt att du tycker som jag! :)
Självklart måste man ju hjälpa dem när de är hårt smutsade eller har problem att hålla sig rena. Men det händer ju inte speciellt ofta.
Just det där med utställning tycker jag också är lite knäppt. Varför måste de vara så sablans rena? Okej, för att de inte ska komma dit jättesmutsiga men det verkar ju lite överdrivet, hur nästan kliniskt rena de ska vara.

Jag badar dem inte, om dem inte dränkt sig i tomatsås *asg* har för många siameser
Jag har iofs bara ställt ut en gång och jag kan glatt erkänna att jag inte brydde mig värstans mycket om deras orena svansar eller päls *s* och fick inga nedslag för det heller.
Kan ju tillägga att vi vann bästa Pet med en skitig svans *asg* och det är så det ska vara tycker jag. En råtta är inte en sämre Pet råtta för att den har en smutssvans
Jag tycker att det är sjukt att det är vad djuren ska bedömas på. Och kommer därför inte stödja det genom att vara hysterisk över deras svansar. Klorna däremot, men det är för jag tycker synd om domarna som ska ha sisådär tusenklor över sig på en dag…
Anledningen till att jag ens ställde ut var egentligen för att få ett begrepp om vad för dumboöron SRS önskar och hade således anmält 4olika varianter, men bara en kunde ställas ut så jag blev inte mycket klokare.
#3 Om du har för många siameser så får du gärna sända över ett gäng hit.. *ler*
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

#3 Kan ju tillägga att vi vann bästa Pet med en skitig svans *asg* och det är så det ska vara tycker jag. En råtta är inte en sämre Pet råtta för att den har en smutssvans
Haha, härligt uttalande!
#3 VA? ställer du ut råttor med otvättad svans??? 
Jag har bara gjort det för Linda och Filip Sebek (eller om det var bara Linda som var domare? hm, minns inte… lååååång taijm öhgou) för de är de enda domare som öppet gick ut med att de inte tänkte sitta å glo på hur duktig ägaren varit på att tvätta svansen.
Tvättar inte mina råttor heller som regel, men ibland kan jag få mig ett ryck om någon råtta verkligen behöver bli ren. Inte ofta jag har vita råttor, men de är ganska fina när de inte har gula och oranga fläckar här å där…

#6 *ASG* Ja, skulle det vara för Potku skulle jag väl blaska av svansen, men inte skulle jag ägna dagar, eller mer än 5min åt att få den ren.
NÄVER IN MAJ LAJF, skulle jag ställa mig bakom och stödja sånt trams. En råtta är en råtta skitig eller vanvettigt renskrubbad.
KANSKE, Kanske, skulle jag skrubba en Pew, eller sm eller him, eller annan ljus sort om det nu mot all förmodan skulle vara dödsviktigt för mig att få en bra placering i standard. Men i PET ska dem fullkomligt strunta i ingrodda svansar (tycker jag) 
Det är bara Daydreams jag räds för att visa smutsiga svansar *asg*

Skillnad på smutsig svans och vanvårdad svans.

Precis. Det är ju inte så jag menar heller. Självklart ska inte djuren vara vanvårdade.

#8 Förlåt, jag kunde inte hålla mig
Självklart är det skillnad…..