Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 1054 ggr
Grodan
0

Ni som har tjocka rådisar!

Ni som har överviktiga råttor, vad ger ni dem att äta?

Tipsa om gödningsmat!!!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gogogo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vet inte om mina råttor är överviktiga :o min kompis tycker det med hon är elak >.> xD

Idan
0

Den gråa var väldigt tjock! Du kanske bör så över kosten……….

gogogo
0

vadå, jag tycker hon är jätte mager!! :o xD hhaha

Babbett
0

Mina tjockisar får Torrfoder som består till ca. 40-50% av hundtorrfoder (Nutro choice) sen får de färskfoder 1-2 ggr per dag (pasta, grönsaker, kött/fisk, ägg + div.) Mina vuxna hanar får bara en symbolisk mängd på morgonen nu…de har blivit lite för "mulliga" :-P

Lollo86
0

Jag har fem tjejer i samma bur och det är bara en av dom som är överviktig. vet inte riktigt hur jag ska göra för att hon ska kunna gå ner i vikt. vill ju inte att de andra råttorna ska gå mer ner. hon lär väl vara den som tar för sig mest antar jag haha

Lollo86
0

#4 vad heter torrfodret exakt, som du ger till dina råttor? har köpt sånt till mina (tror att det var nutro choice) men de gillade det inte nå speciellt.. men det finns ju olika slagt Torrfoder i de märket så jag skulle vilja veta vad just du har. då kan jag ju testa om det är bättre kanske :)

Babbett
0

#6 Jag köper det i vinröd säck…tror det heter Performance.

Kan kolla upp det sen..

Lollo86
0

men fuck you…!!!! nu måste jag skriva om :S:S

#4 Vad heter torrfodret exakt som du ger till dina råttor? har köpt samma märke till mina men de är inte så förtjusta i det. men det kan ju vara någon annan "sort" än den du har för det finns ju så många olika. vore kul å veta ifall det kan vara en hit :D

Lollo86
0

#7 okej tack :)

wintermynta
0

Mina föddes upp på

välling till frukost

mellanmål frukt eller smörgås

middag husmanskost

Utöver det Torrfoder som består av: Puick hamsterblandning (pelletsfri) müsli och 10% kattorrfoder. Mina råttor som är uppvuxna på menyn ovan väger ca 50-100g mer än min andra. Ingen av honorna väger under 400g och ingen av hanarna under 600g.

Jag har nu lagt om deras kost totalt eftersom många blev överviktiga. Har strykit frukost o mellanmål. Katttorrfodret är utbytt med Nutro Light hundtorrfoder. Det är minimalt med protein och mina har fått bättre päls. Sen har jag oxå dragit in markant med protein i deras kost.

Babbett
0

#6 Fodret jag köper är Maintenance, inte Performance..

Terato
0

Jag har gett mina mycket välling och fått höra att det varit lite dumt. Visserligen är välling toppen iom sitt vitamin- mineral- och energiinnehåll men det innehåller ju mycket kolhydrater.

Ena tjejen är väldigt aktiv och behöver nog de extra kolhydraterna. Hon är lagom. Men andra tösen är en slöfock och har egentligen ett annat kostbehov.

Alltså kan man prova att öka mängden kolhydrater om man har aktiva smalisar och då är välling ett bra alternativ. De tycker om det väldigt mycket så man kan ge smalisarna det på sidan om, när de är ute.

Jag försöker att öka mängden grönt till andra tjejen som kan få igång magen och minskar mängden kolhydrater och försöker byta mängden rött kött och ge mer fisk. De får aldrig färdiglagat. Det är också en bov som gör dem tjocka.

Hon älskar all mat. Men det är svårt att få ner henne i vikt.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

olydia
0

Har några glupska råttor, antagligen ger jag dem förmycket mat ibland, tror att ärtormajspaprika blandningen är en bov(ska blanda ut med mer broccoli, blomkål o annat).. men annars får de så nyttig mat.. Matgalna råttor har en viss tendes att sno åt sig de andras mat.. Har två lite för tjocka råttor här hemma nu och en som är rund om magen av en annan anledning.. :)

Beaver
0

Håller tummarna här Olydia! :)

Själv har jag inga tjockisråttor, då mina är så unga ännu. Men glupska råttor snattar gärna mat från andra helt klart.

marinelady
0

BARNMAT säger jag bara…bättre gödning har jag aldrig stött på…tyvärr…

Mymlan
0

Vad för välling ger ni era rådisar? jag har gett mina + hamstrana barnvälling även gröten som är till barn.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

skojvivi
0

#16: Samma här. Köper själv barnvälling eller barngröt (oftast fruktgröten). Märkena är Sempers/Nestle. När det är välling, brukar det oftast vara majsvälling. Men varierar ibland.

Story
0

Winnie börjar röra sig i zonen bortom lönnfet. Hon sitter alltid och smaskar på de havregryn som ingår i torrfodret jag blandar. Kan vi ha en vinnare?

Keno
0

Barnmat blir dom feta som grisar av! :D

SamanthaJones
0

Mina får grodansblandning + kattmat. Ocg barnmat 2 ggr per dag och sallad, gurka o svamp i ständig tillgång + våra matrester o de är inte alls stora o tjocka men väger mycket. Fast o andra sidan får de springa utre ca 2-5 timmar per dag :)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

zickan
0

lite extra fröer i mat blandningen. mycket bönor?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

du kan ju ta mitt jobb och börja plocka hem matrester från restaurangen. dom verkar ha en hemlig ingridiens som övergöder personalen ;-)

hunden fick sova på ett rum när jag jobbade nyår där. han gick uppstadigt i vikt under en dag.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mischa
0

Barnmat all the way, feta fröer har jag fått sluta med helt.

≧◔◡◔≦

Terato
0

#16 Jag köper Sempers fullkornsvälling.

Förresten är det svårt att hitta välling som är helt osockrad.

Jag har förresten lärt mig att försöka vänta lite längre med färskmaten nu. De äter ju aldrig torrfodret annars! Så jag skippar frukosten nu förtiden så att de blir så passa hungriga att de käkar lite torrfoder(grodanblandning) innan lunchen kommer.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Ninja
0

Chips, godis läsk! ;)
Nä men skämt åsido. Fet mat, kolhydratrik kost och liknande brukar få vikten att öka.. exempelvis mixa med potatis i maten, nån skvätt olivolja ska vara bra också. Men mer potatis brukar betyda mindre grönsaker och det innebär mindre nyttigheter, därför kan det vara bra att även ge välling eller barngröt. Antingen vid sidan om eller ge färskmat två ggr/dag, t ex gröt till frukost och sen annat till kvällsmat.