Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 842 ggr
frasse_nelia
0

Nu ska ja berätta!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi fick en tid för avlivnig på fredag. Andreas kunde inte ta det så han har suttit med våfflan hela tiden ,det var som våfflan fatta vad som kommer att hända så nu har hon blivigt bättre (tack gode gud)Skrattande

men ska i väg kl 1900 med rut i kväll något är fel hennes huvud lutar åt höger hon tappar balansen och är almänt velig Gråter Fick en akut tid

Den ena börjar bli bättre då blir den andra sjuk =(

Ännu en gång tack för all hjälp och alla tips

Nicciz
0

Ååh stackare, det låter som Rut har snedskalle, som beroende på anledning faktiskt kan botas. Prata med veterinären..

frasse_nelia
0

Ja jag hoppas verkligen det ska ditt kl 19:00 på akut tid är det vanligt att det kan bli så?

Mymlan
0

#2 Är det snedskalle så får du medicin för det.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Nicciz
0

Ja, tyvärr är det väldigt vanligt speciellt på zooråttor, de seriösa uppfödarna har lyckats riktigt bra med att arbeta bort det.. visst finns det exempel men inte alls många i jämförelse.

Lycka till hos vetten…

Beaver
0

Är det snedskalle så är det ju en sjukdom som vilken råtta som helst kan få. Oavsett stam…

Stephanie
0

Men bland annat handlar det ju om immunförsvar. Hjärnblödning har jag för mig att det kan bero på, och det är zooråttor mer drabbade av tex. Så det är (som jag fattat det) ingen smittsam sjukdom. Snedskalle är ju ingen sjukdom utan ett symtom Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Nicciz
0

#5 Fäll in taggarna, det är bara ett faktum. Herregud, jag om ngn är väl den som tycker som du egentligen ;)

Snedskalle är ett symptom, en sekundär sjukdom/tillstånd av ngt av följande:

-hjärnblödning
-hjärntumör
-öroninflammation
-örininflamtion pga hjärntumör

Självklart kan ALLA råttor oavsett stam drabbas, men uppfödare har varit duktiga i att sålla bort djur och linjer där obotlig snedskalle (alltså inte den som orsakas av enbart öroninflammation) och därför drabbas linjer i från seriösa uppfödare i mindre skala.

Beaver
0

Det var inga taggar där inte så det är lugnt. Jag vet även vad snedskalle beror på (#6) och du Nicciz har alldeles rätt ang sjukdomarna. Fast jag hävdar däremot starkt och bestämt att det inte finns någon typ av kronisk eller obotlig version av snedskalle. Hela grejen måste ju vara genetiskt betingad i mer eller mindre grad för att resonemanget uppfödare vs andra ställen, ska vara hållbart.

Däremot att majoriteten av seriösa uppfödare inte avlar på djur som råkar vara sjuka och sen smittar sina bebisar, det är ju en annan sak Flört

Nu blev det lite OT här men frågan var ju huruvida din råtta skulle kunna räddas eller inte med hjälp av en eventuell diagnos.

Grodan
0

Vi har frågat oss några gånger om det finns smittsamma varianter av snedskalle. Med avskildhet kan smittor förebyggas till viss del.

Jag tror att många uppfödare letar efter mönster. Ser man ett mönster försöker man bryta det. Ex misstänker jag en smitta, så försöker jag isolera den. gul_zebra gjorde något liknande, hon ville inte riskera att det hennes hanråttor drabbats av skulle spridas till övriga råttor och gnagare… (artikeln Det värsta som kan hända - utan buffert)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

frasse_nelia
0

Har varit i väg nu ! Rut var gör fin i örat och låt bra i bröstet hon har ju ramlat ett par gånger så han trodde det var hjärnskaknig för hon var så allert och pigg fick en spruta för hjärnskakningen och och någon medecin om det skulle vara en infektion som hon ska äta sju dagar morgon å kväll

hoppas hon blir bra nu mvh cornelia=)

frasse_nelia
0

och undrar en sak till finns det några uppfödare nära värmland?