Råttor iFokus

Råttor

Etikettrif-och-ifokus
Läst 1245 ggr
Daydreams
0

avstängning etc

Var går gränsen för hur mycket och länge man får hålla på och bråka/störa här?

Jag tycker att debatter är bra men  sista dagarnas debatter känns meningslösa eftersom det inte är så mkt debatt utan snarare ett troll som bråkar.

Det förstör forumet. Så vad måste till för att en medlem stängs av alternativt tas ifrån skrivrättigheter under en viss tid?

Daisymink
0

det har jag också funderat på, i ridsport får man tre varningar sen åker man ut, "trollen" får två.. skulle behövas ibland..

// Vanessa 

LeTigre
0

ja, vi behöver något slags regelverk kring det där bara, så det inte sker godtyckligt. Finns ett sådant hos iFokus eller bör varje sajt ha formulerat ett eget?

Cupid
0

Kan man inte kontakta någon av iFokus ägarna och fråga hur det ligger till med den saken?

Daisymink
0

inte en aning, hör med niklas? heter han så ?
tre chanser ser jag som en bra regel, inte för mycket, inte för lite..

// Vanessa 

Ninja
0

Men frågan är ju var man ska dra gränsen.. när är det maktmissbruk och när är det helt befogat? Man kan inte stänga av någon för att åsikterna går isär..

Daisymink
0

nej det är sant, svårt att säga när någon gör fel.. när någon kommer in och gör andra upprörda och arga vill man ju gärna att den försvinner. men det är lite för enkelt kanske Oskyldig

// Vanessa 

LeTigre
0

#5 exakt vad jag menade, det är farligt om det blir godtyckligt. Men något slags regler måste ändå finnas. Även en demokrati behöver en polismakt ;)

Cupid
0

http://hundar.ifokus.se/Default.aspx?ArticleId=98863c58-dfeb-40bd-96df-662e982dac86

Detta gäller på hundar iFokus.
Något liknande här skulle vara bra.

LeTigre
0

#8 inget förbud mot OT-trådar, vi älskar våra OT-trådar :S

NU går jag och lägger mig, ska upp om 4 timmar och har stannat uppe de senaste två enbart pga detta. Lovar ni mig att forumet står kvar när jag vaknar i morgon…?

Daisymink
0

*bankar med ett par spikar* vi får hoppas på det Skrattande

// Vanessa 

Bima
0

Jag ska diskutera med Ninja och Grodan hur vi ska lägga upp ett direktiv för önskvärda "regler" i forumet.
Detta får vi dock återkomma med, men har ni förslag/synpunkter så får ni självklart komma med dessa.

Kram, Bima

SamanthaJones
0

vid personangrepp så borde man få en varning

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

LeTigre
0

Anmälan sker genom pm till administratörerna som är högsta bestämmande makt (någons ord måste vara lag i vissa sammanhang, annars blir det anarki)? Efter tre varningar skrivförbud en begränsad tid, tre skrivförbud och man blir portad, eller liknande? *spånar*

Velsan
0

Men går väl inte att stänga av en person? Bara det nicket, man kan ju bara skaffa ett nytt :(

Karmatarerskanise
0

Många ska nog syna sig själv i sömmarna också.

Och att folk har en annorlunda åsikt än de flesta innebär inte att det är troll. Fast många tror det. Det betyder bara att andra stör sig på människan eftersom denne tycker så annorlunda. Så det ska man vara försiktig med att kalla folk, troll.

Det som behövs är tydliga regler för vad som är tillåtet att skriva och inte. Följer man inte detta bör varning ges ut. mellan 1-3 beroende på hur dumt personen som får varningen har betett sig.

Jag vet en person här inne som inte hade fått vara kvar på många sidor så som denne skriver till folk. Så en del regler skulle inte skada :)

Girlie
0

Hetsiga åsikter har jag inga problem med, men personliga påhopp tycker jag inte hör hemma på sidan ex. att kalla folk patetiska.

LeTigre
0

#16 I'll second that.

Karmatarerskanise
0

Otrevligheter över huvudtaget hör inte hemma här.
Man kan framföra åsikter på ett fint sätt. Man kan vara ärlig på ett fint sätt också. Det är nog det som folk har svårt med här inne.

Viljan av att föra över sina egna åsikter på andra verkar vara stor ibland. Tyvärr fungerar det inte så.

Girlie
0

#18: Du får gärna ge exempel.

LeTigre
0

#18 läs första raden i #15

Karmatarerskanise
0

Jag tänker inte ge exempel. Jag förklarar tydligt vad jag menar.
Jag skriver inte här för att peka ut någon, utan enbart försöker få det till det bättre.

Girlie
0

#21: Då kan jag inte hålla med dig. Otrevligheter hör såklart inte hit men det jag reagerat på har inte varit dikussioner utan personliga påhopp. Antagligen beror det på att jag inte tar det personligt att folk tänker/tycker olika och inte försöker läsa in ett otrevligt tonfall i allt som sägs.

Allamej
0

#15, Om en människa kommer in på kost i fokus och sjunger fettets lov så blir inlägget borttaget och man får en varning. Upprepar man "brottet" så blir man avstängd…

Om en människa kommer in på Blandras i fokus och hävdar att ej renrasiga hundar är djävulens avkomma och att dom alla borde avlivas så gissar jag att den människan skulle ses som ett troll

Om en människa går in på Kolhydrater i fokus och berättar hur h*n gått ner 60 kg genom att bara äta kolhydrater så åker den personen på en hel del kritik.

Om en människa går in på Råttor i fokus och berättar om sin råttuppfödning av underbara sällskapsråttor som dessutom dubblar som ormmat så ska vi bara sitta stilla, hålla handen och sjunga Cumbaya…

Ser du felet någonstans?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Karmatarerskanise
0

#22 Helt upp till dig.

LeTigre
0

ord som tex "otrevligheter" är lite svåra att använda i ett regelverk. Det är ju väldigt subjektivt vad som uppfattas som otrevligt, oftast handlar det om missförstånd.

Karmatarerskanise
0

#25 Det är då det är upp till sajtväd och Medarbetare att bedömma om det för otrevligt eller inte.

Och många gånger ser man vad upsåtet med inläggen är.

Girlie
0

#25: Precis, man kan dessutom försöka att inte tolka allt som sägs som "otrevligt". Tonfall/Kroppsspråk m.m. gör ju mycket i en diskussion och det går förlorat över internet. Går något att tolka på två sätt, försök att tolka det på det trevligaste. Hera, testa det du också istället för att bara se allt negativt. :)

Karmatarerskanise
0

Dessutom ser man ganska snabbt om någon är trevlig mot en eller inte. Det är det jag menar. Även om man inte gillar en person eller dennes åsikter är det inte fritt fram att vara otrevlig.

Karmatarerskanise
0

#27 Vi disskuterar vad som bör tillåtas och vad som bör göras.
Det handlar inte om hur jag tolkar saker, utan om hur folk faktiskt beter sig ibland. Det kan ju inte vara nytt för dig heller :) Det går inte att alltid säga att man ska se det på ett annat sätt då en person medvetet skriver otrevligheter.

LeTigre
0

#27 ja precis, allt hänger på tolkningsstil. Vi har tyvärr ett flertal medlemmar som har en tendens att ta väldigt illa åt sig av debatter och bli mycket upprörda (nu syftar jag inte enbart på de senaste dagarnas ståhej), dessutom tolkar de var och  varannat inlägg som personangrepp och nästan hatbrott när det oftast handlar om rena argumentationer.

Karmatarerskanise
0

Det jag reagerar på är att det ser ut att alltid vara samma folk som blir "missförstådda".

Blir man ofta det så kanske man bör tänka på hur man utrycker sig i ord. Man kan alltid göra ngt själv för att bli bättre förstådd :)

Girlie
0

#29: Isåfall har jag missat dessa fruktansvärda otrevligheter som inte är person angrepp och då kan jag tyvärr inte uttala mig om dessa. Vad som ska vara tillåtet eller inte har jag redan uttalat mig om.

Karmatarerskanise
0

#32 Ja då har du väl det ;)

LeTigre
0

#31 folk är olika, man besitter olika förmåga att uttrycka sig och har olika personligheter. Jag vet att du inte tror på detta eftersom det kommit upp förut, men det är faktiskt vetenskapligt belagt.

Sandra-L
0

Jag kan tycka att om en person tycker en viss sak och har det på ett visst sätt som andra inte tycker om så är det väl ändå upp till den personen det gäller att bestämma själv.. Bara för att andra inte tycker om åsikten eller beteendet så behöver man inte attackera personen i fråga.. Det är det som, enligt mig, har hänt iaf de sista dagarna..

Många här, långt ifrån alla, beter sig som ett gäng treåringar.. Sånt beteende borde "straffas", inte att man har en annorlunda åsikt ang. vissa saker..

Att börja prata om avstängning för dessa med annorlunda åsikt är rena dagisfasoner, enligt min åsikt..
Bara för att man tycker annorlunda och står för det så ska man avstängas? snarare få guldmedalj!

Detta ska vara ett community för folk med samma intresse, varför får man inte ha andra intressen?

Blir fan ledsen av såna här löjliga saker, barnsligt är vad det är!!
Sen får alla tycka vad dem vill men att börja starta trådar som undermedvetet/i smyg handlar om en viss person skulle jag faktiskt kalla personangrepp!

lolaisdenied
0

hm kanske när ett visst antal skrivit med rimliga klagomål över någon viss person till typ sajtvärden eller liknande.. att de varnar personen då och kommer fler klagomål in så blir det avstängning?:P

fast de har ni säkert redan skrivit men jag är för dryg för o läsa allt då jag missat denna tråden helt:P

Sandra-L
0

Så dem ska skriva klagomål över att personen i fråga har andra åsikter.. Väldigt osäker sida om det godkänns av sajtvärden måste jag säga..
Man kan inte hålla på att lämna in klagomål och försöka avstänga personer för att man inte delar åsikt eller för att man inte tycker om varandra..

lolaisdenied
0

nej inte för att man har andra åsikter men tex använder dumma ordval och allmänt otrevlig..
fast jag vet inte. jag vet ingen som jag tycker bör bli avstängd:P

Babbett
0

Om folk håller sig till att behandla folk som dom själv vill bli behandlade samt att inte skriva saker som dom inte hade vågat säga rakt i ansiktet på någon IRL så slipper avstängningar praktiseras!!

Sandra-L
0

Jag håller med dig fullständigt, man ska respektera varandra och varandras åsikter! =)

LeTigre
0

#37 håller med dig om att ingen ska straffas för att  ha en annan åsikt. Det är för mig ganska självklart, inget forum skulle fungera om ingen fick uttrycka sina åsikter och faktum är att detta forum är frispråkigare än något jag varit medlem i tidigare. Så creds på den frågan. Ingen har hittills föreslagit någonting om åsiktsinskränkning helller så jag tror de flesta håller med Glad

Karmatarerskanise
0
Beaver
0

Vid uppvingling eller för avsikt att göra folk upprörda och starta bråk tycker jag man också bör få varning för. Troll bannas, tycker inte medlemmar som i vanliga fall respekteras ska få bete sig så heller.

Beaver
0

Okunnighet rättas till med kunskap inte nedlåtande ord.

Mymlan
0

Avstängning i all ära men den avstängda reggar bara nytt nick sedan är de här igen..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Beaver
0

Du ska nog se att det här forumet har (eller bör ha) någon form av Ip tracking & ban på det sättet.

Ninja
0

Jag tycker absolut att det ska finnas regler för hur man ska uppföra sig, men inte för vad man ska tycka!

Tyvärr. måste jag tillägga, för de flesta här är ju tillräckligt gamla för att veta att man inte ska kalla folk för nedlåtande saker.. samt tillräckligt gamla för att kunna försvara sina egna åsikter med fakta och inte med smutskastning.

Grodan
0

Tycker ni överreagerar väldigt ofta. I många fall finns det inget att ens bli upprörd över. De flesta diskussioner som folk anser är hetsiga etc är ofta ganska komiska. Enligt mig.

Jag läser trådar i lugn och ro och har väldigt svårt att förstå om folk är arga eller bara diskuterar lugnt. Jag kan därför inte stänga av en tråd, eller så, för att jag helt enkelt inte VET. Som forumpolis är jag värdelös, har för bred acceptans. Det ska till väldigt grova ord och påhopp innan jag reagerar. Under de snart 2 år jag varit Sajtvärd för mus-ifokus har jag endast stängt av EN enda person, men det var ett troll som bråkade ganska rejält på hela iFokus.

Min åsikt är så lite regler som möjligt, alla forum skall följa Sveriges lag och Netetikett och det räcker faktiskt.

Många svordomar och elak inlägg kan bli raka, ärliga men ändå trevliga om man har som regel att

TA EN PAUS FRÅN DATORN NÄR MAN KÄNNER ATT MAN BLIR UPPRÖRD!!!

När man har tagit en paus något dygn och gjort något annat roligt har man fått lite distans och kan skriva inlägg som är vettiga, mer utförliga och sansade.

GÄSP!!! gah, va detta e bååååååååååååååring… blä Räcka ut tungan

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Babbett
0

#48 Bra skrivet!!! Håller med :-DD

Grodan
0

#49 hihi… vi har blivit upplärda på klotter… *fniss*

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️