undrar samma sak =/

Jag tycker det behövs en ny komplett Uppfödarlista där samtliga uppfödare som finns här inne är med…..och inte bara dom som ingår i Grodans smak.
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Jag tycker att sitevärden och moderatorerna måste få sålla bort oseriösa uppfödare.
#3 Grodan vet väl inte om alla uppfödare som finns, hon har ju bara tagit dom hon vet om.. vet man nån mer är det ju bara att säga till så kan man skriva in det

#4 Hur vet dom vilka som är oseriösa?
#5 Grodan har plockat bort flera stycken och nekat uppfödare att vara med i det registert för dom inte passar henne i smaken,och så ska det ju inte vara.
Därför tycker jag det borde göras ett register där alla uppfödare är med,och sedan väljer man ju själv vilka uppfödare man vill ta kontakt med.
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.
Det står ju faktiskt såhär; "Uppdaterad 2008-01-09 - uppfödare som ej är slutna till SRS måste ha presentation av sig själva, sina råttor och/eller sin avel på nätet, ej enbart ett nick på råttor-ifokus. Detta innebär att det alltså finns betydligt flera personer i Sverige som föder upp råttor, men som är lite för anonyma för min smak."
Jag ser inget fel i det?

Men det är GRODANS artikel och hon får väl skriva den hur hon vill. Om hon anser att folk ska ha hemsida samt information om sig själv, samt inte föda upp ormmat, då är det upp till henne.
DU kan ju skriva en egen artikel om du inte är nöjd.

Jag har tagits bort från listan av någon anledning och undrar om jag kommer med igen om jag lägger in min mailadress på min hemsida? Vad jag har förstått så får man inte vara för anonym men det finns flera med på listan som endast kan kontaktas via mail.

Ett uppfödarregister är väl ändå ingen artikel?Ett uppfödarregister på Råttor iFokus kan ju inte varje medlem skriva utan det måste finnas ETT och gälla alla, inte som Grodan själv skriver i "hennes smak".
//Malin

Om folk har en mailadress,telefonnummer,hemsida,Zoonensida,föder upp ormmat m.m…Är inte det upp till var och en vuxen människa och bestämma VAD som ska stå med i registert?Och hur man ska utforma sin uppfödning och upp till varje intresserad köpare vilken man SJÄLV tycker är seriös eller inte och inte låta Grodans värderingar låta för det avgörande åt en?
//Malin

Jag håller med Daydreams om att Grodan är i sin fulla rätt att utesluta folk från listan. Att det sållats efter hur seriös man är kan väl diskuteras..
Jag kommer aldrig lägga ut mitt tel.nr och min adress på nätet…ej heller mitt fulla namn. Fast min mailadress är inte så hemlig och den kan gärna finnas med på min hemsida om det gör att jag kan vara med på Grodans lista…

Folk som letar råttuppfödare i det registert gå miste om bla Babbett för hon inte har nån mailadress på sin hemsida tydligen,och sedan ser jag att även "ladyinred" är borttagen…och hon hade kanske inte skrivit tillräckligt bra på sin Zoonensida "i Grodans smak"…Tänk så många bra och seriösa uppfödare som folk går miste om pga Grodans smak.
Det skulle som sagt behövas ett register där alla står med,som låter folk själv avgöra vem som är seriös eller inte.
//Malin

#13 Då kan du väl börja göra en ny lista då ;-)
Att ta med alla som har en kull då och då kan bli lite väl häftigt kanske, samt att alla kanske inte vill vara med på någon lista. Det kan faktisk vara lite påfrestande ibland med alla förfrågningar om råttbebisar…från mycket blandade intressenter!

Inte kan alla här sitta och göra en egen Uppfödarlista.
Utan på Råttor iFokus bör det finnas EN uppfödarlista som är till för alla.
//Malin
Man behöver väl inte göra en här, gör en på zoonen då exempelvis. vad jag vet finns ingen där. Det finns ju Råttlistan, Hundlistan mm så varför inte.. råttuppfödarlistan? Så kan alla som sysslar med någon form av mer eller mindre seriös avel vara med..

Inte alla behöver göra en egen, de som tycker att den som finns har för stora brister kanske bör fundera på att göra en?

Jag tycker personligen att det är viktigt att det finns regler för vilka uppfödare som ska finnas med på RIF's lista, att medlemmarna ska kunna lita på att de uppfödare som finns med bedriver en seriös avel med råttstammens bästa i åtanke. Det speglar ju RIF's syn på råttor och råttavel och att ta med mindre seriösa uppfödare rimmar illa med den. Håller också med om att anonyma uppfödare bör undvikas på listan, kontaktinfo (om än bara e-mail) bör finnas.
Grodan har en otroligt gedigen erfarenhet av råttor och uppfödning och hennes "smak" är någonting som jag och säkert många fler sätter stor tilltro till.

Man får ha i åtanke att det är grodans artikel och hon vill väl inte ta med uppfödare hon är alltför tveksam över. Även om hon naturligtvis inte på något sätt är ansvarig för de personer som finns med på listan vill hon kanske inte heller främja de uppfödare hon är tveksam på?
#18-19
jag håller med om nu reglerna kan sitta fast denna gång. ändras så mycket om alla regler hela tiden.
å andra sidan tycker jag att men egentligen endast ska göra reklam för srs uppfödare och de som har provår. resten som jag själv mfl. har inte jobbat "lika mycket" vill man vara med så får man väl ta och göra provår!
sedan är det kanske idee att om det nu är så många som vill vara med på uppfödar listan. kanske man kan be grodan snällt att skriva en ny lista för oss andra eller nått vi kan ta och fixa själva?.. typ grodan döper om sin uppfödar register till srs reggade & folk under prov år. och resten kanske under råttavlare i sv?
inledningstext till råttavlare i sv kan ev vara en kort lista på grund punkter att tänka på vid köp av råtta.
Jag kommer aldrig göra en hemsida för jag fattar verkligen mig inte på hur eller hur man har tid att göra en. Vill någon göra en gratis åt mig så kommer jag använda den med men det lär ju inte hända. allt kostar. jag har en blogg men där finns även andra djur och meningar som inte folk här skulle uppskatta. den är även lite kaos då jag bara lägger upp. det är heller ingen idee att ringa mig på telefon och hoppas på att jag kan rabbla allt. på dåliga dagar glömmer jag varannan mening, stammar och snackar på om saker som inte har med saken att göra. därför kommer mitt nr aldrig komma upp. att det sedan tar mig 1-2 dagar att skriva ett kortfattat mail är dock enklare. så mail och msn ligger över allt om man vill få tag i mig.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag tycker att det var tråkigt att Babbett och zickan inte kunde stå med då jag vet att de är både medlemmar i SRS och registrerar sina råttor, men jag var tvungen att dra en gräns. Som framgått är det min artikel och jag kan inte med gott samvete skicka råttköpare till anonyma uppfödare.
Telfonnummer har inte med saken att göra. Som köpare måste man innan man kontaktar uppfödaren få ett hum om vad de kan förvänta sig. En presentation av uppfödningen och djuren och gärna bilder på djur och burar. Kan man läsa lite om uppfödningen kan man få ett hum om kunskapsnivå samt personen bakom uppfödningen - en text avslöjar en del om den som skrivit den.
Om merparten på sajten trots allt är missnöjda med min Uppfödarlista kan jag ta bort den.

#21 Nej ta inte bort! tror inte alls merparten är missnöjda! Jag har i alla fall använt den flitigt och också refererat till den massor av gånger.

Ändra bara överskriften och "En lista över personer som föder upp råttor, tar en kull med råttungar lite då och då, i Sverige"
Till något mer korrekt.
Tex …Speciellt utvalda uppfödare med hemsida.
Här står bara speciellt utvalda uppfödare av mig Grodan med där jag valt ut dom jag tycker är värdiga att stå med.Och så alla regler som att telefonnummer måste finnas på hemsida m.m.m
Så blir det listan helt fullt rättvis.
Så kan ju nån annan göra en ny som tex heter."Samtliga kända och okända råttuppfödare i Sverige"…där man som köpare själv får välja vem man vill kontakta.
//Malin
Telefonnummer måste inte stå med. Jag tänkte skriva vilket län de befinner sig i först, men då skulle listan bli för stor, så jag har bara med riktnr så att folk kan se på detta vart uppfödarna bor.

Nädå, ja ää int bitter. 

Det med telefonnummert var bara ett exempel,men du bör nog skriva ut alla dina andra regler däruppe och byta ut all annan text som jag föreslog #23.
Och så hoppas jag att någon gör ett fullständigt uppfödarregister för alla som vill vara med så man slipper att du väljer åt en vad intresserade köpare tycker är bra eller dåligt.
//Malin

suck

#26 fråga inte vad ditt råttforum kan göra för dig utan vad DU kan göra för ditt råttforum.
varför skriver inte DU en lista där vem som helst som säljer råttor får vara med? Du kan inte begära att någon som ska sätta sitt namn på någonting man inte stödjer. Se mina inlägg #18-19. Och försök att tona ner din aggressiva framtoning en aning. Om du anser dig missförstådd hjälper det knappast att du agerar så.
#26 Nej tack det har jag ingen lust med.
Var så god och gör ett.

Aggresiva framtoning?
För att jag enbart säger hur jag tycker att det ska vara.
Jag kan inte förstå hur nykomlingar som kommer hit ska låta nån dom inte känner göra ett val åt dom.
Hade Grodan haft det registert på sin hemsida,hade ingen sagt något om det,men nu är detta en sajt för alla.
Kan inte förstå hur iFokus acceptera dessa regler liksom egenpåhitta regler av en liten grupp till typ annonserna.
Inte konstigt att sidan förlorar folk när ni behandlar nykomlingar som ni gör.
//Malin

förlorar? Vi ökar markant hela tiden och är det största råttforumet i Sverige
OMFG! Gör ett eget register då! Välj och vraka bland alla uppfödare i sverige, plocka ut dom som du anser håller måttet… Vad ska man vara tvungen att göra för att hamna på din lista? Sälja till ormkäk? Om man inte vill sälja till ormmat, är man då en uppfödare?Jag gillar listan som den är, jag gillade den innan jag hamnade på den och jag skulle gilla den om jag åkte ur…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Den ena medlemmen efter den andra drar härifrån, är det så NI vill ha det?
Skrivit av Grodan häromdagen.
//Malin

Trots det så ökar medlemsantalet, inte minskar:D

Det ska vara en lista utan personliga värderingar.Låta folk själv avgöra vem dom vill kontakta.
//Malin

Inte ökar dom aktiva medlemmarna iaf.
//Malin

Men sluta tjata och GÖR en lista istället. Vi vet vad du tycker nu.

Jo..och vi vet vad du tycker.
//Malin

# 32: Som många förslagit kan du ju göra en egen lista? Grodans lista är ju just Grodans lista, det är hon som skapat den tråden och det är ganska självklart för mig att hon inte vill lägga upp en uppfödning hon inte känner att hon kan stå för i sin tråd. Men ingen förbjuder dig att prata om din uppfödning, annonsera på forumet eller ordna en egen tråd.
#35 men hur ska de kunna få någon som helst uppfattning om det ingenstans finns information om uppfödarens djur och dess uppfödning?
Var ett förbannat tjafs/tjat om denna lista.
Jag har gjort det misstaget att köpt 3 rådis tjejer av en som födde upp till orm mat, dessa tjejer var efter flera månader trots hantering varje dag livrädd för händer, de bet en hela tiden, var 0 i nyfikenhet.. Det är inte kul alls ha såna här råttor. Nu säger jag inte att alla ormuppfödda rådisar är så här för det vet jag inget om.
Men ha en lista där alla står med men det ska framgå att de föder upp till råttor helst 2 olika linjer. Uppfödningen ska vara presenterad, avels matrialet ska vara presenterat inkl vikt etc ev sjukdomar/defekter o vilken ålder de hade då de dog om det var av olycka/sjukdom/ålderdom.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Återigen så är det inte din uppgift att lägga dina värderingar på vem folk ska kontakta,om det nu gäller MIG så låt folk som kollar på uppfödarregister själv avgöra OM dom vill kontakta tex mig fast jag fortfarande inte är klar med min hemsida.
Nu behöver ju inte detta gälla mig,utan alla.Lägg inte dina värderingar till alla som kommer hit och är intresserad av råttor.
Det trodde jag var nummer 1 man fick lära sig när man skulle vara moderater.
//Malin

Det är dina värderingar,alla tycker kanske inte lika dant som du….eller som grodan.
//Malin

#43: Fast det känns som att det är en minioritet som klagar. Du tycker alltså att minoriteten, eller den individ som klagar mest och högst ska få styra forumet?
MalinMalin: Det är ju ingen som tvingar folk att gå efter den listan heller. Vill man prompt kontakta en uppfödare som inte står med så är det bara att göra det.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Ingen ska styra,eller bestämma mer än nån annan.
Reglerna som ska följas är dom som iFokus satt upp och som alla andra sajter här rättar sig efter.
//Malin
#46 vad är det för regler du tänker på ?
// Vanessa

Ta reda på dom reglerna då.
Denna siten ägs av Bima och enligt iFokusägarna är det hon samt dom hon valt ut som Medarbetare som bestämmer.

Javisst är det så…men meningen med råttor iFokus är väl att hitta och knyta råttkontakter?
Då ska där inte vara något filter som någon hittat på utan låta varje människa få avgöra hur den vill annonsera eller vilken uppfödare dom tycker är värdig att kontakta.
//Malin

Ska nog sluta mata troll nu, hoppas det blev mätt:D

#46: Men regler finns överallt. I samhället får inte varje individ bestämma heller bestämma i varje sakfråga utan vi röstar fram representanter som gör det år oss. Här på råttor i Fokus har Bima som är forumvärd bestämt att Grodan och Ninja är moderatorer. Dessutom är det fortfarande Grodans tråd/artikel och då borde hon väl få skriva vad hon vill i den utan att du bestämmer över henne om vad det ska stå? Är du missnöjd får man engagera sig och göra en ny lista som är som man önskar, att bara klaga och skylla allt på en liten grupp människor (som jag fortfarande inte har en aning om vilken det är) känns ju bara som den bidrar till den agressiva stämningen.

Som exempel är väl kraven om annonsering.
Det finns nästan inte en enda annons här utan att en del akriva folk påpekar dom såkallad annonsreglerna.
Är det en dålig annons med dålig info,låt folk som läser den avgöra det själv.
Samma gäller det med uppfödarregistert.
//Malin

Självklart får Grodan skriva vad hon vill,men lägg det hon skrivit i en vanlig tråd då.
Är det något som representerar RIF så är det viktigt att moderaterna agerar utan sina personliga värderingar.
//Malin
Tycker Grodan gör ett bra jobb för hålla sidan flytande då Bima inte är här så ofta som hon borde vara.
jo men kraven om annonsering sattes upp av oss här på forumet, alla fick en chans att säga vad dom tyckte skulle stå med, dom flesta tyckte det var bra och där med sattes dom upp.. men uppfödar registret har vi inte pratat om (vad jag vet) men som dom har skrivit här uppe så gjorde grodan än som hon ansåg vara bra, vill du göra en, gör det då ?
// Vanessa
#53.
Om du nu fann det så otroligt nödvändigt att alla som föder upp ska vara med på listan, varför opponerade du dig inte när den blev påtalad? Nämen just ja, du var ju inte här!
Enda anledningen att du ens ville vara här var ju för att annonsera ut din kull… ingenting annat… Du har inte brytt dig i huvudtaget annars… hade du inte blivit borttagen så hade du inte tyckt illa om listan heller…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
ska ju stå en inte än (grodan än som hon ansåg…bla bla)
// Vanessa

Men dom reglera bestämdes av dom medlemmarna som var här på RIF just då,och av dom som var aktiva just då.
Ska dom få bestämma över alla här?Är det rätt?
//Malin
#42 mina värderingar?
Nej, det tror jag inte att det är. Många råttköpare vill kunna välja och vraka och hitta uppfödare som faller dem i smaken. Jag tror inte att det är min värdering att en köpare av ett rätt så krävande djur vill veta så mycket som möjligt om de uppfödare som har råttor till försäljning. För det har framgått ganska tydligt på forum att de flesta råttköpare vill kunna lita på uppfödare. Visst kan de välja och vraka bland olika nick här på sajten som inte säger något alls om personens råttor, råtthållning, avelsetik, kunskap etc men det har ju framgått så många gånger att folk blir missnöjda och ångrar sitt val.
De råttköpare som inte vill välja uppfödare och inte bryr sig så mycket går till zooaffär och införskaffar råttor. Hur många procent blir nöjda med sitt köp?
Jag vill att folk ska få en ärlig chans att kunna välja. Det är inget val om man måste maila eller ringa runt till alla personer som står på en lista för att fråga ut dem om deras råtthållning och annat man vill veta. Visst så gjorde man förr, men köpare gör inte så idag.
En annan aspekt, som är min värdering, japp, är att jag på inget sätt vill stödja folk att börja föda upp råttor till höger och vänster utan kunskap, avelsmål och bra djur att avla på. Om jag skulle presentera en lista på nick som föder upp så skulle det bli så. Flera skulle vilja stå med på listan och kasta sig in i en uppfödning som de inte är mogna. Det är min värdering, men den är också nästan hela SRS. Och jag är en aktiv medlem där sedan många år.
Bima visste med ganska stor sannolikhet att råttor-ifokus skulle bli mer inriktat åt SRS håll, när jag blev Medarbetare. Det är trots allt Sveriges råttklubb! Den enda som finns idag.
Jag skulle inte kunna stödja råttor-ifokus om man presenterar en Uppfödarlista med nick utan person eller presentation av uppfödningen bakom.
Och jag har sagt till dig Malin att du får vara med när din hemsida om dina råttor är klar. Jag ställer lite krav, men jag lovar det är det värt.

Nej,jag har inte här då.
Som jag skrev här ovan ska inte medlemmar som var här DÅ och aktiva just DÅ bestämma…utan sajten är till för alla.
Det spelar mig ingen roll om jag får vara med eller inte….Men sajten behöver inte att EN medlem gör ett val åt alla som kommer hit.
//Malin
#58 Ska vi rösta om reglerna för varje ny medlem som kommer? Är det inte bättre att de nyligen demokratiskt bestämda reglerna får vara kvar, tills dess att många medlemmar tycker att det är helt fel och DÅ bestämma nya regler om det behövs?
Ska vi gå efter vad majoriteten av RIFs medlemmar vill eller ska vi göra allt efter ditt eget tyckande? DET verkar inte särskilt demokratiskt.. Vi kan inte rätta oss efter att någon enstaka medlem är missnöjd, vi måste se till det större.

Oavsett vad du tycker är bra och många av dom sakerna kan jag hålla med om att DU tycker ska stå med.
Även om en person ENBART skrev sitt namn så är det inte din sak att avgöra och sätta dina väderingar på om den personen är värdig eller inte att vara med.
Det är inte för min skull jag sitter här och säger att om RIF ska ha en Uppfödarlista så ska den vara för alla.
Och även när jag är klar med min hemsida så vill jag inte vara med,för jag kan inte rekomendera mina råttköpare att gå hit när dom utsätts för regler som en liten grupp medlemmar har gjort och med en moderator som lägger in sina värderingar i det hon gör.
Till mångas glädje menas inte det att jag kommer sluta komma hit för jag hoppas att förändra RIF till en sajt för ALLA.
//Malin

Sajten ska drivas efter iFokus regler inget annat,inga egen påhittade regler av ett par RIF medlemmar.
//Malin
men det om annonsering går ju att lägga till om det är något mer man vill ha med ? eller ?? och så länge sen var det inte som dom bestämdes.. 3/12 kom den upp..
förlåt malinmalin men jag förstår verkligen inte vad det är du vill få ut av det här.. du skiter i om du står med i registret, du får skriva en egen men klagar ändå på grodans, du tycker inte att alla får vara med och bestäma för att du kom hit för mindre än en månad sen.. klart som fan att allt du vill inte kan komma med eller ändras så fort du tycker det, be snällt och hetsa inte upp dig så slipper du få så många mot dig..
// Vanessa
Hm… på andra sajter har de också tydliga regler med hur annonser skall utformas och vilka uppfödare de rekommenderar. Ex på iller så finns aldrig illerfarmar med, nämns de så censureras de. För att medarbetare och Sajtvärd inte kan rekommendera dem pga deras djurhållning.
På samma sätt behöver råttor-ifokus kunna rekommendera uppfödare som man med stor sannolikhet kan säga har bra råtthållning, vad man vet. Givetvis vet man aldrig, men regler är för att stoppa de med dålig djurhållning att inte slippa igenom (ibland gör de det ändå men men…).

Tycker folk illa om mig för att jag säger mina åsikter så är det deras problem.
Och det spelar ingen roll om jag kommit hit som medlem för en dag sedan så har jag rätt att säga vad jag tycker.
Hur skulle det se ut om varje sajt på iFokus skulle ha påhittade regler av dom mest aktiva medlemmarna just då?
//Malin

Illerföreningen har en regel att inte farmare får vara med,men reglerna för RIF(borde säga DITT register) är en massa små påhittade regler av dina värderingar.
//Malin
#64 Nope, det finns vissa grundregler som ska följas. Det är sånt som gäller Sveriges grundlagar, dvs helt självklara saker. Annars är sajten helt och hållet Bimas och hon får bestämma reglerna. Vi håller dock omröstningar innan förändringar genomförs på sajten så att medlemmarna får säga sitt, sen får vi som är moderatorer och Sajtvärd rätta oss efter det. Medlemmarna gör sidan, därför får medlemmarna bestämma.
Inget är alltså påhittat av någon av oss, utan allt är enligt vad medlemmarna tycker för att medlemmarna ska trivas så bra som möjligt.
De flesta verkar nöjda, är man inte det hoppas jag att man säger till! Annars kan man inte fortsätta utveckla RiF. Du säger till och det är jättebra, men du måste även förstå att majoriteten inte håller med dig just nu. Därför kan vi inte göra precis som du säger bara för att du inte tycker att allt står rätt till.
Det enda vi kan göra är att rätta oss efter majoriteten, vare sig vi gillar det eller inte. Vill majoriteten något som vi inte är helt förtjusta i så har vi inte så mycket annat val än att lyssna, eftersom medlemmarna måste få vara med och bestämma hur de vill ha det. Så JO, vi får åsidosätta våra personliga värderingar om majoriteten av medlemmarna har andra åsikter.
absolut att du ska säga vad du tycker!
men gör det med god ton så slipper vi alla dessa trådar med onödiga diskussioner!
det skrevs ett inlägg där det var en förfrågan om regler för annonsering, människor på forumet såg det som en bra ideé och alla fick skriva sin mening. klart att sånt kan ändras då vi alla vet att det kommer in mycket nya medlemmar..
// Vanessa

Men lilla vän, du hör ju ingenting någon säger!!
Ett forum MÅSTE ha vissa regler. Medarbetarna var på inget sätt tvungna att fråga medlemmarna om deras åsikter i tex frågan om annonsreglerna men gjorde så ändå för att RIF är ett väldigt demokratiskt forum. Vad du kan ha för problem med detta förstår ingen av oss och dina argument går än hit och än dit.
Vad det gäller uppfödarlistan så måste den representera RIF's grundläggande värderingar som baseras framförallt på grundaren och medhjälparnas sådana. Dessa har sin värdegrund i SRS och baseras på det bästa för råttstammen. Du måste inte hålla med men varför vara med i en klubb om du inte håller med om dess grundläggande värderingar?
Och jag tror inte att någon är emot dig för att du säger vad du tycker, det är snarare dina faktiska åsikter och kanske framför allt - hur du framför dem som stör oss.

#67 Om det är så här du känner så är det nog faktiskt en bra idé att ta upp det med iFokus ägarna. För det ligger inte på oss här på RIF att skapa regler för hela i fokus, och som du vet eftersom du faktiskt är medlem på fler fokus än råttor så har de flesta fokussajterna sina egna regler för vissa saker. Skillnaden är att här får medlemmarna ofta en chans att önska sig vad reglerna bör innefatta. För trots allt är det medlemmarna som gör sajten, inte ägarna och medarbetarna.

Majoriteten är ju dom som är aktiva just när det pratas om sånna saker..och dom som läser den aktuella tråden just då.
MEN alla andra då?
//Malin
äh, jag är inte den som är den, visst kan jag ta bort listan. plättlätt

Hon "lyssnar" inte på ett ord vi säger.
så borta! varsågod och skriv en ny, någon

Gör en lista som är för alla och inte med dina personliga väderingar så har ALLA glädje av den
//Malin
#73: Alla andra kan bumpa upp tråden om de har något att tillägga.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
nej tyvärr.. jag som kommer leta nya råttor i framtiden tycker det är svårt som det är idag att hitta seriösa uppfödare.. tråkigt.
// Vanessa
Men Grodan jag ville ju ha den kvar..
#80 Du skulle skrivit ut den eller kopierat den eller nåt

#76 Men grodan då, tycker det var lite förhastat att ta bort den bara för att EN person klagat! :(
Jag tycker att det är viktigt att det finns lite koll på uppfödarlistan så att inte vem som helst -helt anonym skojare-ska vara med där. Helt enkelt för att när man skaffar sina första råttor så är man väldigt oerfaren. Det är lätt att gå på nitar och få hem "dåliga" råttor därför att man inte lärt sig se vilka uppfödare som är seriösa. Man vet inte alltid vilka frågor som ska ställas eller vad man ska titta på hos uppfödare. Man litar gärna på henne/honom eftersom denne kan mer om råttor än en själv. Det är inte lätt för en oerfaren person att bedöma om uppfödaren är seriös eller inte speciellt om det inte finns någon hemsida eller liknande.
Jag har själv i början köpt råttor från folk som jag aldrig skulle köpa av idag när jag kan mer om råtthållning. Jag önskar att jag då hade haft en lista med uppfödare som iaf någon kunnig person granskat, om så bara på ytan. Nu blev det bara mer eller mindre ett lotteri om jag råkade komma i kontakt med en bra uppfödare tills jag lärde mig att förstå vad som var viktigt att ta reda på.
Trodde väl inte Malin skulle få sin vilja igenom..

Grodis:(
Neej inte bort med listan.. 
Nej, men… Men… Neeeeej 
har den i urklippet, du kan få den i ett pm mymlis

Neeeeeeeeeej
Inte borta… vad faaan jag använde den ju senast idag…. och behöver den imorgon….
Orka leta själv med alzheimers på nätet lixom….. (svär som ************)
Nu är jag galet förbannat nu måste jag tom logga ut. Hvete, Jag som tom hade ändrat lite uppfattning om dig Malinmalin.. helt sinnesjävla sjukt att du lyckades få bort den…. fyyyyyy
Näääe nu kommer ni få vara utan mig….. bye bye (kryper tillbaka till det forumet jag kom ifrån från början om ngn vill ngt)
#88 Tack Grodan..
#88 jag med!
// Vanessa
Grooodaaan, kan du inte ta bort en viss medlem istället? Medlemmen verkar ju ändå inte gilla nånting här
Nu var jag elak men wtf, ibland FÅR man vara elak *host*
Bima får ta ställning. Om hon vill att den ska finnas på sajten så kan hon återpublicera den. Jag är trots allt bara Medarbetare.
Nähä.
Det är som ett stall.
Det finns en ägare, men stallchefen bestämmer.
Härmed är Grodan chef, tycker jag
(och eftersom man absolut inte ska gå efter omröstningar eller så utan den enda som säger en sak får bestämma, så bestämmer jag härmed att ovanstående klubbas)

Äh, jag funderade bara lite och insåg väl att Malin hade en poäng. Att listan är min. Så jag har lagt den i min dagbok.
Kanske gör jag en ny lista, om inte någon annan hinner före. Kanske en lista med bara uppfödare på råttor-ifokus?
Eller helt enkelt gå efter resultatet i omröstningen som redan ligger uppe, så blir alla nöjda och glada (utom en) 
Äh, jag funderar på att göra en Uppfödarlista till SRS istället - det behövs.
Oh, nu blir jag nyfiken. Hur menar du då?
Finns det fler än de som står med på SRS lista? :D
* en lista med srs reggade och de på uppfödar prov.
* en lista med rubrik. srs registrerande, icke registrerande och vanligt "uppfödar" folk.
jag hör till andra. jag har fortfarande inte tid att skaffa mig en hemsida. vill jag vara med på uppfödar listan så otroligt mycket så kan jag betala någon tusenlappar för att göra en hemsida åt mig för jag kan verkligen inte göra hemsidor.
vet många ogillar zoonen men där har jag en artikel om de flesta råttor jag ägt. mer har och hinner jag inte.
det MÅSTE finnas regler. de regler om annonsering och krav för att vara med på uppfödar listan är inte ett dugg höga. ALLA kan nå kraven och vara med. Det är regler som mötes på mitten av allt.
Första reglerna som de mesta var med på här inne var att endast reggade i srs fick annonsera. Så just nu tycker jag iaf att det möts mycket halv vägs.
*Tips.. skriv en kort artikel om råttorna. sätt in bild.
*Tips.. skriv en kort artikel om varje kull. sätt in bild
*Tips.. ange ca datum och djur som planeras få ungar så andra kan lägga intresse anmälningar innan de föds.
*Tips.. ange ort och en mail adress.
Sedan vad jag förstått så är man med på uppfödarlistan?.. Enkelt om man verkligen vill.
Annonsering:
Skriv med infon du kan om dina djur. det du inte kan skriv vet ej.. enkelt. slipper man svara på tusen mail om samma frågor.
woila dessa diskusioner kommer upphöra?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.