Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1499 ggr
annelie-h
0

sjukt tråkigt..

.. någon som kan något om immunologiska celler, bakterier och virus? eller vill veta?.. borde plugga inför fredagens tenta men oorkar inte. mycket lättare att diskutera om det:)

och jag är ensaaaam, råttorna vill inte lyssna längre

Cupid
0

Jag kan då ingenting om sådant. Sa bara öhh va när jag läste vad du skrev ;p.

Kleverin
0

Inte ett dugg, mer än att de växer i sådanna däringa skålar på vårdcentralen, man kan smitt aen hel värld med dem i filmerna och alla dör och de eländena ger oss vinterkräksjukan och influnsa.

Så, lär mig, vad är en sådan där cell?? låter som en vit blodkropp. imuni….ja, just det. vet ju vad imunförsvar är.

annelie-h
0

ja.. nästan så känner jag när jag sitter med kompendierna.. jag vill se en långfilm om allt, så slipper jag tänka så mycket..

Virus fakta:

HIV infekterar T-celler (vit blodkropp) vilket är en utmärkt funktion eftersom T-celler behövs för att förstärka resten av de immunologiska cellerna (makrofager, B-celler, etc) utan T-celler blir immunförsvaret defekt--> dör tillslut av andra sjukdomar

Malaria viruset är nästan ännu smartare, det infekterar röda blodkroppar som inte har MHC klass 1 (en antigen presenterande receptor) vilket innebär att den inte kan vifta med flaggan och få hjälp. Malaria dödar synkroniserat ett stort antal röda blodkroppar samtidigt--> anemi därför bör man käka sina malaria tabletter, som hindrar infektion från början..

något som passar här:

Zoonoser: smitta som kan överföras från djur till människa men kan inte föras vidare mellan männsikor.. ex. rabies, hantaviruset

SamanthaJones
0

Nej men du kan berätta allt du vet för mig :P

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Kleverin
0

Det däringa fågelsjuken!!! kan inte överföras..

Tufft, det om hiv visste jag faktiskt, men malaria hade jag inte koll på. Tänk vad som finns egentligen. undra varför det uppstod. om det hade en funktion en gång i tiden.

Exakt vad har du tenta på? de olika funktionerna som finns i de olika bakterierna/cellerna/virusen, alltså vilket sätt som de kan fungera på. eller är det på vilka som finns. eller på vad?? *nyfiken*

vad är den där.. ebola!

annelie-h
0

hi hi.. typ så.. gärna såna underground lab kan vara farliga.. muuaahahaha

vi har ett naturligt immunsystem.. de som ständigt är aktiverat.. makrofager som käkar som amöbor (fagocyterar) och Dendritiska celler som plockar små främmande bitar och visar för andra celler osv.. dessa jobbar fort, men om de inte räcker för att döda bekt/virus så springer de med antigen på en receptor (MHC) och visar för T-celler och B-celler som är de celler som sedan minns infektionen och kan göra oss immuna.. B-celler kan visa bakt. för T-celler och T-celler kan aktivera B-celler som sover.. men inte visa.. för att kunna visa måste man kunna käka upp saker och det kan inte T-celler

lite kort och komplicerat..

annelie-h
0

Har tenta på exakt hur alla celler i immunförsvaret samverkar och vilka ämnen de utsöndrar.. hur virus infekteras (och är uppbyggda) och var antibiotika fungerar.. hur bakterier är uppbyggda och fungerar .. hur främmande antigen aktiverar immunsvar..

grejen de är rädda för med fågelinfluensan är att den skulle kunna infektera tex en gris.. grisar kan bli förkylda.. om då viruset muterar (kan ju låna egenskaper från varandra) blir det illa.. fågelinfluensan är ett potent virus och om det skulle sno genen som gör att den kan smitta människor från influensa viruset =bad news

annelie-h
0

Hepatit = inflammation i lever celler.. primära tumörer (tumörer som inte vandrat från annat ställe) orsakas till 90% av hepatit B och C

#5 du är ju duktig

jaa.. man undrar.. en kul grej är att mitochondrierna i våra celler (energiverket för cellerna) tros vara en bakterie som blev uppkäkad för lääänge sedan och nu lever i symbios. den har nämligen sitt eget DNA

annelie-h
0

jag kör en immunologi lektion här:) är tråden helt onödig så får den tas bort..

ett virus lever inte. för att en organism ska betraktas som levande måste den ha en egen metabolism och kunna reproducera sig. detta kan inte viruset utan det manipulerar en cell att göra det åt den. virus = infektiös partikel

virus:

kan inte behandlas med antibiotika utan måste behandlas med antivirala droger.

herpes simplex typ 1(munsår) återkommer hela tiden eftesom viruset sitter i nervändar, och dessa vill inte NK-celler eller cytotoxiska celler paja lättvindligt.. så viruset bor tryggt där

annelie-h
0

Allergi:

allergi kräver att man träffat på antigenet tidigare (utan reaktion)

den omedelbara överkänslighetsreaktionen beror på Mastceller (immunologisk cell) som har IgE (antikroppar)på sin yta som reagerar på lösliga antigen (det man inte tål). När antigenet binder till cellen släpper den ut granulae (små bubblor) med bla Histamin som gör att man får en allergisk reaktion. sedan säger den till B-cellerna att också ändra till IgE eftersom hjälp är ju alltid bra:)

Daydreams
0

du annelie,,, jag har en artikel som jag försöker översätta, men du skulle vara perfekt:P

annelie-h
0

hjälper gärna till:)

Daydreams
0

haha, skrev du nu innan du sett texten:

RCV is a coronavirus (RNA virus) that is also referred to as sialodacryoadenitis virus (SDAV). The virus is highly contagious and is spread by aerosol, direct contact, and fomites. No latent infection or carrier state occurs. The disease is not fatal, and is generally subclinical. The rats may exhibit a porphyrin oculonasal discharge. The submaxillary salivary gland may be palpably enlarged due to sialoadenitis. Dacryoadenitis may cause exophthalmos, which can lead to keratitis and corneal ulcers. Symptomatic rats are at a greater risk for inhalation anesthesia. Clinical signs, serology, and histology (salivary and Harderian glands) are used for diagnosis. Cessation of all breeding activity in a production colony for 60 days and concomitant removal of all suckling and weanling animals or intentional exposure of these young rats by frequent mixing will eliminate the infection in the colony.

annelie-h
0

det löser sig.. sätter igång nu:)

Daydreams
0

lol du måste verkligen ha tråkigt och det där var bara en tiondel av texten:P

annelie-h
0

RCV (Rat corona virus) är ett virus från coronaviridae familjen (består av enkelsträngat RNA*) som också kallas sialodacryoadentitis virus (SDAV) Sialo= "salivary" + dacryo = "lacrimal" tårkörtel + adenitis= iflammation i lymfnoder och körtlar.

Viruset är mycket smittsamt och sprids genom aerosoler (små små vätskedroppar-nysning), direkt kontakt och sekundärt via ytor (=fomites) som ex. mat, bur. Idividen kan inte vara symptomfri bärare eller vara infekterad utan symptom. Sjukdomen är inte dödlig och är generellt svår att upptäcka? (subclinical= symptom som inte "märks" syns inte kliniskt/undersöks vanligtvis inte)

Råttan kan få porfyrin utsöndring från ögon och nos. Den submandibulära salivkörtlen (sitter  längst bak i underkäken, på sidorna) kan vara kännbart förstorade på grund av inflammation.

Inflammationen i tårkörteln kan orsaka utåtstående ögon som kan leda till inflammation av cornea (hjärnstillestånd.. yttersta hinnan framför linsen näthinna?) och hål på hinnan.

Inhalations anestesi(sövning) innebär en större risk för råttor med symptom. Kliniska tecken, serologi (studie av blodet) och histologi (av salivkörtel och porfyrin producerande körtel i öga)  (hur vävnaden ser ut mikroskopiskt) används för att ställa diagnos.

Uppfödning i kolonin bör upphöra under 60dagar samtidigt som man isolerar de smittade råttorna från unga (både diande och de som håller på att vänjas av) och förhindrar vidare spridning kommer utrota infektionen från kolonin.

*ett virus har med sig antingen DNA eller RNA för att få cellen att producera nya virusar

annelie-h
0

ha ha.. en tiondel!!! tack gode gud för wikipedia eftersom facktermer på engelska kan vara såååå kul

annelie-h
0

joo.. allt utan att plugga är kul.. och min pojkvän jobbar.. slutar 5. inte jättelångt kvar:D

Daydreams
0

wow vad duktig du är!!!!

Hittade du facktermerna på wiki eller kunde du dom flesta sen innan?

annelie-h
0

blev sjukt mycket längre på svenska..

annelie-h
0

nja.. 60% på wiki tror jag.. he he… men hade säkert lättare att förstå vissa saker på wiki vill jag intala mig själv iaf.. så utbildningen har gett någonting.. urk

annelie-h
0

ååhh.. nu har de hämtat tillbaka kisspappret som jag la i toan.. suck

annelie-h
0

hittade denna nu.. kanske underlättar? skriven på annorlunda sätt

annelie-h
0

bra om man lägger till länken också!

http://ratguide.com/health/viruses/sda.php

Daydreams
0

#23 nä, det var just den specifika artikeln jag ska översätta. Men tack ändå:)

annelie-h
0

ha ha.. så mycket koll hade jag.. bra jobbat:p

Kleverin
0

Stackare, du hr suttit halva natten. och jag var verkligen laddad på att ställa fler bra frågor, att förstå (har läst allt och tror jag greppar.) Så bestämmer sig mitt internet att lägga ner. Höll på i en timme innan jag gav upp. men nu på morognen hade det vaknat igen!!!

Men, läser på om allergier.. hur kan jag då vara allergisk mot värme? Eller överkännslig rättare sagt. Får utslag direkt. Det är ju inget ämne som går in i huden,hur fungerar det med "När antigenet binder till cellen"?

Läckert att energiverket har eget dna.. finns det i hela mänskligheten eller kan man sakna det? vet du det?? (energiverket)

Nu sk ajag duscha, sen blir det skolan för mig. Ska läsa ikväll och se om du kunnat svara.. *ler*

annelie-h
0

hi hi.. jo det blev rätt sent..

fick kolla upp det där med värme allergi eftersom du har rätt och det inte finns något antigen.. antar att det är nässelutslag du får? röda prickar eller vita upphöjda blaffor. kallas fysikalisk urtikaria och är inte en egentlig(klassisk) allergi. tydligen beror det på en störning i de mekanismer som reglerar de fina blodkärlens genomsläpplighet. dvs när du utsätts för värme ökar genomsläppligheten i dina små blodkärl och vätska strömmar ut ur kärlet (plasma, inte blod) och vävnaden svullnar (ödem)..

jag hade samma sak när jag var mindre.. har försvunnit nu.. min bror får det av starka färgämnen (typ hallonsoda) och då är det antigen..

tydligen aktiveras mastceller indirekt och släpper histamin. det är därför antihistamintabletter fungerar(typ clarityn)

var det bästa jag kunde få fram.

alla celler i människan har mitochondrier.. utan energiverket svälter dom:) mitochondriellt DNA ärvs från modern om jag minns rätt. energiverket har till uppgift att göra energirika föreningar (ATP, adenin tri phosphate) som ger sig ut i kroppen och i sin tur ger energi till reaktioner. ex uppbyggnad av en sockerart till kolhydrater som ska lagras. allt som byggs upp i kroppen behöver tillskott av energi (ATP) för det kan inte ske spontant. nedbrytning däremot sker ofta utan energi.. vi får ju energi när vi bryter ner mat:D 

någonting man glömmer är ju att varje liten cell tar ju in energi/bildar energirika föreningar.. det är ju inget som sker centralt i typ magen. det vi äter bryts ner i mage och tarm och ämnena sprids till alla celler som bryter ner ännu mer för att få ATP.

ha ha.. trodde aldrig att någon skulle läsa detta:) kul att du är intresserad

Kleverin
0

japp, nässelutslag. Väldigt störigt för läkare säger att det inte finns. värmeöverkänslighet alltså.*ler* Anade att min kropp var störd, kom inte som någon nyhet direkt. Glad

haha, jag får bilder i huvudet.. När man var liten så tittade vi i skolan på en serie om kroppen som kan hetat livet eller nått. Där var alla saker i kroppen små gubbar, så de röda blodkropparna var gubbar som bar på massa syre..

Frigörs energi när saker och ting bryts ned?

var det bara det du hade prov på? i så fall verkar du kunna det. om inte, lär mig mer saker!!!!!

annelie-h
0

just det! den var gjord i frankrike.. älskade den när jag var mindre:)

japp.. om du äter tex kolhydrater så frigörs det energi när det bryts ner (till pyruvat). det går åt energi i början, men man går mycket plus i slutändan…

hmm.. ska försöka komma på någonting kul att dela med mig av..

hur funkar penicillin och varför ska man alltid fullfölja sin kur?

penicillin är en beta-lactam och dessa påverkar bakterier genom att binda till ett protein (penicillin bindande protein) som bygger upp cellväggen på bakterien. genom att beta-lactamet binder in till proteinet inhiberas det och det ansamlas proteolytiska enzymer (enzymer som bryter ner protein) dessa tuggar då på cellväggen som bryts ner --> bakterien dör.

om man avslutar kuren innan tiden är slut kan det innebära att det finns överlevande bakterier kvar. dessa kan då utvecka resistens (beta-lactamase, enzym som bryter ner beta-lactam) eftersom den träffat på läkemedlet och överlevt så har den också lärt sig något. när bakterien träffar på andra kan de genom pili (tubformat rör) utbyta genetiskt material (=konjugation) och resistansen förs då vidare..

detta är ett stort problem och vi har en stam MRSA (multi resistent stafylococcus aureus) som det praktiskt taget snart inte finns några antibiotika som hjälper kvar.. tänk om man skulle avlida i en enkel stafylocock infektion!

Daydreams
0

kollodialt silver:D

annelie-h
0

googlade det.. lät coolt.. undrar hur det neutraliserar.. binder till glykoproteiner??

håller mig skeptisk till detta eftersom jag aldrig hört något om det.. men vem vet

Daydreams
0

kan ge dig lite artiklar som självklart är vinklade

här köper jag mitt och här finns en hel del länkar. Sen finns det mycket som skrivs negativt om det också men jag tror personligen att huvudanledning varför man vill svärta ner det beror på att man kan inte tjäna pengar på det på samma sätt som antibiotika.

annelie-h
0

funkar det för dig?

Daydreams
0

Om jag kommer ihåg att ta det:)

annelie-h
0

är inte hälsosamt med massa antibiotika.. kan inte tänka mig att det är superbra att få i sig silver heller.. inga mängder men ändå.

det där med att det funkade innan penicillin kan ju stämma.. får mig dock att tänka på kvinnan som "hindrade" smitta från böldpest genom att dricka stekflott.. visade sig att hon hade en mutation som gjorde henne resistant..

men som sagt kan säkert funka.. men långsiktigt, hur påverkas kroppen?

annelie-h
0

http://www.youtube.com/watch?v=Sa2OpNTX9Ck

hi hi.. akta dig.. förhoppningsvis var det skillnad för 14 år sedan

annelie-h
0

på tal om att hålla sig frisk rekommenderar jag Mivitotal plus

http://www.mivitotal.se/index.php?page=produkt&p_id=1

massa aminosyror och vitaminer.. smakar uurrkk.. men men.. jag har blivit mycket piggare

annelie-h
0

he he.. det är ju det också.. jag är också glömsk som sjutton!! eller.. tror att jag väljer att vara glömsk iblandGenerad

Daydreams
0

Haha, ja han var på amerikansk tv för inte så länge sedan men om du scrollar ner på första sidan på länken jag gav dig så kab du läsa svar på dina frågor där.

annelie-h
0

ojoj.. massa svar ju.. och silver plåster finns ju överallt..

silver är ju ingen mineral som ingår i organiska föreningar naturligt i kroppen.. så jag fattar inte det med att höja mineral nivån.. järn, fosfor och selen ingår ju i kroppens byggstenar.. ja ja… what ever, jag är ju inte expert på mineraler och sånt så jag lämnar det där.. måste ju plugga!! gaaah!

Kleverin
0

MRSA, är det det som de kallar för sjukhussjukan eller nått.. Som de talar om på TV ibland och alla ska sprita händerna. (vilket jag gör alltid ändå, blev skadad när jag jobbade innom vården. *ler* )

Då vet jag hur pencillin fungerar, trodde nog att det fungerade som nått slags gift som dödade alla bakterier. Vilket det kan sägas att det är.. (läste din text igen. roligt när man hittar någon som skriver så man måste läsa ordentligt för att förstå!) Hur kan man vara allergisk mot det? är det just mot ämnet som binder sig mot proteinet?

vad har du lärt dig mer idag då?

Jag har lärt mig om psykologi kopplat till dövhet, de signaler som man sänder ut fast man inte menar det. Om vikten av att man översätter ordagrannt som tolk vid besök hos en psykolog (vi hade en jätteduktig psykolog på besök som höll en föreläsning) talade om omedvetna ställningstaganden som tolk och vilken påverkan det kan ha på samtalet. Så pratade vi om hur viktigt det är att inte bara vara sitt yrke när man jobbar utan även kunna vara människa även om det innebär att bjuda in människor i sitt privatliv. Allt för att bilda en bra relation med brukaren. Mycket intressant måste jag säga. men jag är helt slut mentalt. *ler*