Aggressiv..mot andra råttor. HJÄLP
För ett tag sen köpte jag en till råtta, min lilla Alopex. Introduktionen med mina två gamla, Cyradis och Nagini, har inte fungerat alls. Cyradis är väldigt aggressiv mot henne och ger henne faktiskt inte en en chans. Det spelar inte så stor roll var man sätter dem någonstans, hon hoppar bara på henne och försöker bita henne och så. Med Nagini går det lite bättre, men knappast bra. Alopex och Nagini har kunnat vara i samma bur ett tag men sen har det slutat med bråk och sår på Alopex.
Nu är det så att även Cyradis och Nagini har börjat bråka. Våldsamt. Båda "reser ragg", gör råttor så? De blir iaf dubbelt så stora och helt inne i sitt slagsmål. Jag har varit tvungen att avbryta några gånger och har även haft de i separata burar. Därför är jag osäker på om introduktionsproblemen har med Alopex att göra eller om de beror på Cyradis eller Nagini. Och vem av dem isof?? Cyradis är den som springer efter och verkar vilja bråka, och Nagini "spelar död" (hon lägger sig på rygg och rör sig inte på ett bra tag tills Cyradis tappar intresset). Men det är på Cyradis jag upptäckt något enstaka sår.
Nu behöver jag verkligen hjälp. Hur tolkar ni situationen? Om jag inte finner någon lösning måste jag nog adoptera bort en av de stora råttorna. Kan inte ha tre olika burar…har redan varit tvungen att dela upp den stora garderobsburen i två delar. Vill verkligen inte bli av med någon av råttorna, de är så underbara allihopa men jag tror inte råttorna tycker att situationen är så kul heller…
De två stora råttorna har inte träffat den lilla på ett bra tag eftersom introduktionen inte gick bra till.
ingen som har något att föreslå? :'(
vars hade du du dom när dom möttes? det är bättre om man har dom där ingen av dom varit =)
sorry läste inte noga :)

Lät du dem bara träffas eller gjorde du något innan dess? Typ lät dem vänjas med varandras dofter?
Japp jag lät de vänjas vid dofter, hade burarna i samma rum. Lät dem träffas ute några gånger. Första gången hoppade de stora råttorna på den lilla (inte samtidigt) och försökte skada henne. Gav henne ett sår.