Råttor iFokus

Råttor

Etikettrif-och-ifokus
Läst 1456 ggr
Telefonkontakt
0

Om djuraffärsråttor

Hej! Just hittat hit och är nog här för att stanna Glad

Det jag undrar som jag inte ser svar på nu när jag skummar igenom sajten är, får ma disskutera om djuraffärsråttor eller är det tabu? Lika bra att fråga innan man gör något eventuellt fel. Fårgar ma aldrig, får man inga svar ^^

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

[Inana]
0

Klart att man får disskutera, varför skulle man inte få göra det?

Telefonkontakt
0

Ingen aning. Har lite erfarenheter från forum att vissa saker disskuteras inte och så. Var lite osäker, så jag tänkte att det är bäst att fråga.

Telefonkontakt
0

Kan precisera mig lite, är det okej att skriva exempelvis "på den djuraffären så har de jätefina råttor" och liknande?

Keno
0

Det är okej att skriva vad man vill!! Råttor är råttor och detta är ett råttforum! Djuraffärer har riktigt jättefina råttor ibland, så är det ju.

[Inana]
0

Klart att man får skriva och tycka vad man vill, dock ska man vara medveten om att folk som inte håller med håller heller inte tyst om det här ;P

Nicciz
0

Förstår varför du frågor med tanke på att det på nästan alla hundforum är tabu att skriva om blandraser och dess uppfödare, Men här är det fritt fram att fråga och skriva om vad man vill inom lagarna… Glad blir roligare och bättre stämning…..

Välkommen!!

Keno
0

#5 Precis. Men vad ska man med ett forum till om alla tycker lika? Klart det blir diskussioner. Men det är ju lite det som är meningen. Även om det ibland går lite för långt.

Telefonkontakt
0

#6 okej. Jag som föredrar blandraser på hundar ;)

Då kan jag nu utan problem fårga vad jag vill här, känns skönt att veta. Har bara haft råttor från djuraffär nämligen och ska köpa snart igen från affär, men jag har höga krav ;)

Mymlan
0

#8 Gillar blandras hundar med men ogillar detta med t ex man blandar hött som mött t ex Borzoi & Dobermann eller Leonberger & Pekinese eller har 8 hundar i en enda hund. Ska man syssla med blandraser så kan man väl tänka på vad man parar med.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Telefonkontakt
0

#9 ja precis. Jag tror att mamma och pappa har 3 olika raser i en av hundarna och 2 i den andra.. Vet int eom det är för mycke,t men det är finfina hundar ialla fall

Allamej
0

#8 Varför ska du köpa från affär när du kan köpa från uppfödare? *frågar bara dömer inte*

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Telefonkontakt
0

#11 jag vänder på frågan; varöfr köpa från uppfödare när man kan köpa från djuraffär.

Svar på din fråga dårå.. Svårt att hitta uppfödare, enkelt.

Telefonkontakt
0

#11 råkade ta bort lite i inlägget. Slaver jag är.

Veten djuraffär som har höga krav på sina lokala uppfödare och de har jätefina råttor där. Därför köper jag hos dem, bra erfarenheter

Girlie
0

#12: En djuraffär kan inte ha lika bra koll på sina djur som en seriös uppfödare och ingen seriös uppfödare (enligt mig*) säljer till djuraffär.

Telefonkontakt
0

#14 sant sant. Ska gå dit på onsdag och höra lite och se om jag möjligen kan få nummer till en av dras uppfödare för mer info. Kan köpa via affären, men det vore roligt att prata med uppfödaren. Får se hur det blir

Cupid
0

Det är klart smidigare att köpa från en uppfödare. Jag ska dock inte säga något då tre av mina kommer från råtthjälpen och den andra är en "hitte råtta".

HitRocket
0

Mina första råttor blev ifrån djuraffären :) Och de är helt underbara!!! Och jag tycker alla råttor har lika värde :) Så det är klart man får prata om "djuraffärs råttor" :D

Daydreams
0

Några frågor:

1. Tycker ni det är bra för en råtta att bo som unge flera veckor/månader i en djuraffär?

2. Tycker ni att råttor får den uppmärksamhet, mat, miljö och stimulans dom behöver i en djuraffär?

3. Tycker ni det vore ok att sälja katter och hundar i djuraffär?

4. Om inte, vad är det då som skiljer så att råttor är lämpliga att säljas i djuraffär?

Girlie
0

#17: Alla råttor är lika mycket värda, det handlar inte om råttorna i sig utan om aveln. Glad

HitRocket
0

# 18

En del djuraffärer har faktiskt en som håller på och sköter om dem.. Han jag köpte av, då var mina bebisar redan tama.. :) Visst den finns djuraffärer som skiter i djuren helt och hållet, men man ska inte dra alla över en kant..

Och katter och hundar skulle inte gå.. Dem ska ha mycket mer utrymme än en råtta…

Girlie
0

#20: Upprepar mitt mantra: En djuraffär kan inte ha lika bra koll på sina djur som en seriös uppfödare och ingen seriös uppfödare (enligt mig*) säljer till djuraffär.

annelie-h
0

1. Nej.. ofta fel strö, ingen uppmärksamhet etc.. tyvärr har jag zooråttor, men de spenderade 60min på zoot.. var lovad två tjejer från okänd uppfödare.. från och med nu gäller bara uppfödare

2. oj.. svarade ju på det i 1.. nope.. de brukar inte få mycket av den varan..

3&4 neeej.. blä.. helst inte råttor heller..

de är nog för att de ses som gnagare, dvs samma sak alltihop.. men det stämmer ju inte!(jag vet att de är gnagare:p) egentligen tycker jag att kaniner är lite gränsfall också.. har ju sjukt lite utrymme! har större utrymme på lab!

Daydreams
0

#20 svara gärna mer specifikt på mina frågor.

HitRocket
0

1. Jag tycket det är OK att råttor föds upp hos djuraffärer, För han jag köpte mina av har bra bädd, bra mat och det finns folk som håller på med dem, så det får sälskap.. Sen har man sett är man har gått in i en del djuraffärer att det har spån och att det bor jätte trångt!!! Och sånt hatar jag..

2. på rätt djuraffäre så får dem de, på en del som inte tar det seriöst ska inte ha djur isf…

3. Nej det tycker jag inte. för det ska ha så mycket utrymme sen ska de får komma ut och rasta av sig….

4. Råttor har inte samma behov som en hund/katt…

Girlie
0

#24: Problemet är att han inte vet vad han föder upp eftersom det är omöjligt att göra uppföljning på kullarna.

Sen undrar jag, avelshonorna, när de fått sina två kullar vad gör han med dem? Håller han dem som sällskap i djuraffären tills de dör av naturliga anledningar? Tar han dem till veterinären om de blir sjuka? De honor som inte duger till avel (för alla gör ju inte det) vid 6 månaders ålder, vad händer med dem? Väntar han med hanarna tills de är över 1 år för att se att de håller sig friska?

HitRocket
0

#25 Hur vet du det ??? Han har råttor själv hemma och han vet nog hur man tar hand om djuren….Han följer alla lagar inom djurrättslagen.. Han har till och med fått diplom för sin djuraffär av komunen..

Girlie
0

Så han har kontakt med alla som köper råttor av honom tills dess att de avlider? Dessutom har du inte svarat på en enda av mina frågor. Glad

Djurrättslagen säger att man får sälja råttungar vid 3 veckor. Att de kan bo i en bur som är 30*30*60cm. Att han följer den säger ingenting om att han gör ett bra jobb.

HitRocket
0

Varje gång man kommer dit så frågar han hur det har utvecklas och framsteg… Jag har lärt mig nästan allt av honom..

Jag kan inte säga om han håller kontakt med alla för det vet jag inte. Men vet fler som har köpt råttor av honom som säger att han frågar de han frågar mig..

dorkey
0

Tycker ni det är bra för en råtta att bo som unge flera veckor/månader i en djuraffär?**
Nej. Det är inte OK att de får bo utan sällskap av människor i flera veckor. Det är inte okej att sälja till vem som helst heller.**

Tycker ni att råttor får den uppmärksamhet, mat, miljö och stimulans dom behöver i en djuraffär?
Oftast har djuraffärer inte nog med kunskap om råttor och behandlar dem då fel. De kan få dåligt med mat, springhjul som förstör lederna, bottenmaterial som gör dem sjuka, understimulans är inte ovanligt och inte tala om uppmärksamheten de får, dvs ingen. URK!

Tycker ni det vore ok att sälja katter och hundar i djuraffär?
NEJ, pälsdjur borde inte finnas i djuraffärer.

Girlie
0

#28: Du får gärna ställa honom samma frågor jag ställde dig, skulle vara roligt att höra svaret. Fråga honom även om han haft sjukdomar i de linjer han avlat på, tumörer/rossel? Vad har de vägt vid parning och hur gamla har hona/hane varit då?

Mymlan
0

#29 Inte fåglar heller o defenitivt inte amazoner, jacko, kakaduor, aror.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Nicciz
0

*tittar ut, är det fullmåne idag?*

-Tycker ni det är bra för en råtta att bo som unge flera veckor/månader i en djuraffär?

Svar: **Ja, om råttan bor avskiljt och lugnt i rätt miljö med sin mamma tills den uppnått minst 5 veckor och får stimulans.
**

-Tycker ni att råttor får den uppmärksamhet, mat, miljö och stimulans dom behöver i en djuraffär?

Svar: Nej tyvärr inte i alla.

-Tycker ni det vore ok att sälja katter och hundar i djuraffär?

Svar: Ja, om de togs rätt om hand och ngn såg till dem även under butikens stängda timmar.

Girlie
0

-Tycker ni det vore ok att sälja katter och hundar i djuraffär?

Svar: Nej, inga levande djur borde säljas i affär.

Daydreams
0

#32 Behöver inte råttorna tillsyn under affärens stängda timmar dvs kanske 18 00- 09 00 (höftad tid) så är det ingen i affären…?

Nicciz
0

Jag har ingen koll på mina råttor de 5-10 (höftad tid) timmar jag sover. Om de inte är sjuka då vakar jag som en hökmamma *asg*

annelie-h
0

får ta med dom hem:D

Daydreams
0

fast skillnaden är kanske att du eller ngn annan i familjen faktiskt skulle vakna om råttorna slog ihjäl varandra, eller som du skrev, vaka om ngn är sjuk. Samt att det är betydligt mindre sovtid än ickearbetstid. I en djuraffär är råttorna helt utan mänskligt sällskap minst 15 timmar om dygnet.

Daydreams
0

#32 kan inte låta bli:P OT nu; men du skrev innan att du anser att ens barn är lika mycket värda/ har lika hög status som råttor. Om vi hårddrar det lite; Vore det ok att sälja barn i affär också, OM dom togs rätt om hand och ngn såg till dem även under butikens stängda timmar.

dorkey
0

#38 så rätt!

Nicciz
0

#38 *asg* fattar du nu varför jag gillar dig.. *s*

Jag tror du har en ganska rättvis uppfattning om var jag egentligen står i frågan, men vet oxå att jag inte kan låta bli att lägga motargument i vissa diskussioner ;)

Egentligen säljs ju redan barn i "affär" och på frågan om jag tycker det är ok, så tycker jag faktiskt det…. (fertilitetskliniker, adoptionscentran osv)

Om man ser till mitt antal timmar spenderade med varje individ (22 st) så blir tiden jag inte spenderar med den långt över femton timmar/dygn ;)

TienMu
0

ja tänk vilket liv det skulle bli om man lämnade sina barn ensamma 15 timmar om dygnet……….ajjabajja….

LeTigre
0

1. Nja. Skulle kunna säga att visst - OM det är en superbra djuraffär där alla krav möts etc etc. Men vi vet väl alla att detta är en idealistisk (dvs orealistisk) utopi. Råttor (och alla andra djur) bör ha så få hem som möjligt i sitt liv, varför lägga till djuraffären som mellanhand i istället för att gå direkt till uppfödaren?

2. Nej

3. Se fråga 2 och lägg till ett par utropstecken.

#40 hahaha! Ja visst säljs det barn här i världen, men adoptionscentra tycker jag man i den här liknelsen ska se mer som omplaceringsförmedlare. Någon har fått sig ett barn som de inte klarar av att hantera och lämnar det då vidare för omplacering. Där ställs krav på de nya "ägarna" som matchar det oändliga ansvar det innebär att ha barn.

Bra liknelse annars. Det är bra att vi har  gåpåiga debattörer som er två (nicciz och dd) här inne!

Daydreams
0

adoptionscentra=råtthjälpen:D

dorkey
0

#43 hahaha :'D ibland är du bara för bra för att vara sann

LeTigre
0

#43 japp, that's what I'm saying liksom :)

Daisymink
0

nu orkar inte jag läsa hela tråden men måste säga

#14 varför skulle INTE en djuraffär veta mycket om deras råttor ?
   alla köper inte från andra utan avlar även själva..

// Vanessa 

Girlie
0

#46: Därför att de sällan har kontakt med ALLA köpare och kan därför inte se hur hela kullar utvecklas, vilket är viktigt för att kunna hålla koll på vilka linjer som bör stoppas och vilka sjukdomar som kan dyka upp.

Daisymink
0

nej det är sant, men jag själv skulle nog aldrig ta en kull på mina tjejer eftersom dom är just zooråttor..

// Vanessa 

Girlie
0

Inte du, men djuraffären gör ju det.

Missförstå mig inte, jag skulle bli jätte glad om det fanns djuraffärer som födde upp hemma enligt riktlinjerna för seriösa uppfödare, bara sålde 3-4 kullar om året, inga ensamråttor och bara till personer som är kunniga om djuren och som lämnar sina kontaktuppgifter och hör av sig vid sjukdom/dödsfall. Där man får lämna tillbaka djuren om man av någon anledning inte kan ha dem kvar. Där råttorna i affären inte sitter med andra djurslag utan själv i ett rum där kunder inte har fritt tillträde.

Men jag har inte hittat den djuraffären ännu.

zmulan
0

Jag är ju ganska ny i rått världen… men där vi köpte våra zoo råttor, berättade hon som sålde dom att dom kommer inte till deras affär förän dom e 5 veckor, alltså är det någon som föder upp deras råttor, antar jag. Vad jag ångrar idag som jag inte alls tänkte på i glädjeyran när vi hämtade dem var att fråga var dom kom ifrån. Då hade man kunnt kontakta uppfödaren och få mer information.  =( Men men man lär sig av sina misstag. Tjejen som jobbade när vi köpte dom hade själv råttor och hade haft i flera år, så hon hade kunskap! Men som sagt jag är ju ganska ny inom området så jag vet inte ens om jag ska lägga mig i diskutionen. =)

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Girlie
0

#50: Någon föder ju alltid upp råttorna. *ler* Nej, jag förstår vad du menar att djuraffären inte avlar dem själva men de kan fortfarande komma från en privat uppfödare eller en grossist.

Jag har själv köpt en råtta från Zoo en gång och frågade om uppfödaren, denna ville dock vara anonym så jag fick inte mer information för det.

Många år ger automatiskt inte bra kunskap. Säger dock inte att tjejen inte var jätte duktig för det vet jag ju inget om. =)

zmulan
0

#51 Nä ala har ju inte rätt kunskap, det var väl tur att just hon jobbade den dagen hade lika järna kunnat vara nån med noll koll på området råttor.

Råttorna kanske inte alls var uppfödda…. alien rats…. ha ha ha… ska formulera mig annorlunda nästa gång. Räcka ut tungan

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Achatina
0

De råttor som jag har köpt från djuraffär har alltid, alltid slutat med tumörer. De som jag köpt från annat håll / uppfödare har inte fått en enda tumör.

Babbett
0

#53 Hur många har du inte köpt på zoo? Linjer helt utan tumörer är sällsynta… Fast du kanske har hanar? De är inte lika utsatta som honor.

Terato
0

Nästan alla zoodjur har ohyra.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Telefonkontakt
0

tråden blev lite OT anser jag. aja, det hade jag väntat mig. när jag köper råttor i djuraffär så kontaktar jag affären först och berättar om mina krav och ser om de uppfyller dem. sedan så ber jag dem att berätta när nästa kull kommer in, och där står jag när de öppnar innan de ens har kommit och väntar tills bebisarna är där och tar med mig en önskad hem direkt, innan de ens har kommit in i burarna i affären.

ska gå om en stund till en djuraffär där jag köpt från förut. men när jag köper några råttior är svårt att säga i dagsläget

Nicciz
0

Det finns en människa som är uppfödare av både hundar, katter och råttor. Denna person äger även ett zoo. personens djur bor hemma och kommer till affären först när det finns en köpare. Djuren säljs med stamtavla samt ett kompendium om skötsel. Samtidigt måste man lämna mail och telenr.

Detta är ingen sagoberättelse, personen existerade. Fram tills nyligen.

Likaväl som det här existerar.

Jag har för vana att ALLTID kollla djuren i nya affärer jag besöker. Var inne i en i centrala stockholm. Ute stod en skylt med vad för djur som såldes, och självklart stod råttor upplistat.

Efter att ha kollat igenom djurrummet blev jag glatt överraskad att inga stod att finna i de tråkiga burarna. Men kunde inte låta bli att fråga- Har ni råttor? Den tillfrågade sa -Jaaa det har vi, varpå jag slängde ur mig att -Jag såg inga i djurrummet.

Personen vänder sig då mot en av de andra och utbrister halvt panisk. -HAR VI INGA RÅTTOR? Svaret han får medans den tillfrågade spänner ögonen i mig är ett tvekande -Jooo.

Jag frågar snabbt om jag får titta på dem och får svaret -Jaa jag ska bara städa undan lite först. Följer med bakom kulisserna och får träffa två yttepyttesmå dubbelrexar och tre släta alla med diarre, löss och rossel samt röda om nosen. Och vad som verkar vara begynnelse till lunginflammation.

Personen berättar vidare att de föder upp själva, osv osv. Men att det ena var en tjuvparning hemma hos en anställd. Medans personen har en av dem i famnen utbrister hon, ååh vad gulligt hon vibrerar som en mobiltelefon… Jag säger ingenting utan tackar för titten och betalar det jag skulle ha. Går hem och ringer djurskyddet.

Det finns av alla sorter. De som föder upp själva och vet vad dem gör, tar hand om sina sjuka djur, och som föder upp själva för vinning och inte bryr sig/kan ett skvatt om djuren. Och samma exempel hos de som köper in från grossister.

MEN, om någon köper råtta/råttor från zoo och den/de faktiskt förgyller ägarens liv och lär ägaren något på vägen är vi ändå på rätt spår. De zooråtts ägare som finns här på RIF visar faktiskt att de någonstans ville lära sig mer och kom hit, många för att stanna och ta del av den erfarenhet som finns.

Istället för att klaga på zoon och de som köper ifrån dessa, fråga er istället vad NI kan göra för att zooaffärerna ska bli bättre. Jag vet vad jag har gjort och fortfarande kämpar för att få igenom, delvis med hjälp av ZOORF.

Många går på gammal kunskap för de har haft sin affär sedan urminnes tider och vet inte bättre.

Att äga en zooaffär är som att ta körkort, man gör provet en gång och sedan får man själv lära sig allt nytt som gäller.

Achatina
0

#54 3 har vart direkt köpta i djuraffär, 3 har vart uppfödda på annat håll med härstam från djuraffär, 1 har vart uppfödar råtta. 4/7 har vart honor och där var det bara en som inte drabbades av (synlig) canser. Hanarna, från djuraffärslinjer blev vad jag minns canserfria och 3.5år gamla..