Rädd för att ge för mkt protein
Mina råttors favoritmat är allt med mkt protein i (ägg, kyckling, räkor mm) men jag är rädd för att ge dem för mkt. Har läst någonstans att man bara ska ge dem två gånger i veckan. Hur ofta, men framför allt hur mycket, ger ni era råttor?
Det finns studier som visar att för mycket protein förkortar livslängden på råttor, men riktigt vad som är för mycket vet jag inte, kan tänka mig att man i experiment överdriver en del. Lagom mycket protein är ju livsviktigt så man ska ju inte ge för lite heller. Tänk på att Torrfoder också innehåller protein så att ge något riktigt proteinrikt i färskmaten två gånger i veckan låter rimmligt. Det är nog ungefär vad jag gör. Sedan har råttor olika stort behov av protein beroende på ålder och hur mycket dom rör sig. Växande råttor och råttor som rör på sig mycket ska ha mer - överskottet blir energi när dom rör sig. På en slöare råtta däremot kan mycket protein leda till fetma, då överskottet inte förbränns.
En bra riktlinje kan vara att följa tallriksmodellen för männsikor, ca 1/3 ska då vara proteinrik mat. Dra ifrån lite om du har ett proteinrikt Torrfoder och ytterligare lite om du har slöa fullvuxna råttor.

Är det mkt protein i katt & hund mat? :)

det varierar väl.. kolla innehållsförteckningen.. känns spontant som det är det.. ska kanske inte ha bara hund/katt mat utan speciell anledning

Jag ger mina protein varje dag i form av kött/fisk/fågel. Men kanske bara 15-20 procent som är kött, resten är grönsaker, rotfrukter, frukt, pasta/potatis/ris/couscous etc
Jag hade vegetabiliskt hundfoder till dom innan i torrfoderblandningen men slutade med det eftersom jag inte såg ngn poäng i det. Ger man sina råttor färskmat varje dag tror jag inte man behöver lägga till protein i torrfodret.

ca 2-3 ggr i veckan….
Animaliskt protein får mina nästan varje dag, men inte så jättemycket i stället. Lite och ofta i stället för mycket ibland.