Fick ett meddelande i inkorgen...
Daydreams blev väldigt upprörd när hon såg att min råttös hade en väldigt skitig svans, jag blev lite ledsen för det finns en förklaring:
Siri och Isa har varit på rymmen utomhus i somras. (Skäms jättemycket för att jag inte vaktat mina rymningsglada råttor ordenligt) Jag letade förgäves i två veckor innan jag gav upp. Dels för att jag har en jäkligt stor trädgård.
Det gick ett tag när pappa plötslig sa att han hade sett en ljus råtta i pannrummet. Jag blev såklar jätteglad och hoppades att Isa också var där. Jag börgade ställa fram mat och vatten i pannrummet varge dag men fick aldrig syn på Siri, men pappa som eldar i pannan två gånger om dagen hade sett henne några gånger. Senare hittade min syster en minkfälla.. med kroppen av Isa i.. Jag blev jätteledsen men tröstade mej med att tänka "Isa hade otur, sånt händer, råttor dör, det kan man inte gör något åt" Dessutom hade hon ett tumör på ett dumt ställe.. Jag beslutade att lägga ut en fälla, för det gick tydligen inte få tag på henne på ett annat sätt. Så vi rengjorde och satte ut minkfällan. (hade ingen annan) Tänk att en fälla kan vara både dödlig och livsviktig. Tre dagar senare satt Siri i buren som jag hade förberett. Anledningen att hon överlevde sommaren tror jag är för att hon ätit djur som är mycket vatten i d.v.s småkryp. Efter den historien har jag blivit en riktig råttnörd och surfat omkring på internet på sidor om råttor och råttforum, och Siri är inte alls särskilt intresseran av att rymma längre, men nyfiken är hon. Numera har jag buren öppen hela tiden. Hon sprang bara omkring och undersökte allting i mitt rum och sen kröp tillbaka i buren. Nu är hon nästan alltid i buren (förutom när jag har henne på axlen) trots att alla luckor är öppna.
Kort sagt: förklaringen till att Siri har skitig svans är att hon dragit omkring med den både utomhus och i pannrummet.
Jag hade hoppats att jag skulle slippa dra den här historien.
Hata mej hur mycket du vill men jag ska/kan snart ändå inte ha råttor på tre-fyra år p.g.a studier.
Ps. Isa och Siri var/är mina första egna råttor
Är ju bara tvätta svansen. Ta mjuk tandborste lite schampoo och gnugga lätt och försiktigt.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Jag hatar inte dig men tog det via pm då jag tyckte det var lämpligare. Och jag hoppas att du sköter bättre om dina framtida djur.
Och det handlade inte bara om svansen, den lilla råttan sitter i en otroligt smutsig bur på en bild.
Jag kunde lika gärna skrivit det jag skrev till dig på forumet. Men valde av hänsyn till dig och andra att låta bli. Om du tycker att mitt pm var hatiskt/hotande eller liknande så kontaktar du sitevärden, alt medarbetarna. Nu var mitt pm inte det, utan bara om hur ledsen jag blev av att se en så vanvårdad råtta.

#2 Har lärt mej det..

Daydreams: Du skulle sagt det på lite snällare sätt, (jag är ganska känslig)
Jag har tvättat Siris svans, den blev lika fin som när jag såg den första gången 

Det VAR mitt snällaste sätt.:/
Och jättebra att hon är tvättad.

vad är det för bild?

Det var där Siri bodde innan.. i pannrummet..

huvudsaken är ju att du fick tillbaks henne i livet…..

Ja. jag är glad att EN råtta överlevde iallafall.
Siri var den smartaste och friskaste råttan. Den starkaste råttan överlever! Precís som med vilda.

Daydreams: På bilden sitter hon inte i en bur, hon sitter i ett sockerpaket i ett mörkt rum. Hur menar du med "otroligt smutsig bur"? jag fattar inte..
Åh herregud, vågar kanske inte uppdatera hemsidan längre…
Tar en del bilder på råttor med skitig svans…råttor som för den delen är väldoftande och välmående för övrigt.
Från skitig svans till vanvårdad är steget långt!
verkligen..
// Vanessa

Hoppsan, då är jag visst en djurplågare. Alla mina råttor har skitig svans för tillfället för jag har inte orkat tvätta den. Ojsan :D
Jag tror att det låter mer illa än vad det är. och råttor brukar väl oftast tvätta sig bra själv?

Nu var detta en ANNAN bild som ni inte har sett.

Nu blir jag riktigt arg!
Detta var ett PM där jag ifrågasätter hur man kan ha en råtta i en så smutsig bur och med så smutsig svans, pga att jag blev riktigt ledsen över att se på bilder på råttan.
Och detta skickade jag efter att jag tittat på lite ANDRA bilder på råttan än den som ligger på RIF.
Om ni tycker det är så fel att ifrågasätta hur man kan låta sin råtta bli så vanvårdad så är det ert problem.
Nu fick jag och alla andra dessutom svar på varför, samt så är råttan tvättad vilket är bra.
Det är väll ingen som har påstått att råttan i fråga är vanvårdad pga bara en skitig svans? AggePagge missförstod antagligen bara. Daydreams har ju pekat flera gånger på att hon inte syftade på bara svansen! Jag slår vad om att hennes råttor oxå har skitiga svansar mellan varven så självklart menade hon inte så!

Daydreams: Menar du den här bilden? man kan inte bedömma om buren är skitig eller ej på den bilden. Siri ser lite tilltufsad ut därför att hon kom direkt från pannrummet utomhus, titta bara på råttor i det vilda. Fast man kanske ska städa buren skinande ren, byta till ljust bottenmaterial och tvätta råttan ordentligt ren innan man tar kort på den sittandes i sin bur? Om du drar tillbaka anklagelserna att jag skulle ha misskött råttor, kan vi avsluta den här diskutionen och jag kommer inte vara arg på dej längre.
Förlåt om jag tog upp det offetligt men om jag blir anklagad för något jag inte gjort, låter jag andra veta det för jag blir ju upprörd..

Ja bla den bilden!!! Det står att den är tagen i november, var hon på rymmen hela sommaren och fram till november? Fantastiskt att hon klarade sig. Och ja att en råtta har så extremt smutsig svans samt sitter i skit tycker jag är urdåligt. Det är ingen anklagelse utan ett konstaterande.
Och ärligt talat bryr jag mig inte det minsta om att du är arg på mig. Jag bryr mig om råttor och DÄRFÖR engagerar jag mig.
Nej jag har inga anklagelser att dra tillbaka. Och ser ingen som helst mening att bemöta dig mer. Råttan är nu rengjord, förhoppningsvis buren med.
BRA!
AggePagge: Eftersom Siri har varit på rymmen så länge kanske du borde ta henne till en veterinär och kolla så hon inte smittats av något eller så? Loppor eller skabb eller något i den stilen.

Oj, nu blev det för mkt personangrepp här, men är det ngn annan än Daydreams som vill fråga ngt eller ge tips så skriv gärna.
Ok, jag har hållit mig utanför diskutionen så länge jag kunnat men nu blev jag less.
Aggepagge, inte på en enda bild av Siri har hon ren svans. Och varför bodde hon i pannrummet? I November? Är det inte vinter även där du bor då?
Och sen såg jag vad du hade som underlag och jag gick bokstavligen i taket av det men jag har inte sagt nåt förrän nu
Ville du inte kritik så skulle du inte ha lagt ut ett PM i offentligt forum. Dålig stil faktiskt när Daydreams likaväl hade kunnat skriva direkt i din tråd om Siri vad hon kände. Men nej…. Du drog ut diskutionen i ljuset så då är det fullt tillåtet att påpeka vad man ser.
Det som finns i buren på bilden som Daydreams reagerade på är det man annars brukar kalla damm… Eller snarare, det man får efter att man sågat med en fogsvans eller liknande såg. Det är ju inte heller bra.
Men du säger ju att du tvättat Siri… om en råtta varit på rymmen så tvättar man väl den när man får tag i den igen, hon kan ju inte ha luktat helt ok eller?
Och det är inte bara du som är känslig och blir ledsen… fundera på det
Och ja, det är en hel del personangrepp men inte mot dig
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Ja, den svansen var verkligen skitig. URK! Men å andra sidan det är så himla lätt att leta fel på foton. Jag klipper gärna bort alla smutsiga svansar från foton om jag kan, eftersom mina råttor ALDRIG badar!!!
Det enda felet som gjorts i den här tråden är att den vid huvudtaget skapades, tror jag. Är inte helt säker. PM bör inte offentliggöras, fast här är ett referat av pm:et. Dock tycker jag att det var fult att namnge avsändaren. Det är alltid bättre att påpeka något negativt via pm än öppet i forumet. Nu glodde visserligen pm-skickaren i ditt fotoalbum och blev upprörd. Jag skulle också reagerat, men jag skulle nog inte skickat ett pm utan ev skulle jag skriva en tråd/artikel om skitiga svansar o skitiga burar istället…
Hur som helst gjorde personen som påpekade detta till dig privat faktiskt dig en TJÄNST! Ok, du blev ledsen, brevet var kanske lite elakt skrivet eller något… men du skulle skött detta via PM i a f tycker jag. Det du skrivit hade du lika gärna kunna skriva till pm-skrivaren: att du blev ledsen etc…
Frågan är vad du vill att vi (jag) ska göra?
Hade du däremot publicerat fotot i en tråd från början så hade nog flera reagerat…
#23 Hittade inget fotoalbum hos henne.
oki, då har jag misstagit mig… någonstans hittade en person foton på AggePagges råttor… ok?
#25 Tror det var i nå trådar i forumet.
ovidkommande!!!
#21 Det var inte meningen att du skulle tolka det som ett personangrepp. Det är väll inget illa mot dig att säga att råttor kan smittas av sjukdomar? Man kan aldrig veta vad hon haft kontakt med när hon var borta. Bara ett tips.. herregud.

Jag menade inte dej..
#29 Okej..
eller så gör alla så att man bara ger upp den här tråden? jag håller med grodan, tråden borde inte ha skapats ens. aggepagge, du får allt ta och räkna med lite kritik, sånt händer alla någon gång i livet. du får även räkna med att lägger du upp det hela såhär i forumet så får du kritik, för folk säger vad de tycker, det är ett forum för råttor. kan förstå det där med att den kan va smutsig då den har levt i pannrummet o varit ute på språng, men omd u inte ville ha kritik så behövde du inte ens lägga upp den här tråden.
så det bästa är om alla bara släpper den här tråden istället.
mvh quinna90

Jag skulle alldrig startat den här tråden! men jag har lärt mej en sak: lägg aldrig ut gamla bilder på mina husdjur (Siri mår bra nu) Det finns ju besservisers som gärna letar fel, och tar det som anledning att platta till andra. Jag kommer nog inte vara här inne på länge,
Sorry att jag råkar vara lite känslig
#32 Sånt där råkar man ju ut för överallt i livet. Inte bara på forum. Skit i det nu bara som quinna90 sa.
#32 Var här inne du.. Jag reagerar även jag på hårda ord i skrift och det är säkert inte menat som det.
#32 men… 
oki, om du drar så drar jag med!
tycker dock att ni tar i lite väl mycket.. orkar inte med en diskussion men fan klart ¨råttan har smutsig svans onm den har varit borta så länge, hon blev glad att den är hemma och tog kort innan hon tvättat den. och av ovetande ha spån i buren, men det är ju fler som har det på forumet.. vill man inte byta så kan man inget mer säga eller göra. förlåt daydreams men jag tycker du tog i lite för mycket på #19. jag tror att aggepagge bryr sig om råttor lika väl som du, annars hade hon väl struntat i råttan och låtit det va. men så är inte fallet nu..
aggepagge, förstår att du är glad över att fått hem din råtta igen.. hoppas hon mår bra och att du tänker på i framtiden att hålla koll på din rymling 
// Vanessa