Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 562 ggr
Marrefarre
0

Råttungar 1 vecka

Jag blir chockad eller det kanske jag inte ska. Såg denna annonsen på blocket

http://www.blocket.se/vi/14745971.htm?ca=23_11_s

Går det att ta ungarna (råttorna) på 1 och 2 veckor från sin mamma?

Om det är en djurhjälp varför sätta in en sån här drastisk annons?

Grodan
0

Låter som en bra djurhjälp som hotar med avlivning… jäij!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

LeTigre
0

Jag kollade hemsidan, det står ingenting där egentligen. Men jag kontaktade dem via det mailformulär man kunde använda och frågade om deras regler för försäljning av ungar. Får se om de svarar.

Marrefarre
0

Men man får väl inte ta ungarna ifrån sin mamma när de är så unga…klarar de det då?

LeTigre
0

Nej det får man inte. Det är oerhört oetiskt att ta små bebisar från sin mamma. Speciellt när det handlar om ett djur som bara behöver sin mamma så pass kort tid som råttan. Men kanske har de bara formulerat annonsen klumpigt? Jag inväntar svar från dem.

Marrefarre
0

Okej..du får skriva när du fått svar, är nyfiken på vad de menade..om det är som det är formulerat

LeTigre
0

Jag återkommer i den här tråden om/när de svarat. Vi får hoppas på att de bara är lite dåliga på svenska :)

Marrefarre
0

Håller tummarna Hemlis

dib_skinny
0

hon kanske menade att de är just nu 1-2 veckor gammla men sälj senare när de är redo

LeTigre
0

#8 det är vad vi hoppas :)

Beaver
0

Hon säljer dem högst troligtvis när de är äldre. Dock verkar hon inte seriös nej.

Kleverin
0

kanke dum fråga, men egentligen inte, har bara haft zoo-råttor och de jag har nu var ju 6 mån när jag tog över dem.

men hur gamla ska ungarna vara när man tar dem från mamman?

IdaK
0

5 veckor med en vikt på minst 80 gram. Men jag ser gärna att de väger lite mer vid 5 veckors ålder, men det kan ju variera.

Daydreams
0

dom föder upp råttor själv också.

Och det står även att dom säljer ormmat.

LeTigre
0

Fick svar. Jag frågade om de hade regler för fösäljning av råttungar, tex hur gamla/stora de skulle vara. Hon svarade att de ska vara 5 veckor innan de säljs men att de inte kollar vikten.

Marrefarre
0

OKej, men det var ju lite positivt ju.

Kleverin
0

#12 tack!!