Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 137 ggr
FeliVint
2

Fruktansvärt dyrt med operation

Jag har inte försäkrat mina råttor eftersom jag sett så många trådar som säger "en operation kostar typ bara 2500, så det är inte värt det att försäkra, särskilt inte om man har flera råttor".

Nu fick en av mina råttor en juvertumör och operationen + mediciner osv gick på 11000 😔

Så alla andra som är i samma sits, försäkra era råttor!

zickan
1

Ett problem som kommit senare åren. Privata kliniker försvinner eller köpt upp av större.
Vård har blivit löjligt dyrt där de större klinikerna brukar ha högst pris. Troligen blivit mer vanligt man avlivar djur för små saker för att vård kostar för mycket 😣

Hörde för ett par månader sedan att regeringen vill utreda och sätta prispress på veterinärer. Men inte hört något om att de skulle ha börjat med detta ännu. Hoppas verkligen. https://www.senioren.se/nyheter/regeringen-vill-satta-prispress-pa-veterinaren/
Sorgligt att det kan bli lyx grej att äga husdjur. Bara de rikaste kommer ha råd, så de behöver verkligen se över priserna.
Många med större djur har börjat åka över gränsen till andra länder för vård då det är så mycket billigare.

Hoppas allt ändå gått bra för din tjej ❤️

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Regeringen vill sätta prispress på veterinären genom att öka transparensen på veterinärmarknaden. Läs mer här.
  • Redigerat 2025-10-08 17:59 av zickan
FeliVint
1

#1: hur gör du som uppfödare? Jag antar att du har ganska många råttor, har du råd att ta dem till veterinären?