Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 426 ggr
Yaeko
0

Skendräktighet - naffsande?

Jag och min syster (-Bim-) har ju lånat råttor av dorkey. En av dom - Liz är skendräktig och bäddar och sover ganska mycket… Men hon har också börjat naffsa varje gång man sätter in händerna i buren och ska ta ut henne. Det har bara varit små bitanden, inte så att det gör ont men imorse bet hon till lite hårdare i min systers finger så det blev ett litet hål :/

Vad ska man göra åt saken?
Kan hon vara såhär bara under tiden som hon är skendräktig, att hon vill skydda sitt revir eller nåt? Och går det isåfall över av sig själv eller måste man göra något annat?

Finns det någon som har erfarenhet om skendräktiga råttor??

LeTigre
0

Hur vet ni att hon är skendräktig?

Bim
0

För att dorkey sa det ^^ och hon ät tjockare och bäddar mer och så.. Men vi litar på dorkey. :D

ratpaw
0

Hej!

En skendräktig hona får samma symtom som en dräktig hona får.

Hon går upp i vikt de första 14 dagarna som en dräktig hona och hennes beteende kan förändras pga. hormonerna.

En del honor, blir skyggare av sig, en del blir gosigare av sig medans andra kan börja nafsa och bitas.

Om honan är skendräktig kommer hon sluta med detta förändrade beteende när skendräktigheten går över, dvs. inom 2-3 veckor. 

Hennes förändrade beteende kan även bero på att hon kommit till en ny plats med nya människor, där hon inte känner sig riktigt hemma och trygg i situationen.

Det kan hända att hon vill vara ifred pga. skendräktigheten/hormonerna, så ni  bör nog inte hålla på alltför mycket med henne, pyssla mer med den andra råttan istället.

Bim
0

Okej, då ska jag prova det, men man ska inte låta henne vara hela tiden va?

ratpaw
0

Nej, hon behöver ju komma ut och springa av sig och få lite kel hon också, men märker du att hon börjar bita hårdare bör du sätta in henne i buren.

Ni får testa med jämna mellanrum och se vilket humör hon är på :)

Bim
0

okej! Tack så mkt! :D:D

Yaeko
0

#3 Tack! Då har vi en förklarning till det :) blev lite orolig att hon var rädd för oss eller nåt :/ men vi får se om det börjar gå över snart.