råttor på prov
Är det nån snäll själ här som jag skulle kunna få låna 1-2råttor av på prov då jag vill se om jag kan klara av att ha råttor.Jag menar så jag inte skaffar råttor,å så visar d sej att jag inte klarar av att ha råttor,då blir det ju synd om råttan eftersom då måste den omplaceras å skit,vilket jag itne tror råttor gillar så mkt.Så vore väldigt uppsakttat om jag bara kunde få prova ha nåns råtta/råttor i kanske 1-2veckor.

vore väldigt uppskattat :]
Du bor i Uppsala, så då är det kanske smart om du hittar någon däromkring eller?
Vad pratar vi om för kön här? Och ålder?

Ja i Uppsala,eller om man kan ordna transport från nånstans omkring Uppsala.
Kön och ålder spelar itne så stor roll,men hane och runt 1år kanske.Som sagt,spelar tine så stor roll!

Det blir ju iaf minst två råttor eftersom de inte vill vara ensamma! :)
En bra idé av dig, tycker jag. Dock har jag bara två stycken och dem vill jag ha här hemma och kela med själv!
Annars kanske du iaf kan få komma och hälsa på någon med råttor?
Älskar mina stora små vänner..

Ja alltså hellst skulle jag ju vilja låna 2stycken och ha i kanske 1vecka lr iaf några dar så jag kan se om ja g akn ta hand om en råtta etc.
Det är faktisk inte så himla svårt att ta hand om råttor, bara de får mycket uppmärksamhet och varierad kost så har du en stabil grund :)

jo men jag vill ändå prova innan jag skaffar så jag är säker lixom…
Jo jag förstår det och tycker att det e en jätte bra idé :)

Men en råtta ska ju inte behöva sitta ensam i en vecka för det! De ska alltid få sällskap om det finns! Jag är skitnojig med det, särar aldrig på mina töser, inte ens en dag om det inte är nödvändigt! :)
Det finns säkert någon som kan låna ut två till dig. Någon uppfödare kanske?
Älskar mina stora små vänner..

nej,det tkr jag också dom bör ju vara 2stycken annars blir d lite sinsamt.
Men uppfödare,jo asså om dom skulle gå med på det ju men jag vet itne riktigt om dom skulle göra det,

#10 - fråga?

haha jo d e ju en idé men lixom…ja e en fegis >.<
Vart var det du bodde?

I Uppsala
Det e ganska enkelt att ta sig till stockholm med direkt tåg, har för mig att det inte var allt för dyrt när jag åkte i somras. Där kanske det är lättare att hitta råttägare. Antar att det finns lite fler här som bor i huvustaden.

jo kanske det,jag vet itne.Om det finns nån där vore det ju också bra :)

Jag skulle kanske kunna låna ut. Men jag måste fundera lite till.. Jag bor i sthlm
Men jag vill veta mer om dig så berätta gärna lite om dig, om varför du funderar på råttor osv… 

va najs :P
Öh´m,jag heter Hillevi? asså jag vet tine va ja ska säga…iallafall jag har velat ha råttor sen aslänge tillbaka men har aldrig skaffat det då min pappa ser det som skadedjur,men han säger att så länge han itne behöver röra den typ så får jag ha XD ahah men lixom,råttor dom är ju gulliga å deras svans e ju cool :D Och lixom att ha råttor,råttor kan ju typ bli värsta bästa kompisen också, det vore lixom…kul å det skulle kännas som man verkligen kan ha ansvar för andra också.Visst ajg har katt men min katt e tråkig,hon gillar itne att kela (bara på kvällarna å när hon e nyvake) å om jag kan få låna råttor av dej,oroa dej inte jag skulle itne ha dom i samma rum råttorna skulle stå i mitt rum medans katten är i resten av lägenheten ;)

Ok, vad är det mer exakt du vill veta att du klarar av med råttorna? Har du ngn allergi, eller vill du bara kolla om dem är lika coola som du tror? För det är dem kan jag lova och lite till *skratt
Men säg att du klarar av att ha råttor, är din pappa beredd att betala för ev, veterinär och sånt eller ska du ha ensamt ansvar?

Ja alltså,att jag kan ta hand om dom och sånt där.Sen vill jag visa min pappa också att jag faktiskt kan ta hand om råttor!
Och min pappa skulle ju såklart betala för det,han menar bara att jag får ta hand om den själv etc. t.ex. ge mat,vattten byta i buren å sånt där.
hm… kan du inte ta tilltänkta råttor på prov? låter så knasigt att låna råttor någon vecka först, lämna tillbaka dem och sedan ev skaffa egna.
Jag själv lånar bara ut råttor på prov som personen är intresserad av att behålla, men kanske inte är 100 % säker på allergi el dyl. När prövotiden gått behåller personen råttorna om det fungerade bra eller lämnar tillbaka dem om det inte fungerade.

Jo men asså jag måste se om jag verkligen kan ta hand om råttorna och ändå hinna göra andra saker osv.Och jag vill vara säker på att jag verkligen vill ha råttor.För asså jag har ju vart intresserad av råttor jättelänge men jag menar tänk om jag skaffar råttor så tkr jag itne det var så himla kul som jag trodde då blir det ju lixom synd om råttorna om dom måste omplaceras osv.
#22 Det Grodan menar var att det är lättare om du tar två råttor på prov som du sedan kan köpa om du känner att du klarar av dom, gör du inte det är det bara att lämna tillbaka dom, då behöver de ju inte omplaceras.

Jo men jag frågade en som sålde råttor,men hon sa att dom inte sålde råttor och sen tog tillbaka dom. Det var därför jag undrar om jag kan få låna av nån som har råttor som dom inte direkt ska sälja utan bara "låna ut" lr va jag ska säga…
Jaha okej, men leta istället efter en annan som ska sälja sin råttor? Annars blir det väldigt krångligt & väldigt mkt onödig flytt för råttorna, om du bestämmer dig för att du klarar av att ha råttor. Då måste du liksom först lämna tillbaka de du har lånat, så de får ställa om sig igen, sen ska du ta hem två andra.. Det är ju lättare om du kan behålla de du redan haft på prov..
Tror inte det är så många som vill låna ut sina råttor faktiskt, (Om de inte ska säljas) utan då är det nog större chans att du kan få åka hem till en person med råttor, och se hur det är..

Å tänk vad mycket bättre d skulle kännas för dej att få behålla de två små charmtrollen iställe för å bli jätteledsen när du ska lämna tebaka dem :)
jag kan låna ut 2-3 grabbar om du vill.. jätte snäll gos råttor. hålle rpå att packa så de skulle nog bli glada av lite mer uppmärksamhet ett tag. bor i sthlm men uppsala är inte precis långt bort
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.