Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 605 ggr
Bim
0

Torrfoderblanding (till Liz och Sussie)

Här är en torrfoderblandning som jag har gjort och den innehöll;

Dinkelflingor
Pumpakärnor
cashewnötter
Rågkross
Sesamfrö (oskalande)
Vetegroddar
Solrosfrö
Müsli
Rispuffar
Liite jordnötter (oskalade)
Knäckebröd
Russin

Va den bra? Jag har tagit nästan allt från grodans blandning, men allt fanns inte i affären och vissa saker har jag lagt till.  Det är till dorkeys råttor (jag har skickat den till henne, asså jag skrev det jag hade i, och hon sa att den var bra!):D Men jag vill inte förgifta lilla Liz och Sussie. Och om det är nåt som jag har glömt eller som ni tkr att jag ska ta bort så säg gärna till! Skrattande

Daydreams
0

Jag hade plockat bort jordnötterna och russinen. Tror Ninja skrev ngn fakta om vad som är farligt med jordnötter, och russinen är mest socker och onödigt.

Annars lät blandningen superb, hoppas bara att dina råttor inte är lika kräsna som mina:P

Ladyinred
0

Inte för att du har det i men jag kom att tänka på linfrön.. Nån stanna i mitt bakhuvud har jag ett vagt minne om att jag sett nån stanns att det inte alls är bra. Stämmer det?

Bim
0

#1okej, jag plockar bort jordnötterna helt, :) och jag kan äta upp lite av rusisnen! :d Vad bra att den var bra annars!

#2 Jag ska försöka ta reda på det! :O

Bim
0

men #1 vissa (ganska många) har ju sagt att man kan ge oskalade jordnötter (nötter överhuvudtaget) som en sysselsättning att öppna och sen äta när dom har fått upp nöten.. =/

Daydreams
0

jo, men andra nötter som valnötter, mandlar etc med skal

Ladyinred
0

Ja nötter i övrigt går bra men det är nåt särskilt med just jordnötter som e så farligt. Det fanns en tråd här där det stod om sånt för ett tag sen…

Bim
0

Okej, tack så mkt. då får jag äta upp dom själv då! och russinen…… ;)

Ladyinred
0

Ja jag gav oxå jordnötter innan och i myslin jag köper är det russin o jag bryr mig inte om att plocka ur dom för de ligger endå kvar i botten av skålen när de ätit upp allt annat. Och skulle de peta i sig nån så är det nog ingen större fara. :)

Bim
0

pkej, men dom är redan uppätna.. Generad (jag som inte ens tkr om russin så mkt.. :P) fast ja kankse lämmnade kvar nån.. :) Bara så ni vet är jag inte så glupsk som jag låter :P ;D

Mymlan
0

Mina brukar få oskalade jordnötter som godis ibland ej så ofta, väldigt sällan.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Bim
0

Okej, Tack mymlan! :D

Mymlan
0

#11 Men jag vet ju inte om det är 100% okej mina har ej mått dåligt av det. Russin finns i musli jag anv men mina rådisar o möss ratar russina..

Nicciz
0

Man kan lägga till lite fullkornspasta eller ris oxå. Mina älskar iaf okoktpasta och det är bra att gnaga ner tänder på. Glad

Mymlan
0

#13 Okokt pasta sväller i deras mage.

Ladyinred
0

men det gör ju havregryn och liknande oxå, fast kanske inte lika mycker :S

Nicciz
0

#14 Ja det gör den, vad vill du säga mer konkret? Att svällande pasta är farligt? Glad

Och det är väl lika bäst att utveckla detta tror jag. All mat är näringsberäknad Innan tillagning så stor del av näringen försvinner alltså vid kokning. Och så finns det ju självklart en svällningsgräns. Jag vet inte hur dina råttor äter, men mina tuggar sin mat, och det blir således små bitar som sväller i magen men näringsvärdet är högre.

Vidare så består deras Torrfoder av väldigt lite pasta om man ser till den totala mångden då jag blandar till foderblandningar om mellan 25-30 liter åt gången.

Mer av svällningsmat som återfinns i min blandning är

Dinkel, rött ris, fullkornsris, gryner, linser mmmm

Mymlan
0

#16 mina är inte så förtjust i pasta, ris gillar de bättre. Geggar jag ner mat i pasta åt dem eller har pasta på sidan om så lämnar de pastan, tar bara allt annat som är i pastan eller det i skålen bredvid.

Ladyinred
0

Mina e precis tvrt om. De skulle kunna bli feta pastaråttor på nolltid om de fick bestämma *ler*

Nicciz
0

Mina tar pastan först. Fast jag kör bara med spenat pasta eller fullkorn, vanlig är ju bara mjöööl

Linfrö frigör vätecyanid Fot i munnnen

Reklamfritt
0

-Bim- ville bara säga att anledningen till att jordnötter inte är bra är för att de är OTROLIGT feta .. Alltså det är en av de fetaste sakerna du kan hitta i sveriges affärer. Det är naturfett men det är inte bra att få för mkt av det heller även om man är människa/häst/mus eller råtta. Självklart kan man ge det ngn gång ibland som typ lördagsgodis (det brukar jag göra). Det tycker mina pojkar är otroligt gott, så dom vill nog ha mera av det… man jag är väldigt sträng när det gäller sånt :P (stackars mina barn i framtiden xD )

SamanthaJones
0

mina får oskalade jordnötter men de plockar bara ut dem ur skalet o låter dem ligga. haha :P

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Nutiz
0

#20: Det är inte anledningen till att jordnötter inte är bra för råttor, råa jordnötter innehåller något ämne så att röda blodkropparna klumpar ihop sig eller något sånt…

SamanthaJones
0

Nutiz´: Är du säker på att du bara är tolv? :)

Vänligen

Sofia

Nutiz
0

#23: Nej, faktiskt inte…

SamanthaJones
0

hur gamal är du nu då, inget ljug :P

Vänligen

Sofia

Nutiz
0

12 år och 9 månader

SamanthaJones
0

inget ljug sa jag ju. :p haha men du kan ju allt - vad har du gjort i dessa tolv år o nio månader? läst på om råttor redan i magen? :)

Vänligen

Sofia

Lollo86
0

vad bra att jordnötter inte är nå bra för dom då när jag själv är allergisk mot det :D

Nutiz
0

#27: Jag suger åt mig information som en tvättsvamp, och jag började läsa på om råttor för snart 2 år sen…

SamanthaJones
0

coolt, haha  :)

Vänligen

Sofia

Reklamfritt
0

22 ja det är säkert som du säger men att det är så otroligt mycket fett i dom är en av anledningarna till att man inte ska ge dom det…

Nutiz
0

Äh, fett är inte farligt…

Nicciz
0

jo fetter kan vara farligt..

gulzebra
0

Råa jordnötter innehåller "antinäringar" (antinutrients, kommer inte på bättre sätt att översätta det) som förstör vitamin A och enzymer som behövs för att bryta ner protein och stärkelser, och gör så att de röda blodkropparna klumpar sig.

Dock är de flesta jordnötter (även jordnötter med skal) idag rostade, så effekten ovan finns liksom inte med såna.

OnT: Alla sädesslagen är glömt.
Personligen skulle jag inte ge cashewnötter, men det är mest för att jag älskar såna och hellre äter upp de själv, samtidigt som det är så sjukt dyrt med såna :P Har för mig att även de är väldigt feta, men kan minnas fel.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
0

#31: Inte ska och inte ska, klart råttorna kan få jordnötter! Spela roll om det är fett, det är ju inte så man ska ge de bara en jäkla massa jordnötter liksom. Kan man inte ens ge jordnötter så kan man lika gärna stryka en massa annat som cashewnötter, avokado odyl iom att även det är väldigt fett.

Som med allt annat så spelar inte mängden fett i en sak någon roll, utan snarare en bra balans i råttans diet. Har man en bra balans i dieten så blir råttan inte fet varesig den får fet mat eller inte. Samtidigt får man ju skilja på bra och dåliga fetter också - kött tex innehåller mättat fett medan jordnötter innehåller omättat fett (om jag inte minns fel ang jordnötter nu) och omättat fett är nyttigt fett som alla ska ha medan mättat fett är den sort som gärna sätter sig på magen och är allmänt onyttig.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Bim
0

Okej.. :O allt det där hade jag ingen aning om! XD Men vad bra att jag fick veta det! Thanx