hand rädda råttor
Hejsan har två stycken små hanar på nu 7 veckor, och dom e ganska handrädda, när man ska fånga dom i buren med handen så springer dom så fort dom kan och när man bara vill klappa dom lite lätt på ryggen så gömmer dom sig ännu längre in under håret när dom sitter på axeln…
hur gör man så att råttorna vänjer sig vid att man klappar dom och tar fast dom både utanför och i buren, hade Nico att springa på mitt data bord förut och när jag skulle ta fast han för att han höll på att springa till förbjudet område så blir han bara väldigt rädd om man kommer med handen och försöker ta fast honom och försöker då fort komma där i från och sligrar sig ur mitt hand grepp…
vet inte riktigt hur jag ska träna detta så dom inte e rädda för att bli fasthållna och så.
Slänger med en bild också på busfröna.

Det enda jag tycker att man kan göra är att hålla på med dem så mycket som möjligt. Det kan kännas lite jobbigt för dte kan ju ta tid innan de blir tama, men det finns inga genvägar. Ge dem även mat och godis från handen ibland, det kan hjälpa. :)
ok jo det har jag ju förstått att man ska göra men tänkte om ni hade nåt mer dirkt svar hur man kan göra..
Mina yngsta töser, Iris och Heidi, var hanterade från födseln i princip, men ändå lite fega. Så jag hade dom ute på min säng minst 2 timmar per dag, och gick runt med dom på axeln/innanför tröjan väldigt mycket. Iris kunde jag lyfta utan problem, hon stod snällt stilla, men Heidi pep och försökte dra sig undan.
Numera har jag två kelsjuka råttor. Iris är väldigt nyfiken på allt, och går gärna på äventyr, medans Heidi helst ligger innanför tröjan eller i nacken och sover.
Så det är bara att.. ja, tvinga dom att umgås med dig, i princip. Visa dom att dom kan ty sig till dig, att du är snäll. Lycka till! ^^
ok jo mina är också hanterade från födseln men är ganska fega av sig tycker inte om att man håller fast dom, jo jag har ju dom på axeln, innaför tröjan och ibland på toa golvet men då e de bara Musse som typ springer tillbaka till mig och in i tröjan igen, Nico springer nån annanstans han e vel den som inte riktigt har fattat att jag e tryggare än nåt annat gömställe men som sagt det kanske hjälper mycket om jag kämpar med att ha dom på axeln och i tröjan… kan dom lära sig på det att tycka att jag e ryggheten om man gör så?
#3 hur gamla e dina råttor nu och hur gamla va dom när du köpte dom?
Jodå, tillslut kommer dom lita på dig. Jag har ju haft mina yngsta i lite över en månad nu, och min äldre råtta har väl hjälpt till lite, men oftast står alla tre och trycker mot gallret när jag närmar mig. 
Dom har 12 veckor när jag hämtade dom, tror jag. Dom är födda 11 och 13 oktober, om jag minns rätt. ^^
ok mina e födda 8 januari 07 funderar också på när kan man släppa dom i ett rum med massa saker och gömställen i stället för att ha dom i ett kalt rum?
dom kommer ju inte på inkallning så jag vet inte om jag kan det, släpper jag dom på golvet springer dom säkert och gömmer sig så fort dom hittar nåt gömmställe och så får man vel inte farm dom igen anatar jag..
men samtidigt när man har dom i ett kalt rum så vill dom ju inte springa dom e lite fega eller Nico vill nog gå runt och titta men inte Musse..
blev lite konstigt där..
Men testa att ha dom på någon lite mindre yta först, tex säng, soffa eller varför inte ett bord? :) Så kan du ju umgås med dom samtidigt.
Av mina så är det bara den äldsta som får springa runt fritt i mitt rum, än så länge. Ska göra iordning det lilla sovrummet som inte används, så kan dom få springa runt där alla tre sedan. ^^ Ska försöka övertala mina föräldrar att det ska bli ett råttrum. 
jo har ju haft dom på sängen och ett bord förut men dom e inte ute och springer på bordet dom gömmer sig hellere i min tröja och när jag har dom på sängen så blir jag orolig att dom ska hoppa ner på golvet.. för då springer dom gärna själva hur som helst då verkar dom inte lika rädda samma sak gäller med mitt data bord där vill dom gärna springa så att matte inte får tag på dom sen
Man måsste ha mkt tålamod.. Dom är välldigt unga en.. Men tänk på att aldrig jaga dom i buren.
Hur har du intrett din bur? Har du mycket grejer i den så ta ut det mesta "onödiga". Är buren för intressant så stannar de hellre i buren än kommer ut till dig.
När jag själv en gång för några år sen köpte två 3 mån gamla råttor som knappt blivit hanterade alls, så lät jag dom ha en hylla, en hängmatta, ett ganska stort rör i buren och nån pinne att klättra och gnaga på (och så mat och vattenskål såklart). Buren var med andra ord jättetråkig! De fick alltå inte ens ha ett hus, för hyllan satt rätt lågt så de fick lite "tak" ändå. De blir bara räddare om de finner trygghet i huset, för då kan de gömma sig från dig. Då vänjer de sig aldrig, eller åtminstone så tar det längre tid. Röret använde jag för att plocka ut dom när det behövdes, för att de inte skulle bli rädda för mina händer. (Tvång skrämmer dom!) Skulle jag inte ta ut dom så plockade jag ut röret så det inte kunde gömma sig där när jag höll på med dom.
Jag blev automatiskt mer intressant än allt annat när jag satt med armen inne i buren och pratade med dom och lät dom undersöka mig ordentligt, på deras egna villkor. Jag tvingade dom inte till nånting, utan dom lärde sig snart att lita på mig, att min hand betydde godis och att de fick komma ut ur buren och gå på upptäcksfärd.
Efter bara två dagar av intensivt tränande kunde jag sätta in ett hus, fortfarande så sprang dom direkt till burluckan när jag kom in i rummet. De var inte riktigt handtama, men väntade ändå på att jag skulle komma och hitta på nåt kul med dom. Då kunde jag inreda buren lite roligare, eftersom de fattat att jag är rolig och totalt ofarlig. Med tid, tålamod och tillit så blir de handtama också, det gäller alltså att inte ha för bråttom och inte tvinga dom.
ok tack för det långa svaret Ninja
jag har en ganska tråkig bur just nu, dom har bara en tunnel som hänger i taket och så hyllor att sitta på..
så jag ska träna dom med den metoden du föreslog, så får vi se sen

Hur gick det för pojkarna sen StormmillaGirl? Mina nya flickor är nämligen lite nervösa för mig fortfarande, Luna är visserligen inte ett dugg blyg men gillar inte att bli lyft (hon markerar på mig om jag försöker) så jag försöker undvika det så mycket som möjligt. Iris är mindre motsträvlig till att bli lyft men är istället mycket blygare och kommer inte fram till burdörren. Hon håller sig helst på sin favorithylla men sträcker sig långt och nosar så nyfiken är hon! Jag försöker göra som Ninja skriver här i alla fall (lyfter dem bara om jag absolut måste utan låter de i sin egen tid utforska mig och lära sig lita på mig) och tycker det går framåt, om än långsamt. Hur har dina erfarenheter varit?
Det bästa är väl att mata den mycket med händerna med god mat :D

#13 ja det gör jag massor, smetar in fingrarna med god mat som de får slicka bort eller så får de leta godsaker i mina händer, vika upp mina stora fingrar med sina pyttesmå :D
#14 aha okej :D jag tror inte att jag skulle våga mosa in mina fingrar med mat för då skulle jag nog få mig ett bett ;P ibland så kanske dom inte förstår att det är ett finger inbakat haha

#15 haha, glupska! Nej mina tjejer är superförsiktiga så det är jag inte orolig för alls, de håller hårt i fingret (ta inte min mat!) och slickar och biter - fast aldrig någonsin i fingret :P
#16 hihi så bra :D
Jag gör lika dant med mina o om de är väldigt ivriga så tar de ordentligt tag med tänderna i fingret men det gör aldrig ont på något sätt, sen slickar de bort allt o när det är slut hoppar de upp på armen för att hitta mer :)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar