Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 543 ggr
Kersch
0

Sår vid halsen?

Hej allihop! Jag har två råttkillar som nästan ständigt har små sår/sårskorpor vid halsen och upp över nosen. Dessa har funnits nu i flera månader och hur jag än behandlar med salvor och dyl. verkar de inte vilja försvinna. Vad kan dessa sår bero på? Killarna slåss lite ibland, kan detta vara orsaken eller är det någon annat? Kan det vara löss/skabb och vad bör man i så fall göra åt detta? MYCKET tacksam för hjälp, då det plågar mig att se mina grabbar lite trasiga.

Såren är främst vid hals och nos och finns inte alls på resten av kroppen, vilket jag tycker är lite märkligt…

/Marie

Allamej
0

Skabb = Veterinär = Stronghold

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Grodan
0

Det är inte märkligt alls. Dina hanar har angrepp av skabbkvalster som de inte klarar av att hålla på halster pga flera anledningar

• de putsar inte varandra (om de skulle putsa varandra i ansiktet så skulle angreppet mildras)
  • de är inte i 100% perfekt kondition

Du bör uppsöka veterinär och få ex Stronghold utskrivet, samt se över varför råttorna inte är i perfekt kondis.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

detarbarajag
0

Hej:). jag har samma problem med min råtta. Han har sår över nacka och rygg. Men hos vilken vätrenär ska man vända sig till. Det är inte alla vätrenärer som tar i mot gnagare. Eller så går det inte att komma fram. kram :(