Hjälp med vild råtta under hus
Hej
Vi har en vild råtta som bott i trädgården sedan minst i somras men flyttade in under huset när kylan kom för några veckor sedan. Den har tyvärr även hittat in i huset och hämtat mat ur komposten, det var så vi märkte att det rörde sig om råtta och inte möss. Vi satte upp kameror och har följt den några veckor men inte lyckats hitta var den bor. Har satt ut fällor som den är på tok för smart för och Anticimex satte ut gift men den har trots mycket nyfikenhet inte ätit av den.
Jag vet inte vad jag ska göra, om den bara kunde hålla sig från att gräva i huset så hade den fått vara kvar men läser om vilka skador råttor kan göra så vågar inte bara låta den vara kvar.
Vänder mig till detta forum där folk inte enbart ser råttor som skadedjur som ska utrotas till vilket pris som helst och vill bara ha råd och om ni har några tips.
Kan en råtta leva ensam? Har inte sett någon annan än denna.
Finns det någon lösning som innebär levande råtta som får dö en naturlig död någonstans där ute men inte i vårat hus?
Kan jag (utan att locka nya råttor) hålla den nöjd bortanför huset?
Jag tänker lite på en tråd jag hade för några år sedan om vilda möss i våra hus… där dök en super-intressant sak upp… fast för möss…
En kvinna byggde ett musvänligt krypin UTANFÖR sitt hus dit vildmössen flyttade… Kanske kan du göra något liknande?
Om det finns god mat i närheten finns ingen anledning att äta skiten Anticimex sätter ut.
Något väldigt få av de vilda mössen jag haft inne kunnat motstå året runt är hasselnötskräm/Nougat Creme. Det kan du kanske använda för att locka råttan bort från ditt hus… (att du lockar dit möss också är bara bra för råttan, då de ser möss som byten)
#1: Tack för svar och tips. Har landat i att de nog inte kan leva kvar i närheten av huset. Har upptäckt betydligt fler nu och de undviker alla fällor vi lagt ut.
#2: Förstår inte riktigt, men antagligen menar du att du inte vill ha råttorna i närheten av huset heller…
Det här är främst sajten för sällskapsråttor, så vi kanske ska prata mer på annan plats… för jag anser att vildråttor som tar sig in i bostadshus ska dödas. Det finns inget annat snällt sätt att bli av med dem. På iller-ifokus har jag en liknande tråd, om du vill ta dig dit och prata mer eller iaf läsa det som hittills framkommit.