Söker bilder på råttor
Hejsan!
Jag har en ganska så nystartad råttsida, om du vill ta dig en titt så klickar du här.
På sidan skriver jag tex. några rader om en del av råttisarnas färger & teckningar. Men det är lite svårt att förklara utan bilder…
Jag efterlyser fina bilder där råttorna har en framträdande roll! Kika lite på sidan, klicka på "Olika varianter" i menyn. Där finns allt listat.
Om du vill bidra med en bild skriver du råttans/råttornas färg/teckning, och om du vill deras namn. Jag kan skriva dit copyright på bilden.
Tack på förhand //Jessica 

Genkoden för t ex black är inte s-ba…
Måste få fråga! Du har skrivit att transportburen till två råttor inte bör vara större än 30*30*30. Varför? Nu när jag satt och skrev så kom jag på att det kanske är för att de inte ska ha så stor yta för att stressa och springa på men frågar ändå. Jag har aldrig hört talas om detta utan fick tipset om kattransportsbur och har själv använt en sån.
Genkoden för svart är aa. Beteckningen för färgen är ba.
Two different things.. :D
(jämför med agouti, genkoden är Aa och beteckningen är ag.)
Har inte läst igenom allt, men tyckte det verkade vara en väldigt informativ sida med tydligt och lättförståelig text. :)
#5: Det står behöver, inte bör ;)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

#9 Vad trött råttan ser ut ^^

#1 & #6 Ojdå, när jag skrev det där måste jag haft hjärnsläpp eller nåt… ska ändra "genkod" till "beteckning"!
Säg gärna till om ni upptäcker nåt annat konstigt… :P
#5 Som gul_zebra sa; det står att buren inte behöver vara större än 30x30x30. Och det just för att råttorna håller sig lugnare i en mindre bur än en större…
Tack för era bidrag! :)

Jag har tyvärr inte så många bra bilder som jag orkat förminska. Men det finns en del bilder på min zoon, http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=532760
Det är bara att låna dem :)

Nu har jag ändrat "genkod" till "beteckning". 
Tack för alla bidrag! Det kommer dock dröja tills jag kan lägga upp era fina bilder på sidan. Jag använder för tillfället en trög gammal dator med en miniskärm, så jag väntar nog tills jag kan använda den andra igen.
Det tar nog max 2 v…
Fortsätt gärna skicka in bidrag :)
11# jo det blir man nog om man sprungit i gräset innan, men han var så mysig när han låg och halvsov i min famn :)

Nu i helgen kan jag äntligen lägga upp era bilder på sidan!

du har glömt en av mina favoritfärger… burmese!
får själv en burmesekille snart så då får du några bilder på honom att lägga in.

hej, kul att Hippa fick va med och jätte fin sida, vill bara rätta att han är en kille

#26 Ok, bra att du sa det. :P
#29 Hehe, tack för rättningen! :P
Ska lägga in fler bilder & rätta till de små felen nu.
#23 Ska försöka komma igång med skrivandet om Burmese 

Felen är förhoppningsvis rättade till det bättre 
#10 Jag måste erkänna att jag inte är så kunnig på himalayan-råttor… Hur ser man att Callisto är en untypical?
Har lagt upp 2 nya bilder; blue agouti + silver mink, tack för bilderna!

#32 Tack för att du vill bidra med några bilder. :) men kan du bifoga bilderna (om du har dem som stora bilder)? Det vore lite enklare… :P
Vad heter råttorna? Vad har de för färg/teckning?

#31: Callisto är untypical för att han är tecknad och har vita tassar, alltså ser man inte skuggningen på tassarna.
#36: japp du har så rätt så:)

#36 Aha, ok. Är en Himalayan eubk tecknad? Eller är det en färg på pointerna? 
#38 japp den är tecknad:)

#38: Just Stormmillas himalaya är eubk tecknad men en himalaya ska inte vara det…

StormmillaGirl, vad din råtta i inlägget #10 är lik mina! :)

Jisushika
Vill börja med att säga att den här kommentaren inte är menad som kritik! Jag undrar bara, efter att ha tittat på din hemsida (jag tycker att den var riktigt bra! :] ) undrar jag bara vilka källor du använt dig av? Är det de böcker som står under boktips? Vill bara inflika att jag inte rekommenderar det som står i "Tamråttor" av Gisela Bulla som trovärdig fakta, ett tips! Har du fått så många bilder på olika teckningar som du behöver?
Lycka till med sidan!

#42 och #44: Båda två är black striped roan 
oki tack men jag såg en råtta som var lik mina och på den stog det black husky roan? Vad är skillnaden på Husky och Striped?

#46: Husky Roan är färgad ända ner till magen, Striped Roan har ett streck över ryggen 
aha oki. tack tack

Story, tack för att du tycker att sidan är bra! :) De källor jag använt mig av är några av de hemsidor & böcker som står under "Länkar". "Tamråttor" av Gisela Bulla har jag bara kollat lite i, tycker också att en del fakta inte är så trovärdig där… :/… Min hemsida: Det bästa vore ju såklart att ha en bild som visar varje färg & teckning, men det har jag ju inte :P. Så jag väntar spänt på flera bidrag! =)
Huggis, får jag använda bilderna på Wilma och Leja på min hemsida? :)
Ja självklart

Tack så mycket! 

#24 (Darkness) Vilken färg och teckning har Candy? Black Bareback kanske?

Exempel på bilder jag söker:
* Rex
* Odd eyed
* Hooded
* Bareback
* Capped
* Self Black
* Self Pink Eyed White
m.m.
Bifoga din bild, skriv råttans namn och färg/teckning.
Tack på förhand! 

#53: Self black är i princp "utdött" i sverige, så jag tror inte du kommer få en bild på en s-ba… tyvärr

#9 Vadhar du fått tag på kopplet? Har bara sett før iller, marsvin och liknande men inte till råttor.. =(

#56 Vad heter din rex-råtta, vad har den för färg/teckning?
#64 Vad heter din råtta, vad har den för färg/teckning?
Tack för alla bidrag!

En bild på min numera hädangångna bareback Algot

Beige är den första och den andra agouti, har de vit teckning på magen är de nog eubk (european berkshire) Dumbo båda två. =) Skitsöta!

Tack för hjälpen! Ska skriva ner det. Ja visst är de söta, stolt…

Hur gamla är de? =) Såg stora och fina ut, är de från zoo eller uppfödare? Bara allmänt nyfiken.. =)
41# va trevligt :) har du ingen bild på den som e lik min? ;)
63# Den har jag gjort själv utav en modell som kallas kicki- modellen väldigt enkel att göra och kostar inte mycket och är väldigt bra eftersom man kan göra så att den passar iprincip alla råttor. länkar till Cosmonitas sida där hon beskriver hur man gör eller så kan du kanske köpa en av henne. (Cosmonita länkar till din sida hoppas du inte har nåt emot det) :)

gameover, jag tror att din råtta har färgen Cinnamon och teckningen Europeisk Berkshire, rätta mig om jag har fel. Tack så mycket för bilden! :-)
cosmonita, tack för bilderna! :-) För säkerhets skull tänkte jag kolla om jag har rätt angående råttisarnas färger.
Algot = Silver Black Bareback.
Fossil = Agouti rex. Är han tecknad?
Venla = Mink Capped.
Alla andra, Tack för era bidrag!

#78 Var det mig du menade? I så fall är de båda snart ett år och kommer från en zoo-afär.
Jättekul med din sida.
Månadens "visste du att", är det allmänt eller gäller det råttor? :P Blått är ju en populär färg även på råttor, så jag blev lite nyfiken på vilket av dom det är. :P
Algot var black capped (brukar inte skriva silver black på en råtta som har så mycket vitt i sin teckning för övrigt)
Fossil är rexad agouti irish
Venla är agouti capped (inte standardmässig dock då färgen "spridit sig")

#83 Tack så mycket! 
#84 Månadens "visste du att" gäller inte bara råttor, utan lite vad som helst. Jag funderar på att ha något annat istället för "Månadens råttbild", men jag vet inte vad det skulle kunna vara. Förslag på nåt skojigt som kan bytas ut varje månad?
#81 Okej, tack då vet jag. :-)
#85 Algot är väl inte capped? Han är ju bareback, det skrev du ju även i #67. :)

Hehe, jo jag märkte också det. Men det var väl ett slarvfel antar jag.
Eller?
Jo ber om ursäkt, slarv naturligtvis 
Du skriver på hemsidan att rex inte tål "väte" men jag antar att du menar "väta".
Vilka fler bilder saknar du?
Gör en liten lista så kanske kan vi hjälpa dig.

Oops, slarv här också. Väta menar jag såklart. 

Jag har en ganska lång lista på bilder som saknas.
Se upp, här kommer allt:
Self Beige Self Black Self Black Eyed White Self Blue Self Champange Self Chocolate Self Lilac Self Mink
Burmese Cinnamon pearl Fawn Graphite Lynx Pearl
Silver Blue Silver Chocolate Silver Lilac Silver Mink
Amerikansk Berkshire Collard Hooded Irish Phantom Masked Pointed Masked Spotted Variegated
Slät Dubbelrex Hårlös
Toppörad Dumbo
Svart Röd Rubin Odd eyed
Viktigt: Bilden ska vara av bra kvalitet. Skriv råttans namn + färg/teckning.
Ulla är fawn ,rex, eubk

Som någon sa, så lär det vara svårt att hitta t.ex s-black eftersom de är väldigt ovanliga…

Mvh Stephanie 

#93 & #94, tack så mycket för bilderna! 
#95 Jo, det blir nog svårt. Men det är bara att vänta och se. :-P

Tack, Absinthe, för den fina bilden på Sligo! :-)

Undrar bara varför du inte har med black-eyed siamese? Du fick ju en bild för länge sen :)
Suck… Hade ju en jättesnygg hooded (på ena sidan) förut, men lyckades alltid ta kort från "fel" håll!

#98 så lite så.. =)

#99 Jodå, det kommer snart. Har fått lite fullt upp nu bara, långa dagar då jag pluggar och mina råttisar och hemsidan att ta hand om :P Men jag lovar, det kommer alldeles snart! :-)
Synd på hooded-bilden…

Tänkte fråga för säkerhetsskull, har en black-eyed siamese fortfarande beteckningen "sm"?

Black eyed siames är väl be sm nu?

Jag tror det är b-e sm. Det stod det på utställnigspapprena när jag ställde ut min tös iaf…

Okej, är beteckningen för Black eyed Siamese be sm eller b-e sm??
Tack, Daydreams, för bilden på Sawyer! :-)

Det finns ju inte med i standarden på srs hemsida än tyvärr, så det blir krångligt att kolla upp. Men jag är fortfarande säker på att det stod b-e sm i papprena när jag ställde ut Suzi… :) Så jag skulle satsa på det.
Det är b-e sm :)

Black eyed Siamese (b-e sm) kan nu hittas under "Siamese".
Tack för bilden, BettySue! :-)
En fråga angående Sawyer, #108, är det vanligt med rubinögda Self Mink råttor?
En rubinögd mink är untypical (ut), eftersom mink ska har svart ögonfärg.
Min mink ut hade lysande rubinögon

#116 oki, då har jag lärt mig nåt nytt :D
Vill gärna ha några bilder på råttor med örontypen Dumbo och Toppörad. :-)

Ninja, kan din fina bild på mink ut få göra sällskap med Sawyer på min sida? Vad heter råttan? Mink ambk?
#118 Javisst kan han få det. Han heter Baloo och japp, han är mink ut ambk. :)

Tack så mycket! 
hello skit braig sida:Pkramizar
hello skit braig sida:Pkramizar

#129, 130
Tack så jättemycket för de fina bilderna :D Dock kommer det att ta ett tag innan de syns på sidan eftersom jag håller på med en ny design :P
Resultatet blir nog mycket bra, så jag hör av mig när allt är klart :)

Jag har en liten cinnamon pearl-hane här hemma, bilder finns. Dock har han inte fällt all sin päls än, så han har en ljus rand av bebispäls kvar över ryggen 
Men du kan få bild på honom sen när han ser ut som en riktig cinnamon pearl