Djurmässor = djurplågeri
Det finns många anledningar till att jag hatar djurmässor, men en av de främsta är DJURPLÅGERIET som pågår på dem!
Jag förstår faktiskt inte varför JBV inte gör något åt detta.
Och jag kan inte påstå att jag är speciellt glad åt att personer stödjer djurplågeriet.
Istället tror jag på guidade turer och att zoobutiker skulle ha lite mer infomonteraktigt i sina butiker - utan att orsaka stress, kaos och ett himla liv. En butik som har öppet året runt, 10-19 är också mer tillgänglig och orsakar inte detta rabalder som en mässa en gång om året gör.
Tror även på smådjursmässor/utställningar utan JIPPOT och kommersiellt dravel för att göra reklam för sin klubb, visa upp sig och dela lokal, men under djurvänliga former!
Jag har visat upp råttor och möss under 7 års tid runt om i Sverige och sett så många hemska saker. Jag har gråtit över hur cirkusdjuren skötts, jag har anmält djurplågeri och jag har bråkat med mässarrangörer och deltagare. Men jag har även gjort reklam för SRS och SVEMUS och bränt ut mig totalt!
Men jag tycker att djurparker (typ Skansen & Kålmården) är djurplågeri det med.
Ang djurparker är jag kluven men de djurparker som föder upp utrotningshotade djurarter för placera ut igen är bra. MEN tycker dock att ytan deras borde bli större..
Se bara på vargen ute i naturen i våra skogar, jag tror vi kommer inte ha några kvar pga folks hat mot dessa vackra djur. Så om de ej finns så kommer våra barnbarn o de därefter endast kunna se varg i böcker. Hur ska vi rädda utrotningshotade djurarter? djurparker är bättre än ingenting OM de ej kan bo kvar i sin naturliga miljö vilket är det bästa.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Men det har blivit strängare med burar till djur som vistas på mässor och utställningar. Det är normala burkrav som gäller nu.

Går aldrig på sånna saker…..
#3 BRA!!! Inte jag heller! Längre.
Jag har aldrig heller varit på djurmässa.
#1. Folk hatar väll inte vargar? Tror det handlar mera om rädsla i det fallet. Du har såklart rätt i att det djurparker är bättre än ingenting i deras fall. Men dom hade väll inte varit utrotningshotade från början om det inte varit för människan? Varför inte bara låta bli att döda dom istället för att fånga in dom och visa upp i parker.. Skulle man släppa ut dom så skulle dom ju ändå inte klara sig på egen hand sen. Så frågan är om man verkligen gör dom en tjänst.
#5 De som tjuvskjuter dessa anser jag hatar dem. Man kan föda upp vilda djur så naturligt som möjligt, ej ha kontakt med dem vid matning, rengöring.. Man ska sedan slussa ut dem eller sätta dem i stora natur reservat.
Grejen är ju att dom inte föder upp dom på det sättet. Se på kolmården t ex, deras vargar är lika tama som vilken hund som helst. De få som kommit ut har dom ju faktiskt varit tvugna att skjuta för att dom inte klarar sig själva och söker sig för mycket till människor. Då är det bättre att verkligen markera hur förbjudet det faktiskt är att skjuta dom.. tycker jag iaf. För de få vargarna som lever i fångenskap kommer ändå inte kunna överleva i det vilda här i sverige, djurparkerna räddar ingen. Då tror jag mer på reservat isåfall.
#7 När jag pratar om djurparker så tänker jag inte bara på vargarna. Skansen har ju några apor de föder upp för sedan ska sättas ut där de hör hemma..
#8 Nej det är sant, du kanske itne pratar om bara vargarna. Men du drog upp vargarna som exempel, vilket fortsatte med att jag pratade om just vargarna. Det är klart att det är olika beroende på vilket djur det handlar om. Självklart!
#9 Bergsgorillorna är ju nu väldigt hotade, kan man göra en naturlig djurpark och sätta de som finns i så är jag posetiv, för det är en av alla djurarter som bode/måste räddas. Sedan kanske man inte kan rädda alla men rädda de arter man kan.

Angående vargar så finns det många som faktiskt hatar dem och ser dem som inget mer än skadedjur som borde utrotas. Otroligt men sant. En vän till mig i dalarna berättade att hans pappa är/var (minns inte) med i ett hemligt nätverk som mobiliseras så fort någon av dem hört talas om/sett en varg. Så ger de sig ut och jagar ner den och skjuter den. Det är tydligen en undergournd-rörelse av rätt rejäla proportioner. Sjukt!! Jag blev så upprörd att jag nästan kräktes i telefonen när han berättade det här.
#10 Jag håller helt med dig där. Men samtidigt så tycker jag fortfarande att vissa djur är helt fel att ha i djurparker. Men då syftar jag framförallt på djur som verkligen inte mår bra av det.. som t ex isbjörnar.
Jag hade faktiskt lite ångest när jag var på smådjursmässan idag.. människans dumma påhitt.. kände lixom.. tänk om det var jag som satt i den där lilla buren å massa konstiga figurer gick å petade på mig..
#11 Det låter ju helt sinnessjukt! Men ändå, om det finns folk som nu faktiskt hatar dom.. borde det ändå inte bottna i någon form av rädsla?

Angående mässor så håller jag med till viss del. Illrarna, marsvinen och papegojorna hade rätt uppenbart inte roligt alls. Marsvinen låg paralyserade under sitt hö och illrarna stank riktigt förjävligt illa. De hundar och råttor som fanns där verkade däremot ha riktigt kul, fåren och getterna var inte särskilt stressade och katterna vet jag inte för de var inte till allmän beklappning utan låg mest och sov i rumsstora voljärer.
Men blev riktigt beklämd över de djur som helt uppenbart var stressade och rädda.
#5 Jodå, nog finns det hat mot vargar alltid, men även mot övriga rovdjur också.. Finns ju de som vill utrota alla rovdjur, t ex finns det ju samer som inte alls tycker om rovdjur öht, just för att de river ned deras reanar. De skjuter ju t.o.m ned hundar som springer lösa och inte har ägare med sig, bara för att de är rädda om sina renar. Men ett land utan rovdjur skulle nog aldrig fungera. Hade det inte varit för all tjuvjakt p.g.a olika anledningar hade det garanterat funnits varg lite utspritt över sverige med större stammar.. Det ska ju finnas fjällräv här, men gör itne det p.g.a tjuvjakt osv. Jag tycker också det är hat om man jagar för att få bort en art eller tjuvjagar en art oavsett anledning..
#13 & #15 glad jag blir att andra kan se sånt också… jag blir så jäkla ledsen när jag ser djur lida

Och en till sak. Jag har av ren princip aldrig i hela mitt liv varit på cirkus. I mina trotsiga tonår var jag med på massor av demonstrationer utanför tex cirkus scott.
Eller jo, faktiskt på en amatörcirkus en gång, tyckte de djuren hade det mycket bra. De hade ett par hästar och hundar och en lama som alla bodde på cirkusfamiljens gård.
#17 Man får faktiskt väldig ångest av att gå på sånt.. Kan tänka mig att djuren på reptilmässor har det värre än på djurmässor.. Har dock aldrig varit på en djurmässa, men på reptilmässor. Kanske är samma sak? Men iaf så ser man alltid mössen och råttorna i s k labburar, vilket inte jag tycker är särskilt trevliga burar.. Sen har de typ hur många råttor och möss som helst i en liten labbur :S Har sett chinchillor där också ngn gång och de jag har sett har varit så rädda att de inte visste var de skulle ta vägen =( Sen hade en jag minns att jag sett så liten bur att den knappt kunde vända på sig =( Nä, usch, egentligen borde man inte stödja sånt! Jag har alltid ångest efter att man sett alla de stackars djuren lida.. Och på reptilmässor kommer det ju inte bara en människa, utan hur många som helst =/
Jag såg en muräna i ett akvarium som var lika lång som muränan själv….. sinnessjukt ju..

Jag har stått i tre dagar på djurmässan och kan hålla med till viss del. Men jag tycker oxå att det är viktigt att det finns en större djurmässa. Man når ut till väldigt mycket människor och när det gäller råttorna råder det fortfarande stor okunskap och fördomar tyvärr, och det behövs ändras.
#15 Jo råttorna hade kul.
Vi hade tre olika flockar som var uppe i omgångar så dom som var trött fick sova när dom behövde. Barnen (och även dom vuxna) fick heller inte hålla råttorna utan bara klappa. Burarna stod öppna på olika bord delvis täckta så råttorna kunde gå in och ut som dom själva ville. Dom råttor som ville sova stoppades in i sin transportbur och ställdes helt övertäckta under borden.

#15: Trycker det är tragiskt att uttala sig om saker man inte har kunskap om.
Då det gäller illrar som stinker så var det mitt påhitt att vi tog dit en brunstig hane på torsdagen. Allt för att visa hur en sådan luktar. Och skillnaden mellan en brunstig hane och en obrunstig hane och honor med för den delen.
Illrarna inne i STIFs monter var i alla fall inte stressade utan hade glada dagar. Vi hade flera olika gäng med oss som turades om att vara i rampljuset. De av våra illrar som inte tycker sådant här är roligt blev lämnade hemma.
Hade kanske varit smartare att komma förbi och fråga oss som var där och som har kunskap om iller hur det är. Jag lovar att ni hade varit välkomna.
Mvh ÅsaF och mina två mäss illrar Mirra och Eris som älskade torsdagen och fredagens alla klappar och gos.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Har varit på en mässa en gång :/ tyckte det var otroligt frustrerande .. tänk då på alla djur som stod där. Håller med fullständigt i att det är djurplågeri…

#22 jag är ledsen om jag missförstått saken. Jag baserade detta med illrarna enbart på vad en illerkunnig tjej här på forumet sa när jag nämnde lukten i montern. Såg att flera av illrarna sov i knät osv så det var klumpigt av mig att säga att de uppenbart inte hade roligt. Tänkte egentligen allra mest på marsvinen samt gojorna som och de andra foto-djuren (fast jag vet inte hur stressade och "oroliga" ormar kan bli..?) som blev flyttade från arm till arm.

har aldrig gått på nån djurmässa för ja har alltid tyckt att djuren blir strässade även hundar och katter blir stressade men värst är de nog för smådjuren
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta

#21 var det du som fick vara med på tv4-nyheterna..?
Jag har aldrig gått på djurmässa, bojkottar också cirkusar och djurparker, även om jag gick dit när jag var liten, innan jag visste bättre. Fast det var mest då man blev bjuden dit.
Djurmässar gillar jag bara inte. Cirkus bojkottar jag av naturliga skäl, då djuren uppenbarligen inte mår bra. Djurparksdjur får tyvärr ofta vistas i alltför små områden (i mitt tycke), bor i ett område som sällan liknar deras naturliga. Se bara på områden i djurparker där apor får bo, hur normalt är det med en massa rep etc? Förstår ju att de försöker efterlikna den naturliga miljön så bra som möjligt, men ändå… Hatar att se såpass stressade djur med onormala beteenden. Och rätt ofta får djuren tyvärr stanna kvar i djurparkerna..

#24: Det är okej. Nu vet du vart lukten kom ifrån :-)
Och varför vi hade med oss den stinkande killen. Kan berätta att det inte luktade rosor precis i bilen efter honom heller :-)
Men saken är den att jag vill gärna belysa folk som kommer och ser dessa söta illrar att det finns en baksida med dem. De är inte lätta djur att ha. Och även om de individer vi hade med oss var trevliga och lugna så finns det en annan sida. Och att det är mycket jobb med en iller. Många missar det när de ser illrarna på mässor utan tänker bara att de är söta och keliga, en sådan vill vi ha.
Då måste man ge dem något att ta på. och den lukten som en brunstig hane har, den kan man nästan ta på :-)
Mvh Åsa
Foto på Mirra en av de få gånger hon vilade. Mirra är en av mina duracell illrar, hon slutar aldrig springa runt oavsett om vi är hemma eller borta. Bara fullt ös…
Audiatur et altera pars

26 Japp det var jag som ofrivilligt hamna på bild

#29 jag pratade faktiskt med dig lite hastigt i torsdags ;)
#22 Därför jag ej har iller, de stinker.. Men vackra djur.. Men vart chockad då jag hämtade min Arinella rådis, för jag var helt inne på iller luktar, men kände ingen iller lukt alls hos henne. Så jag får ändra mig lite illrar luktar emellanåt.

En tjej på mässan sa något om att kastrerade illrar inte luktar lika illa..? Men att de ändå kunde lägga skunkpruttar.. :P (mumsfilibabba!)

#32: Japp illrar kan skunka när de blir rädda eller arga. Och det luktar inte sirekt hallontårta det heller :-)
Sedan finns det de stackare som har illrar som gör det bara för att de yser och trivs. Skönt kan jag säga att mina inte gör det i alla fall :-)
Audiatur et altera pars
#32 kastrerade illrar luktar inte mer än andra djur..däremot har de analkörtlar precis som skunkar…
alla djur älskar mässor, mera mässor får våra husdjur! jäij! 

#35: *Asg* Nej alla djur lskar inte mässor. Och många mår direkt dåligt av det. Men det finns de som inte mår dåligt av det. Och mässor kan vara ett bra sätt att döda en hel del fördommar som finns om vissa djur.
Audiatur et altera pars
Självklart är mässor bra ur informationssynpunkt, men jag föredrar i så fall en liten monter på torget en söndagseftermiddag, eller en infostund i lokala zoobutiken och inte detta JIPPO. Sollentunamässan är i mitt tycke den värsta av alla och fördomsfull som jag är tror jag givetvis att det har med att göra att det är i Stockholm…
Alla ser faktiskt inte att deras djur blir stressade och mår dåligt och alla djur visar det inte lika tydligt. Jag vet många ägare som inte kan läsa av sina djur.
men Grodan, ska det vara infostund i zoobutiker borde ju djurbutikspersonalen i de flesta butikerna tyvärr förbättra sina kunskaper. Annars sker det på ett dåligt sätt, och då är det lika bra att strunta i en infostund..

#37: Ser man inte på sina djur när de mår dåligt. Ja då ska man inga djur ha. Sådana personer finns det överallt. Men fördelen med en mässa kan vara att andra som är kunniga ser, och kan berätta och lära de okunniga. Så även där kan detta vara bra.
#38: Håller med dig. På zoobutiker finns det ofta mycket att önska när det gäller kunnande om djur. Jag är livrädd för råttor, men kan inte vara tyst när jag är på zooafffärer och ser hur vissa stackars råttor och andra smådjur har det.
Audiatur et altera pars
#38 Infostund av oss ambassadörer för djuren förstås! Detta är faktiskt något som gjorts flera gånger och det är inte ovanligt att zoobutiker bjuder in kunniga personer som kan visa upp och informera om en djurart. Jag har själv informerat massor om möss på zoobutiker o fritidsgårdar. Om råttor på TomTits osv.
#39 Jag förstår att du tycker att det är bra med mässor och jag tycker också att det är bra att nå ut till folk, men jag önskar man kunde göra det på ett bättre sätt och inte orsaka detta jippo och stödja djurplågeriet som uppstår där. Så du menar att jag ska gå på mässan och informera folk om att deras djur mår dåligt? Det finns ju faktiskt utbildade veterinärer till sånt. Som jag skrev i #0 har jag sett en hel del och även anmält väldigt kända djurarrangemang… Dock kan jag inte se att det hjälpt.

#40: Håller med om att mässor kan utföras på bättre sätt än idag. Finns en hel del man skulle vilja ändra på. Men jag håller också fast vid att man kan berätta för dem som har djr som uppenbarligen inte mår bra av att vara där så de vet. Upplysa veterinären på plats, kontakta arrangören och sådant. Om tillräckligt mnga klagar så brukar det hjälpa.
Audiatur et altera pars