Tacksam hjälp! behövs.
hej! jag ska äntligen få hem en till rådis på tors/fredag, har inte riktigt bestämt mig. men hon är tingad och sitter nu och väntar på mig.
ända problemet är att min Tammy har varit utan rått kompis, länge nu och jag vet inte hur hon kommer reagera, jag tror inte att hon är ilsk. när jag köpte henne la jag märket till att hon var lite mer försiktig än de andra syskorna. och den nya råttan värkar vara mycket för att vara med sina syskon. då undrara jag om någon vet…
antingen hur man ska:
presentera dem för varandra alla råd är bra råd?
hur ska jag bete mig ifall att något går snett? hur vet jag om något går snett? vad kan gå snett?
har nämligen nyligen hört om en kompis, kompis som hade två råttor men ena råttan har dött och min kompis säger att det tydligen var öppna skador och att det kan vara den levande råttans fel, och dom var syskon så jag vill ju inte uppleva det.
därför skulle jag hämskt tacksam för alla råd som jag skulle få, tack på förhand.

Det finns många trådar som skriver om introduceringar, använd sökfunktionen som du hittar till vänster över listan av aktuella inlägg.
Hur länge har Tammy suttit själv? Jag tror visst att det kan gå bra! Visst hör man skräckhistorier men du ska komma ihåg att det är ganska ovanligt att blodvite uppstår. Är det en bebis du ska introducera?

jo jag vet men man blir ju rädd ändå, tyvär inget man kan göra åt saken. bebis och bebis, alltså dom får ju inte säljas för unga :P så hon kommer vara ungefär 8 veckor när jag får hem henne.

uppfödaren utav min nya råtta och min gammla säger att ett tips som han använder är att ta boten matrialet på den ny komne och meta in i den och sen låta den gammla sniffa på henne/ honnom och han säger att de funkar vard tycks?
sen tänkte jag att ifall det funkar så kan jag ju först tvätta den nya och sen när hon lycktar natuelt så kan jag ta lite av båtten matrialet? är jag helt ute och cycklar eller kan det funka?

Jag vet inte, är ingen expert på området. De flesta tips jag hört går ut på att låta dem träffas på neutral mark (tex sängen), grundligt städa buren, pudra båda råttorna med vaniljsocker(?).. men som sagt, är ingen expert! PM:a nicciz, hon ska skriva en artikel på ämnet :)

vad bra när är nicciz klar?

#5 vet inte ens om hon börjat, men eftersom hon ville skriva (se tråden "artiklar att skriva") så antar jag att hon vet en hel del om introduceringar :)
Annars finns det som sagt säkert massor av tips i gamla trådar. Sök sök sök 

Fick hem två bebisar i torsdags…en hane till min lilla hanflock å en tös…..Min hona härhemma har åxå suttit ensam sedan hon var ca 10 veckor å hon e 4 månader nu…å allt gick jättebra,de nosade på varann lekte å så sov de ihop nästan på en gång,tro hon blev så glad över att äntligen ha en vän i buren….

LeTigte
menade du allvar med hella #4 vanlijsocker grejen? bara så jag vet?
#7 men hur introducerade du dom bara släpte in dem i buren eller lät dom nosa utan för eller så allatså alla detaljer är hjätte viktiga.
förästen tänke på det nu jag har ju en vit schäfet också och tammy och hunden kommer ju hjätte bra överens så det måste väll vara ett tecken på att det inte kommer gå så dåligt? dom sitter alltid och nosar på varandra :P

#8 ja, jag har läst att en del gör så, för att neutralisera dofterna eller något..? Har ingen egen erfarenhet av det.

ja släppte bara in henne….gick jättebra….hon vart nästan lite mammig över henne….å tvätta å hade sig mena sen va de klart…
hanen däremot blev inte lika varmt mottagen av mina andra hanar så där fick jag göra om introduceringen å göra rent i buren å så……så de luktade nytt…sen fick de nosa på varann i soffan innan ja släppte in dem….då gick de bättre….lite gruff bara….
men låt de nosa på varann inna å gör rent då? så e de no safe…tro din hona kommer bli glad av å få en vän…..

hej! vet inte om ni ser det här men jag vill bara tacka tog hem lilla tösen i förgår och var hjätt nervös, men när jag kom hem hjälpte min pojkvän mig att städa ur buren sen kom mamma hem och fick råttan i födelsepresent vart överlycklig. min pappa inte lika så men men, sen satt vi och vänta på att buern skulle torka och då lä vi dem hälsa på varandra och det tog inte lång tid innan Tammy gav Tifany en liten rensing och sen shet hon i att hon fans där och börja gå på henne men det värkar vara bra var lite små tjafs men det värka inte så farligt.
sen igår kväll delade de samma hus för fösta gången innan kickade tammy ut tify, men det vara roligt att se att de dela hus.
här är en bild:
Vad skönt att det gick så bra! :D