Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 662 ggr
Lollo86
0

Tån uppsvullen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla Ronja har fått sin tå uppsvullen :( vet ej varför.. kan vara att tamråttorna har varit där å naffsat på henne… :(

tycker ni det behövs att åka till veterinären? eller kan man kanske ha på nå decivon (eller hur det stavas) eller nåt?

Lollo86
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en lite bättre bild.

och JA dom har lekt rövare i buren som ni ser :D

SamanthaJones
0

jag skulle vänta en dag o se om det blir bättre, blir det inte det så är det helt klart värt att åka.

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

zickan
0

fått ett bett eller trampat på något vasst?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Keno
0

En av mina råttor hade av en klo en gång för länge sen, då såg tån ut nästan sådär, inte riktigt lika svullen kanske. Det gick över av sig självt efter ett tag. Men om det inte blir bättre snart borde man nog kolla upp det..

occupiedangel
0

kan det va en början till bumblefoot kanske? vet inte exakt hur det ser ut när det bryter ut.. råttor kan ju få det om dom går på för hårt underlag..

Lollo86
0

okej jag ska nog vänta till nästa vecka å se hur det blir då.

jag antar att det kan vara en tamråtta för ibland är dom dumma å klättrar på derat bur och då brukar de själva få sig ett bett.. fattar inte att de inte lär sig. men ja det kan ju vara nånting på golvet också men det är ju ett speciellt djurrum och jag brukar dammsuga å sånt där kanske 1-2 ggr i veckan.. inte sett om det kan ha varit nå vasst på golvet..

#5 dom har just nu toa-lätt underlag och det kanske är lite för hårt då? jag brukar variera med aspflis men det är så dyrt så jag brukar oftast ha toa-lätt. eller hmm så dyrt är det ju inte men det blir en bit att åka för mig och det kostar typ nästan 300 och då är det en bra stor påse. 

tack för era svar :)

1korn
0

min råtta hade så en gång men de gick över efter nåra dagar..

wintermynta
0

Det där läker av sig själv, men risken finns att tån alltid kommer vara en aning deformerad.

Håll uppsikt bara så att tån inte sväller upp ännu mer eller blir mörkröd då bör du ta den till veterinären. Har en råtta här hemma som hamna med ena tån mellan två hanar som slogs och det såg mycket värre ut. Men det har snart läkt, även om tån är lite krokig och är en aningen annan färg än dom andra tårna.

Ninja
0

#5 Nej, det där är inte bumblefoot. Det uppkommer på hälen, eller vad man ska kalla det.

Vet att råttor kan få t ex ett långt hårstrå eller en tunnare tråd runt tån, som då sväller upp och blir röd/blå.. har du kollat så att det inte är något sånt? Hårstrån kan ju vara ganska svårt att se.

Kleverin
0

#6 Stackars råtta.. en liten fråga bara som inte har med råttan att göra. Vad är det för skillnad på råttan och tamråttorna??
Hoppas hon kryar på sig snart!!

gulzebra
0

#10: Det är en GP-råtta, som är en större råtta (dock inte Rattus) från gambia, inte domesicerad och väldigt krävande. Ett vilt djur om man ska fatta det kort men som kan bli underbara husdjur i rätt händer.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Kleverin
0

#11 Aha!!! Tack så mycket, såg verkligen inte skillnad på dem. Så bra är jag! *ler* nu när du säger det ser jag att öronen ser lite annorlunda ut i alla fall. Glad