Råttor iFokus

Råttor

Läst 117 ggr
cupcakefrenzy
0

Introducera hanråttor?

Kan man introducera vuxna hanar till varandra? Eller om man redan har 2 vuxna hanar, kan man introducera en yngre hane då? Jag läste i en presentation i skolan (går inriktning djurvård) att man INTE kan introducera vuxna råtthanar till varandra, stämmer det? 🤔 Jag själv kommer skaffa 2 hanar och när dom blir gamla hade jag gärna velat introducera dem till 2 yngre, ifall den ena gamla hanen skulle dö så att det inte blir en stackare kvar ensam liksom

Tsireya
1

Du kan absolut introducera råtthanar för varandra. Rekommenderar tråklådemetoden om du ska introducera dem.

Jag gick också djurvård, ta det lärarna säger med en nypa salt. Mina gamla lärare hade fel info om saker ganska ofta, framförallt när det kom till kaniner och gnagare. Det är alltid bäst att läsa på själv från pålitliga källor som är uppdaterade.

Om du har möjlighet skulle jag dock rekommendera att skaffa 3 hanar då en grupp ofta är mer stabil än en duo.

cupcakefrenzy
0

#1: spelar det någon roll vilken ålder dom har isåfall? jag kan inte köpa 3 av uppfödaren nu, men tänkte att jag kanske kunde köpa 2 igen på nästa kull.. om det fungerar att introducera råttor som är i ungefär samma ålder?

Tsireya
2

#2: Unga råttor brukar vara enkla att introducera för varandra. Vissa hanar kan ha lite svårare för intro när de är 6-12 månader (tonårsperioden), men är det en seriös uppfödare som har koll så brukar det inte vara några problem