Nog stor bur?
Hejsan, jag håller på att bygga en bur på skolan (träslöjden) och min träslöjdslärare plockade ut olika träplankor som jag fick använda och måtten vart: H 120 B (ca) 60 D 25. Jag vet att djupet blev väldigt litet jag försökte övertala honom men var tillslut tvungen att ge upp :/
Så jag undrar om ni tror det är för litet (annars köper jag bara en ny!)
Tack på förhand!!!
Djup 25 är på tok för litet, inte ens en hona kan vända sig bekvämt i en sådan. Dum träslöjdslärare du har… du borde ta med dig en utskrift på L80 och visa honom och förklara att om du inte får bygga så att den blir djupare så är han medskyldig till brott emot djurskyddslagen :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Tack så mycket, det tycker jag också, det är inte bara det som gör honom till en dum träslöjdslärare, han är närgången och ja, jag saknar våran förra :( Då är det bara att söka en ny stor bur :) jag får använda den som jag bygger till min hamster, hon blir nog glad :)
Ja det blir säkert jätte fint till en hamster. Du får säkra den så att hon inte ramlar från så hög höjd bara. De e ju inte precis kända för i va akrobatiskt smidiga ;P
Hahaa precis, det har jag gjort idag genom att limma/spika fast "förlägningar" på "hyllorna" så det inte finns nått mellanrum :) det blir en bra julklapp till min lilla dvärgis :)
Ska du ha en så megastor bur till en liten dvärghamster? Du kommer ju tappa bort den :S
Hihi jag vet, vi får se hur det går, annars får hon ha sin andra bur som är lite mindre :)
Har du inga möss som kan få en sån stor härlig bur? :)
Nej men jag har haft för 2 år sen, men dom dog av okänd sjukdom, dom hette mimmi och busen, 2 små charm troll <3

Tror att alla djur uppskattar så stora burar som möjligt!
Jepp, jag tror nog hon kommer trivas i den, jag hoppas jag får klart den imorrn =)
Hamstrar ska ej ha höga burar, ramlar ner och skadar sig. Hamster har ej begrepp om var hyllan slutar.. Dela av den så har du två hamsterburar, en nere och en uppe..
Hamstrar ska ha mer på längden än höjden..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Jag vet men det finns inget ställe hon kan trilla ner, och jag har bara 1 gång kvar av träslöjden, och det är imorrn. Den skulle egentligen bara vara 90 hög men jag fick några centimeter till.

Det är nog ingen fara!
Du kanske kan ha buren på längden också? Då blir den 120 lång istället för hög! 
Annars så se bara till att du har hela hyllplan, hål mellan hyllorna och kolla så att det aldrig blir för högt falldjup. Du kan ju fortsätta med den sen efter slöjden. om bara ihåg att spackla alla hörnor inuti buren och lacka, lacka, lacka!! :)
Älskar mina stora små vänner..
joo :) det är väl mest det jag gjort dom senaste gångerna, lackat och spacklat och spikat/limmat fast små extra bitar så det inte finns nåt litet hål hon kan trilla ner i :D nu är det bara kvar att göra små "stegar" och dörren =) Jag kan ju lägga in bilder på den sen så ni får se hur den blev!
Ja gör det, hemmabyggen e alltid lika kul o kika på :D
Jepp! Synd bara att endel inte håller så länge :( Men det är superkul att bygga dom :D

Man ska lacka med golvlack. Det är gjort för att tåla diverse starka vätskor. Du kan ju köra ett lager sådant ovanpå! Sen är ett till hett tips att ha tidningar på alla hyllplan som byts ofta.
Golvlack? Vars kan man köpa sånt då?? Tidningar är precis det jag tänk ha =) Min hamster är inte toalett tränad men då och då går hon på toa :D

Det finns på Ica maxi och vissa Coopbutiker i grått och genomskinlig. Överskottsbolaget har också i några kulörer.
Annars är det ju färghandel eller byggvaruhus, typ Beijer, Bauhaus man ska vända sig till.
Då bär det iväg och köpa golvlack =)
#20 Kolla bara så det är giftfri..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Okej :)

finns spray lack åxå….mycke smidigt….
nackdelen e att hålla på med sånt ute nu när de e så kallt
mm det va ju det, jag får väl göra det när det blir lite varmare om det inte går nu :P

#21 Det har jag faksitskt inte tänkt på..
Men Nermander på r8forumet har lackat med golvlacken från Coop iaf. Han verkar ganska duktig så det är säkert ett bra alternativ. Hans skåp har hållit luktfritt pga lacken. Det finns diskussioner där också om man vill läsa mer:
okej, jag har iallfall gjort lite på buren idag, men det va sista träslöjden så jag ska göra det sista hemma, jag kan lägga in en bild på den då den är färdig så får ni se :D
Ja, gör det! Jag vill se! ^^

Ja! :)
Jag ska lägga ut en bild på den så fort jag fått den färdig =)
Nu har jag fått hem den, jag fick dock inte färdigt den. men nu ska jag slänga upp några bilder
Jag tror inte jag ska ha den stående, jag vill inte riskera att hon trillar mellan våningarna… jag behöver bara ta bort hyllorna så… sen har jag kvar att sätta fast nätet och fästa dörren på buren, och sen ska jag bara lacka lite mera!
Jag har kommit på en ny idé som jag har ritat på paint, varning! Känsliga tittare varnas (jag är ingen konstnär x)
En liten lista så ni ska förstå vad jag har ritat
det gula - sågspån
det blåa - glas
det svarta - rör
det bruna - hyllplan
det lilla vita - min hamster x)
hoppas ni förstår x)
Alltså - man bygger ett litet "rum" och på utsidan är det glas så man kan se in… inne i "rummet" ska det vara fyllt med sågspån så hon får ett grävar rum =)
Hej! Fin fint!!
Ett tips är att du kan ju lägga den ner så du får baksidan ner mot golvet. då får din lille hamster massa att springa runt på … och du behöver inte va orolig för att han/hon ska ramla ner :P
LYCKA TILL
Hade tänkt det förut men då kom mamma på att hon kunde få ett sånt grävar rum =) Men jag får se sen hur det blir :)