En klo fråga
Klippa klor på råttor?
Jag har faktiskt på senare tid filat klorna på min gammelråtta med en liten nagelfil då och då. Han har annars tendens att fastna överallt. Men den andra skulle aldrig tillåta sådant. Dessutom tycks han fixa sina klor själv.
Hur gör ni?
Jag klipper och ibland även filar mina råttors klor. Men jag borde nog göra det oftare än vad jag gör nu…

Mvh Stephanie 

jag klipper deras klor med en nagelklippare o tänderna med en avbitartång (när det behövs).

Jag klipper klorna några gåner i månaden. Mina tjejer gillar att vara innanför tröjan och det gör fruktansvärt ont när jag glömt att klippa deras klor.
#2 KLippa tänderna, det skulle jag aldrig våga! Hur gör man?
#3 Det ska inte behöva göras om inte råttans tandrot är skadad på något vis.

#3, Man sätter dem på en stol och säger gapa stort :P Haha, nej jag tar ett stadigt tag om kroppen och öpnnar munnen genom att trycka lite runt om huvudet, käkarna så att säga o sen klipp klipp.

Jag lät en smådjursveterinär tittade på mina råttors tänder.
Hon sa att bara om råttan möjlighet att gnaga på tex pinnar, nötter annat gnagvänligt, så ska det inte behövas någon omfattande tandvård.
Det finns ju gnagstenar/pinnar som smakar intressant och ska hjälpa till att hålla råttors tänder i skick.

Hur vet man att man inte klipper för långt? Eller det kanske syns tydligt?

Behöver man klippa tänderna :S

#7 klipper du förlångt så lär de spruta blod som fan!
närå men de blöder då….då har man råkat klippt in i pulpan….så är det på kaniner allefall…har aldrig behövt klippt på nån av mina råttor jag haft…..

mina förra råttor blev jag tvungen att klippa tänderna på en gång. det var lite läskigt, men ganska så enkelt faktikst!
mamma hade sett på tv på något veterinärprogram att man kunde göra det och hur man gjorde. och när mina råttors tänder behövdes klippas gjorde vi det själva :]

Man vet väl hur långa de brukar vara, eller de råttorna som har ok tänder o sen så tar man o känner av lite på den som har blivit förlång. Det är bara att känna sina råttor.

Hmmm, att klippa sina råttors tänder är verkligen inte att rekommendera. Är dina råttors tänder skadade GRJM? Klipper du ALLA dina råttors tänder?

En råttas tänder växer hela tiden,men man ska inte behöva klippa dem, de ska nöta ner dem själva…..annars e de någe knas…..håller med dig daydreams,kan inte va så bra å va frisör på sina råttors tänder…..får råttan extremt långa tänder e no vetrinär att rekomendera i första hand……

Jag förstår att det nog inte var så jättebra, men som tur var gick det ju bra iallafall den gången. De råttorna hade verkligen sjukt långa tänder.
Jag har vid ett tillfälle haft en råtta med bettfel och efter ett besök hos vet där de visade hur man gjorde så fick jag fortsätta med det ungefär varannan - var tredje vecka… Har gjor det en gång senare på en gammal och sliten och kraftigt överviktig kastrerad hane.

Veterinären på det där programmet jag och mamma såg sa till råttägaren att hon lätt själv kunde göra det hemma. "precis som att klippa klorna"

#12 Nej det är bara en av killarna som tänderna klipps på, och sen en av de mindre kommer troligtvis att behövas klippas engång mest för att han har ett mindre bett fel. Min gammelgubbe kan inte slipa ner sina tänder ordentligt själv längre, han verkar tappa lite styrka för att gnaga.

#17 blir nyfiken, var det en av dom som du klippt som tappade en tand?

#18 Nopp, det är en av de andra som börjar bli på åldernshöst. eller ja det märks inte på han men han är ändå 1år å 3 mån:)
Men hur STORA är oddsen att ha TVÅ råttor med tandproblem? Jag vet inte hur många hundra råttor jag ägt och bara behövt klippa tänderna på 1-2 st
Skulle nästan ge er en brasklapp: ge sjutton i å klippa era råttors tänder!

vad e brasklapp?
Jo, jag har antagligen otur med de två, mina zoorats. Oxh var hos vet ett antal gånger för att kolla upp det och det ända rådet jag fick var att klippa dem eller komma dit o klippa dem, annars så är jag själv emot att hålla på med sånt eftersom sdet strider mot deras natur. Men jag klipper dem hellre än ser tänder som sitter fast i gommen på dem.
På tal om tänder så satt jag och läste på en tråd på flashback om råttor o kom in på tänder och läste om en som hade försökt bleka sin råttas tänder med tandblekning innan en utställning. Hon skrev aldrig hur det blev men jag har mina aningar, det blev nog ilningar (hehe, jag rimmade)

jag har en råtta mä långa tänder och efter att läst allt dehär måste jag fråga… ska jag klippa, åka till vetrinär eller hoppas att hon löser de genom alla gnagstenar å saker hon har.. hon är ganska gammal iaf gemfört mä dom andra hon är två å ett halft men pigg
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta

jag klipper klorna med en nagelsax för katter. funkar perfa!

alltså jag har hört att om man klipper tänderna på råttor så växer de typ mycket fortare och då behöver man klippa de o.sv … sen får de jätte stora problem med tänderna. Har aldrig behövt klippa någon av mina råttors tänder :/ känns lite "överbevakande" på något sätt. lägg in lite pinnar och bra foder så håller de koll på tänderna själva :P