S. Råttungar skuggat
födelsedatum: 7 oktober
färg, teckning o hårlag: Himalayan. Slät och silvermane päls. Dumbo och toppade. Även 3 marten födda men de har troligen hem.
kön: : Honor och hanar
kullstorlek vid födsel o vid avvänjning (4v): 10 födda och välmående, inte 4 v ännu
faderns namn, födelsedatum, vikt: zickan's power punch, marten silvermane dumbobärare, 7/7 2023. Vägd nu 19/10 - Ca 605-607gram
moderns namn, födelsedatum, vikt. Zickan's Mewtwo, Himalayan silvermane Dumbo, 22/11 2023. Parningsvikt 346gram.
Omplacering- hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc: svårt säga ännu iom så unga.
pris: 450
Stamtavla via ratalog. Försöker även skriva ut men lite dålig på det, så vill man ha på papper är det bara säga till.
Ort där råttan/råttorna finns: Västerås
telnr, epost och alternativa kontaktsätt (inte bara PM här på iFokus) fb zickan's rattery, zickans@hotmail.se
Bilder i fb gruppen zickan's rattery och instagram zickans_djurbilder.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
- Redigerat 2024-10-21 13:52 av zickan
Mobilen bråkade. Snyggar till inlägget när jag är vid datorn igen och uppdaterar med vikt på föräldrarna.
Vad är silvermane?
#2: Ett håranlag som ger lite till mycket mjukare päls samt brukar ofta tendera bli extremt silverade. Men silveringen kan komma och gå under hela råttans liv, va sämre med fläckar och en del tappar helt den tydliga silveringen med ålder och bara är blekare i färgen. Med mycket silvering kan färgen även bli ljusare hela livet men komma och gå lite som sagt.
Dominant anlag som går på alla varianter och bör egentligen hållas till mörkare då de kan va svårt se på ljusa och pointade. Men ingen hälsorisk dokumenterad att dubblas. Ofta tydliga tecken är mörk ring runt ögon, lite annan nyans runt nosen. På pointade kan man se efter en mer glans nästan som att stråna ser ihåliga ut och ofta mer mjuk känsla när man drar mothårs.
Min kamera är inte så bra 😇 (hosthost jag är sämst med inställningar). Har försökt hålla mig mest till svart och blue men även blivit på lite pointat och annat men försöker undvika.
Bilder: Black silvermane bättre mer jämn i varianten, en av av mina första. Black silvermane slät och rex bebisar. Fjärde är mor till bebisbilderna och såg bättre ut än dom som ung men sedan tappade hon mycket av sin svart silvermane färg och blev någon blek version. Blue agouti silvermane, blue silvermane och agouti silvermane
Har inga jätte bra silvermane just nu som är lätt se. Men passar några under helgen åt kompis som flyttar.
Lite kul träffa dom igen. Denna herre har en jämnare bra färg utan större fläckar, rost eller färg skiftningar.
Är samma som råtta som på andra bebisbilden ovan.
#3 Spännande, kan man känna/se skillnad på det hårlaget från vanlig slät?
- Redigerat 2024-10-19 23:53 av Grodan
#5: Oftast kan jag göra det numer. Men en sämre blek variant och en del skuggade har varit svårt när silvermane delen varit mindre synlig. Som sagt den kan pendla lite under råttans liv på en del.
Däremot var det rätt svårt i början för min del, men i och med att jag hade kullar med det och läste på, kollade bilder överallt samt jämförde vad andra skrev. Så vet jag själv vad jag mer skall titta på där det är enklast när man håller i dom än via bilder.
Jag är ännu väldigt osäker om jag skulle kunna se skillnad på en silverad variant av slät satin och dålig silvermane.
Tror ovana men även en del som inte är så insatta i varianter överlag kan ha svårare veta vad denne skall titta efter på sämre varianter. Men så är det lite överlag med sämre varianter man inte kan väl. Bara att veta hur en vanlig slät päls normalt faller tillbaka är inte många som tänker på.
Du själv som varit med under så många år med råttor och har en större kunskap om olika varianter tror jag skulle märka ganska snabbt att det är något mer där.
Men en som inte tänker på dessa små detaljer skulle troligen missa en sämre silvermane fram till dess att man antingen avlade eller om den började ändra lite med att bli mörkare/ljusare iom silveringen sätter in att förändras. Även större fläckar är vanligt på sämre varianter.