Är min råtta som han ska?
Jag har en hanråtta, som redan från början har varit ganska slö. Speciellt om dagarna, han är lite piggare om kvällarna, men detta är ju inget konstigt egentligen - hanar kan ju vara ena riktiga slöfockar!
Hursomhelst, han ser aldrig riktigt pigg ut, han har röda ögon men dem ser.. grumliga ut, trötta liksom. (Mina två andra hanar är inte på detta, dem är pigga)
För 1 vecka sedan upptäckte jag att den trötta hanen hade löss, och efter att ha frågat här så verkar det vara blodlöss, om man kollar på lössens utseende. Jag kollade igenom dem andra hanarna, men jag kunde inte se några löss på dem, men jag badade sjävklart alla ändå.
En annan sak som jag undrar över är att denna hanen, han heter Björn, sitter ibland på en hylla ex. och vaggar huvudet från sida till sida. Han har alltså inte huvudet på sned, som vid snedskalle. Han liksom vaggar huvudet från höger till vänster, ibland kraftigare, ibland mjukare. Varför gör han så? Dessutom är han förkyld nu också, jag kokar te, med honung och vitlök, skaffat extra element o.s.v.
Jag ska åka till vet. för att få stronghold ifall inte dermocanen hjälper (sist jag hade lusangrepp gjorde det inte det), men jag vill gärna ha lite hjälp först - vad ska man säga till vet. be om för något ex. Veterinären kan en del om råttor, men jag litar inte riktigt på att hon verkligen undersöker noga.
Förresten, tänkte bara säga att jag har gett råttorna extra näringsrik mat,för om det är blodlöss så har han ju förlorat en del blod, dessutom verkar han ju inte pigg. Hoppas någon kan svara, är verkligen nyfiken på varför han vaggar med huvudet?
Är din råttkille albino? För jag har hört att just albinos gungar med huvudet, de ser sämre och försöker lokalisera rörelser eller så tror jag. Min albinotjej gör med så iaf…
Jag har en rödögd kille som vaggar med huvudet oxå. Men det är ju som Inana säger att det är för att de inte ser riktigt lika bra som icke rödögda råttor.

Kickans råtta var lite albino eller nåt. så han vaggade lite fram och tillbaka med huvudet för att se bättre. Men jag vet inte säkert om din råtta är så men de var så med kickans. :) du kan ju höra av dej med henne. KickanW. :)
Björn, hanen då. Han är mink husky roan. Hans ögon var rubinfärgade när jag fick honom, inte alls så röda som dem är nu, men dem har ju blekts. Är det samma ändå, att dem ser sämre då också?
Jag tror det. Ögonen på min kille är inte direkt ljusröda utan ganska mörkröda. Men jag är ju ingen expert.. jag sitter mest här och gissar. :P