Skendräktighet?
Råttorna har varit hos min mor i några dagar då det har varit mycket bilåkande under julen. Mamma har tydligen nästan övergött dem, "men de är ju hungriga varje gång jag kommer med mat!" lite bortskämdhet hos mormor måste väl de få ha ;)
Ingen av råttorna har gått upp i vikt, men jag märkte att tjockis, Liz var otroligt mycket mer uppblåst än förut och spenarna syns tydligt mer.. Det är nästan omöjligt att hon skulle ha rymt och sedan satt sig i buren igen utan synliga flyktvägar.. Mamma skulle dessutom ringa i panik då hon inte vågar ta i råttorna. Så till frågan, kan råttor bli skendräktiga? eller kan hon vara dräktig? eller är det bara alldeles för mycket mat för en liten tjockis?
Jag ska försöka ta en bild så fort kameran har laddat klart.
jag ska väl inte uttala mig, men en vildgissning på att alla djur kan bli skendräktiga…

Krävs det inte någon typ av kontakt med hanar för att de ska bli det?
Vad kan skendräktighet ha för följder?
Älskar mina stora små vänner..
#4, ja man tycker ju det. Har bara själv aldrig hört talas om en skendräktig råtta..

Ja, en råtthona kan bli skendräktig.
Enligt mina erfarenheter går de skendräktiga honorna upp ca 40-60 gram under de första 2 veckorna samt att magen blir större på sidorna.
Deras beteende kan förändras när de blir skendräktiga på samma sätt som när de är dräktiga.
När det är dags att gå in i sista veckan, dvs. 3:e veckan minskar magens omfång och honan går åter ner i vikt till sin ursprungliga vikt.
En hona kan bli skendräktig utan att ha blivit parad.
Möjliga orsaker till det kan vara att andra honor rider på den löpande honan. Enbart lukten av hanar kan göra en hona skendräktig. Honan kan även bli skendräktig om hon sätts ihop med en bebis som lämnat sin mamma ganska nyligen.
#7, ja men då så. Då är det skendräktighet.
Men som Terato frågade: "Vad kan skendräktighet ha för följder?" kan det bli komplikationer?

Om honan är skendräktig och INTE har blivit parad händer ingenting alls. Allt är precis som vanligt efteråt.
Om honan har blivit parad, vet man ju inte om hon har blivit skendräktig eller om honan har fått missfall och resorberat fostren om det inte föds några bebisar.
Om det finns bebisar kvar i magen som honan inte kan få ut kan honan få en livshotande infektion. Bebisarna dör i magen och likförgiftning uppstår, då blir honan väldigt sjuk och kan dö.
Honan kan hamna i chocktillstånd. Hon blir då kall och huden blir ljus eller gråaktig (den är i vanliga fall rosa), honans blick blir matt och hon kan få andningsbesvär.
Fortsätter honan att blöda efter förlossningen och blodet blir illaluktande måste man snabbt till veterinären för att få antibiotika.
Om man inte vet om en hona varit skendräktig eller om hon fick missfall bör man vänta i 1-2 månader innan man parar om henne igen för säkerhets skull.
Jag skulle nog påstå att skendräktighet och missfall etc är ärftligt betingat, för jag har inte sett det på mina djur men däremot i vissa andra linjer i högre frekvens.

Åååoo.. vilken tjockis.. :D Tjockisar verkar så härliga att hålla på med.. :D (asså råttor dårå.. :P) vi syns på lördag dorkey! :D:D:D::D:D:D:D:D

Jag bara undrar vad mer exakt skendräktig är för något? :S
Honan visar alla tendenser till att vara parad. Hon har träffat en hane, blivit parad, dock tog inte parningen av någon anledning (eller så får hon missfall utan att du märker detta), men honans hormoner säger henne att hon är dräktig. Hon äter mer, går upp i vikt, blir ev dominant mot sina burkamrater, börjar bädda etc. En skendräktig hona går dock sällan upp mer än 50 gram.

Vår hund blev skendräktig och började bädda och hämta små nallar och gosedjur från oss som hon bäddade ner i sin korg.
Undra hur det blir nu med Sussie när hon kommer hit.. :/

Liz menade jag ju.. för det är ju hon som är skendräktig ;P
#15 Det är inte stor skillnad på henne alls. Hon sover mer, äter mer och bäddar. Är mycket lugnare än vanligt faktiskt.