Registrerar du dina råttor?
Jaa, registrerar du dina råttor och varför..?
Registrerar du inte dina råttor?? Berätta varför inte??

Jag har efter många år som råttägare nyligen börjat registrera mina råttor, varför??
Innan kunde jag iaf inte nyttja att gå på utställningar och har inte avlat så har inte känt att jag behövt.
Nu har jag bestämt mig för att strunta i anledningen till varför jag inte kunde vistas på utpekade adresser med ankytning till mitt intresse
och för att jag måste lära mig att se mer om vilka typer som är att föredra för ev. avelsarbete längre fram i tiden.
Jag registrerar eftersom jag drömmer om en online stambok. :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Ååh vem gör inte det… (drömmer)

Nej, jag reggar inte eftersom jag inte anser att vi har ngn väl fungerande rått förening i Sverige. Skulle det komma en stambok online så skulle jag gå med i SRS, regga råttorna endast pga att en stambok är extremt bra. Som det är nu ser jag ingen mening med att registrera råttor.
Jag registrerar alla råttor, även de som saknar stam, för att jag skrivit under ett papper att göra det samt för att jag tycker att det är
- mycket intressant med släktforskning
- bra att djur har stamtavla - de får ett lite högre statusvärde då
- intressant med statistik
- lätt att hitta avelspartner
- stolt över att göra det!!!
Statistikdelen är så oerhört bra till mycket. Man kan kolla vad råttor blir sjuka av och dör oftast av förr och nu. Man kan lätt få en inblick hur gamla djur blir och vad som skiljer vissa linjer och varianter åt. Man kan se hur vissa gener nedärvs. Och givetvis mycket mycket mer… Bara så fett intressant.
SRS har värnat om att alla råttor är värda att registreras, vart de än kommer ifrån, och jag tycker att om man är medlem så ska man utnyttja den chansen, men även informera om sjukdomar och dödsfall så att statistiken blir korrekt. Som det är idag är det generellt sett bara uppfödarnas råttor som har dödsdatum.

#4 Vad är en väl fungerande råttförening enligt dig då? Varför inte motionera om saker som du vill förbättra..
Och tillgänglig stambok eller inte.. man kan kolla registrerade råttor redan nu, så jag tycker det var en dålig ursäkt.
Och dem råttor som du haft genom åren då tills stamboken ev. finns tillgänglig? Borde inte dem finnas med, eller tänkte du efterregistrera tex ett 5 års spann med råttor, som uppfödare blir det ju en hel del..???
Eller ska vi som vill veta ursprung på råttor som gått i (för dig)okänd avel kontakta dig också för att vara hundra säkra… jaja skulle väl funka men?!?!?!?

#5 jag har iaf avregistrerat alla råttor som jag haft som registrerats av uppfödare… för den roliga statistiken… 
#7 jätteduktig! jag älskar statistik!

En förening där folk samarbetar, samtalar, och har det bästa för RÅTTAN i ögonen. Som det är nu snackas det en massa skit bakom folks ryggar, man konkurerar med varandra, massa avundsjuka etc. För att kunna lägga in en motion måste man i de flesta föreningar vara medlem, kanske är annorlunda med SRS, det vet jag inte. Men bara för att jag inte gillar moderaterna så går jag inte med i deras parti bara för att kunna lägga in motioner om hur dom skulle kunna förbättras.
Att kolla i stamboken är efter vad jag förstått extremt svårt enligt dom som har försökt. MAn får inte tag på ansvarige, det tar extremt långt tid etc. Jag ursäktar mig INTE. Jag behöver ingen ursäkt för att jag inte vill vara med i SRS.
Dom som lär känna mig vet att jag är seriös och gör mitt bästa för mina råttor samt är otroligt vetgirig. Jag har inga problem med att hitta bra köpare till mina råttor.
Och ditt resonemang håller inte riktigt, samma sak som att ställa frågan hur kollar man alla råttorna som avlades på innan iden om stambok kom upp? Nånstans måste man börja och kommer inte stamboken online eller blir lätt-tillgänglig på annat sätt förrän om fem år, tja, då blir det ju då mina råttor får börja registreras.
Jag reggar alla mina råttor. Tycker att det gynnar råttan som sällskapsdjur att den är registrerad. Oavsett vilka föräldrar den har.
Jag skulle också vilja ha tillgång till en databas med ínfo om många individer.
Brukar avregga de avlidna djuren men vet inte hur det funkar i praktiken eftersom man inte får något bekräftelse-mail. Ett bekräftelsemail när man avreggat en råtta vore högst önskvärt så att man vet att det är avslutat.

Jag känner inte att ajg behöver regga mina råttor.. Möjligtvis om jag i framtiden skulle få för mig att avla/ha uppfödning själv och kanske också ställa ut dem.

Går provår så jag är skyldig att regga alla mina råttor. Jag gör det oxå för att kunna ha koll på mina linjer och det är lättare att hitta en bra avelspartner. Är även utställningsfantast av stora mått och för mig är utställnningarna viktiga. Jag är ännu ny och ställer ut alla tilltänkta avelsdjur för att få en kunnig o oberonde bedömning på dom.
Jag registrerar mina råttor, och avreggar dom när de avlidit. Jag gör det av samma anledningar som de andra gett, det gynnar råttan med statistiken. Men det är ju otroligt synd om stamboken är så svår att få ta del av, för då försvinner ju lite av syftet med den.
Jag deltar även i utställningar med de råttor jag kan ha intresse för att få bedömda.
Sen vet jag inte hur bra eller dålig föreningen är, men jag är inte speciellt aktiv inom föreningen heller. Visst har jag tänkt att bli det när gävleborgs aktivitetskommitté dras igång, men man vet ju aldrig om det blir nåt..
#10 jättebra sagt cosmonita: det gynnar råttan som sällskapsdjur!
#9 Jag är en av SRS största "förespråkare" men förstår givetvis vad du menar. Du har en poäng där med moderaterna, fast ändå inte… Nu är jag inte speciellt duktig på partipolitik så jag kan inte fortsätta i den banan, utan måste hålla mig till SRS.
Visst kan man som brinnande för en idée om den "perfekta råttklubben" bilda en konkurrerande råttklubb, men varför? SRS har skötts väldigt bra under många år och den stora fördelen i mina ögon är just de registrerade råttorna. I andras ögon kan utställningsverksamheten vara en stor fördel och faktum är att SRS blivit mycket duktiga på att anordna utställningar, så det blir väldigt proffsiga arrangemang med kompetenta domare. Visst kan man diskutera HUR man bedömer råttor i Pet Class. Hur kan man bedöma temperament, karaktär, lämplighet som sällskaps-och gosdjur när man bara vänder och vrider på djuret i några minuter???
Jag lämnade in en motion om en utökad Pet Class (den perfekta sällskapsklassen) för många år sedan. Principen var att dela upp bedömningen i flera moment: mom 1: den vanliga skötsel, hälso o hanterlighetkollen, mom 2: råttan med ägaren, mom 3: x (minns fasiken inte… det är ju måååååååånga år sedan)
Den bemöttes med skratt och hån, men styrelsen tyckte att jag kunde väl utveckla saken lite. Intresset var lågt, endast 2 medlemmar peppade mig och så kom jag på att jag istället kunde starta agility och baka in några av de viktiga grunderna som gör ett bra sällskapsdjur (kontakt och kärlek!). Problemet med agility är dock att inte alla sällskapsdjur lämpar sig för agility, men jag kom inte på något annat och agilityn var väldigt skoj (jag skrattade hela tiden när jag byggde hinder, tävlade o anordnade drive-in agilitytävlingar som underhållning på en lång o seg utställningsdag) samt välkomnades lite mindre svalt än min idée med den perfekta petclassen.
Jag har lämnat in många motioner under åren och de flesta har faktiskt retat folk och inte alls lett till några förändringar, men varför ska jag lämna SRS för det? Som medlem har jag rättigheter och KAN förändra - om jag är smart och anpassningsbar - men visst det krävs tålamod. Och tid. Men vi har ju tid. Typ hela livet… 
Det är fruktansvärt olyckligt att föreningen smutskastats… (publicerar nu och fortsätter längre ner, så att inte all text går förlorad)
Det är fruktansvärt olyckligt att föreningen smutskastats så hemskt och att människor som är omogna för sin uppgift sitter på förtroendeposter ELLER att vissa medlemmar gapar och bråkar mer än andra.
Jag lider oerhört av detta. För jag har faktiskt en dröm och jag har alltid haft det. Jag har en dröm om en fantastisk råttklubb och den heter SRS, har den underbara loggan som Eva Kingsepp ritade för över 20 år sedan och alla medlemmar i den älskar råttor. I min dröm inkluderas givetvis stamboken.
Jag hade inte kunnat hålla min dröm vid liv om jag inte upplevt glimtar av det emellanåt. Några år kommer väldigt duktiga personer in och aktiverar sig, mycket blir gjort, ny frisk luft kommer in i klubben och bra saker blommar upp. T ex när Filip Sebek satte sig ner och skrev Rattus. SRS första stambok!!! Då fick jag uppleva hur det var att kunna glo på alla registrerade råttor från 1983 till 1993-1997. Jag kunde släktforska ända bak till de första importerade råttorna. Jag kunde leta avelsdjur. Vi kunde alla släktforska och leta avelsdjur.
Men så uppstod missförstånd och meningsskiljaktigheter och Filip tog sitt program och gick. Jag bad att jag åtminstone kunde få fullfölja arbetet och fick det, men jag kunde aldrig få tag i pärmarna med informationen om de registrerade råttorna av den dåvarande registratorn. Åren gick… och det är inte förrän nu, nästan tio år senare som SRS äntligen fått kontroll över de registrerade råttorna. Och alla i klubben inser att stamboken är den viktigaste tillgången!
Små problem som PUL och inte att förkasta den oerhörda mängd råttor gör att det tar TID! Informationen som ligger på Rattus tillhör visserligen SRS, men man vet inte hur man ska kunna föra över den på det nya programmet - även vad för program man ska använda har varit ett problem -
gah, det här är sånt som en STYRELSEMEDLEM ska informeraom… stön***
Jag skulle gärna säga att jag reggar mina råttor. Jag har en regel för mig själv om att alla råttor ska vara reggade också.
Men… Den regeln har jag inte lyckats hålla. Att regga de har liksom fallit i glömska på sista tiden iom en massa annat som dykt upp. Jag ska dock ta igen det och passa på att köpa regpapper på luciautställningen så alla oreggade kan reggas - som det är nu har jag bara 3 reggade råttor bland min skara på 14, och det är inte riktigt acceptabelt för mig.
Att jag inte reggar beror enbart på att annat tagit upp mitt minne.
Att jag kommer regga (igen) är väl mest för att det helt enkelt är bra att göra det. Jag har ingen superkoll på fördelarna med reggning av mina råttor iom att de ändå inte avlas på eller så, men jag vet att de finns fördelar ändå för råttor i allmänhet (det var det här med minnet ja…) och nackdelarna finns inte, förutom ont i fingrarna efter många skrivna regpapper då
Sen om jag kan ta mig iväg på utställning så är det ju en viss fördel *host* om de faktiskt är reggade då.
Samtidigt gillar jag regpappren. De ger en så bra överblick i råttpärmen på något sätt. Och så är de praktiska när man glömmer bort hur gamla råttorna är också, för det här med att komma ihåg deras födelsedatum är inte min starka sida 
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Jag är inte ens med i SRS, så nej jag reggar inte mina råttor.
Av olika skäl planerar jag inte ens att gå med i SRS och bli medlem de närmsta åren eller så.

Jodå, jag reggar alla mina råttor.. Varför? Ja..varför inte?
Än så länge har alla mina råttor urspringet hos djuraffärer. Och varför regga dom lixom? Det va jag länge tveksam till men lyckades bli övertalad om att det är oxå bra. Hur länge dom lever & vad för sjukdom som tar kål på dom etc =)
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Jag registrerar såklart alla mina råttor synd bara att man inte kommer åt stamboken.. jaja men det tar väl tid antar jag..
Viktigt att poängtera:
- det är enbart registrerade uppfödare i SRS som förbundit sig att registrera SAMTLIGA råttor i sin ägo!
- man får inte registrera enbart några ungar ur en kull, som man själv fött upp, utan hela kullen måste registreras!

*puttar*
Jag reggar inte mina. Har inte reggat dom två jag har nu iallafall. Kanske gör det i framtiden om jag finner anledning att göra det.

funderar fortfarande på å regga mina oreggade…..så ja ska fundera lite till…..;)

2 av mina skulle ha blivit reggade av uppfödaren och sen skickats till mig, men något sånt har jag inte sett röken av :P Hon har dock sagt att hon skickade in papprena och väntade på att få tillbaka, så jag vet inte om dom är reggade lr ej :D
Min tredje är inte reggad.
Jag känner inget behov av att regga mina råttor. OM jag var medlem i srs så kanske jag skulle gjort det. :P
Jag registrerar inte mina råttor då jag inte anser att det är behövligt. Jag är heller inte medlem i SRS.
oj, vad jag skrev mycket där i #14 & #15 - undrar om någon läst det?

Jag har inte gått med i SRS igen ännu, planerar att göra det i slutet av månaden. Vad kostar det att regga råttor?
jag funderar på om jag ska sluta regga mina möss o råttor… fått ont i armen av allt skrivande
ska göra det med våra tre =D

Jag reggar mina råttor…
Därför att jag varken har tänkt att avla, eller ställa ut..
Och precis som Daydreams säger, så behöver jag ingen ursäkt för å regga mina djur i SRS.
Hatar när folk ska vara så PK hela tiden!

#27 Det kostar att köpa registreringspapprena, 5 kr per styck och så lite porto. Så det är inte så mycket :)
Jag registrerar alla mina råttor, av samma anledningar som Grodan skrev i #5 Och för att kunna ställa ut dem också.