Råttor iFokus

Råttor

Etikettråtthjälpen
Läst 178 ggr
Emmy98
0

Upphittad råtta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Idag hittade jag en råtta vid vägkanten intill skogen. Några få synliga skador och verkar vara i någon form av chock. Fångade in den för att se om den kan överleva/återhämta sig. Min fråga är, hur vet jag om den är tam eller vild?
Har inga bra foton på den ännu. Efter några googlesökningar så tycker jag att den verkar vara en tamråtta.

91Marran
0

Vilken tur att du hittade den!

Mvh
Mig

Emmy98
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1: Ja, kunde inte bara lämna den där. Oavsett om den är tam eller vild… stackars liten ❤️

Här är ytterligare en bild. Svansen ser inte bra ut. 😔

@NN@
0

Kan du kanske kontakta någon som är kunnig för att få bekräftat att det är en tamråtta? för är det en vildråtta så är det inte humant att hålla den fången

Emmy98
0

Absolut! Det ska jag göra imorgon, gjorde inlägget här så länge bara.
Tänker att det är bra oavsett eftersom att den är skadad? Är den vild så blir den självklart utsläppt så fort den har återhämtat sig. Tänker jag fel där tycker du?

@NN@
0

4: på vilket sätt är den skadad då?

zickan
0

#5: du ser att svansen är skalad/skadad.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

Färgen är vanlig hos vilda råttor med mer svart/gult i färgen än rött. Ser inte heller tecknad ut. Och hittad i en skog. Så troligen 90% vildråtta.

• Redigerat 2024-08-12 22:40 av zickan
@NN@
0

#6: Ja, det ser jag. Men om det "bara" är det så finns de inte skäl att hålla den fången om den kan klara sig själv.

@NN@
0

#4: hur har det gått?

Emmy98
0

#8: Självklart är det inte endast svansen som är skadad. Skulle aldrig någonsin fångat in något djur om djuret är kapabel till att klara sig på egen hand.

Emmy98
2

#7: Tack för svar! Du har helt rätt, pratade med Råtthjälpen igår och det är en vildråtta.
Vi har enligt dem gjort helt rätt i att ta hand om den men den måste släppas ut igen efter totalt 48h oavsett. Vi fick råd om att mata den försiktigt med mat som är rik på protein och fett. Den äter gladeligen men är fortfarande inte kry. Ikväll måste vi släppa ut och jag hoppas verkligen att den lilla stackaren piggnar till och klarar sig själv sen.

@NN@
0

#10: men vad är det mer då? Menar du att den är slö?

zickan
1

Vilda råttor lever överlag inte så länge. De är utsatta för vilda djur, gifter, svält, virus, bakterier, skador mm.

Emmy98
0

#13: Sorgligt men sant. Tack för dina kloka svar!