Kattlyckans bur erfarenheter?
Fastnade för kattlyckans bur pga av storlek och de låga galleravståndet. Vad är era erfarenheter? Har ni hittat någon passande grävlåda till botten?Tack😊
Jag hade ett par royal suite 95 i många år. Bytte till två kattlyckans nu för typ ett år sedan.
Kanten har en rätt bra höjd för normal mängd strö. Jag ville ha lite mer strö och köpt hårdplast skivor från biltema, skrurit ut och gjort en ram med lite högre kant.
Men den gick isär nån gång vid städning så numer iom lat har jag bara tejpat fast bitarna på botten och drar bort när jag vill skrubba ordentligt.
Går även special beställa efter mått om man har svårt skära/såga ut själv.
Kattlyckan
Positiva: Färgen är mer neutral än på en del andra burar. Allt är i plåt. Mer rejäl botten med lite högre kanter mot många andra större modeller.
Mycket bra hyllplan i plåt med lite fördjupning. Med lite mer kant rasar inte allt av hyllplanen. Lätt ta ut att rengöra snabbt.
Mycket positivt för mig som är kort att kattlyckan inte har hyllplanet under buren som rs95 har men har samma mått i övrigt. Vilket ger att buren har mer yta, mer höjd.
Inte alls lika tung som rs95 och lättare flytta runt. Osäker hur länge hjulen kommer hålla. De rullar bra ocgh ännu inte gett problem vilket är positivt.
Finner den mer lätt städad då det går fort ta ut hyllplan och botten.
Går att dela av till två burar på ett snabbt och smidigt sätt.
Negativa: Lite skranglig, speciellt om man tar ut bottenlådorna. Lite tunnare gäller mot rs. Så en nit för mig som gärna bygger lite uppåt. Har behövt lägga en trä planka över så en mindre extra bur inte står direkt på galler taket utan mer håller sin tyngd på kattlyckans sidor tack vare plankan. Annars hade nog gallret gett vika till slut.
Dåligt planerat med hålet neråt från övre hyllplanet. Det finns ingen kant så allt strö rasar rakt ner i hålet till botten planet. Dock inte svårt fixa. Jag tog bara en större plast låda från ikea, skar ut för hålet och gjorde borr hål att passa buren sedan bara fäster med skruv.
Även om låsen är bra så blir det störande att man måste öppna ena luckan för att kunna öppna andra.
Beroende hur man ställer buren kan det bli smått störande att man inte kan stänga både sidor som man vill. Vänstersidan kan va stängt när högersidan är öppen.
Men högersidan kan inte stängas om vänster sidan är öppen.
Min ena är mer begagnad och där har det kommit lite rost på nån mindre bit av hyllplanen. Vet inte om det är normalt slitage eller av att man slagt upp lacken.
För mig var den största niten att kattlyckans har en annan ihop byggnad mot rs95 burarna. Jag ville köpa på mig 3 kattlyckan och bygga ihop som jag hade förut med en extra del ovanpå de vanliga två delarna. Men det går inte fästa på ett bra sätt med en tredje del uppåt.
Det gick inte heller sätta ihop två kattlyckans på bredden med att öppna upp sidorna mot varandra.
Tar man bort sido gallret så har bottenlådan inte mycket stöd. Även hela buren blev mer ostabil. Kräver lite extra påhitt att få något sånt att fungera.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Men tusen tack för utförlig analys.😊
Smart med kanten. Kanske man kunde använda kardborrtejp så man lätt kan ta bort vid städning 🤔
Jag skulle egentligen ha royal suite 95 men den hade utgått ifrån butiken jag brukar köpa djursaker och sen dubbla priset i andra butiker. Förstår det som att den är lägre än kattlyckans? Så tänkte det kanske lönar sig med kattlyckans🤔. Blir mina första tamråttor så vill köpa en rejäl bur på en gång. 😊
#1: Det med låset. Är det svårt då att öppna stänga med en hand🤔
#3: Inte svår öppa och stänga med en hand.
Nej den har samma mått som rs95. MEN rs95 har ett hyllplan under buren. Smidigt att förvara hängmattor och foder under på hyllplanet. En del med rs har valt ta bort botten och specialbeställa eller bygga en låda att sätta på hyllplanet för att göra ny botten och ha en stor typ låda som botten med mer strö.
Kattlyckan har inte det hyllplanet men samma höjd. Så buren i sig är större på kattlyckan. Varje bur del har istället mer höjd för råttorna mot rs buren.
Rs kommer och går på lager. Var ett tag som de var borta förr med. Rs borde du kunna hitta begagnad till bättre pris. Även kattlyckan finns ibland begagnad.
Jag köpte både mina begagnade. Ena bättre beg, andra mer sliten.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Tusen tack Zickan🙏.