Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 913 ggr
pottsorken83
0

blod ur näsan & skav på svansen?

Hej!

Igår fick jag hem tre st stora fina underbara flickor :D
Lite tjocka men det fixar jag.

Men det jag behöver lite hjälp med är att idag när jag hade en av dom ute en sväng.. så märkte jag att det kom lite ytterst lite rött från näsan. var/är detta blod?
Vad beror det på? Kan det vara den långa resan för dom som tog ca 3½ timma, lr kan det vara så att hon är lite nervös och så nu.
eller helt enkelt är sjuk?

Tips och råd tack! :D

Fråga två.

En av dessa underba flickor har hmm … ser ut som skav på svansen, frågade vad det var och då sa dom att hon har knagt på svansen, och det har jag sett att hon gjort..(men sagt till henne att sluta), detta har hon tydligen haft länge!
Men vad är detta då?
Ett rastlöst beteende??
Har ni tips på behandling lr ska jag gå till vet med dom?

Tack för hjälpen!
Givetvis är dom i sen egna bur, och har inte varit med mina andra råttor. Men dom är i övrigt mycket pigga och äter, och kuttrar :D

Daydreams
0

blodet är troligtvis råttans snor som blir rött vid kontakt med luft. Barbering av svansen låter riktigt illa, kanske kan bero på för lite stimulans? Men har det blivit ett invant beteende är det nog väldigt svårt att få  henne att sluta.

pottsorken83
0

Okej så jag behöver inte ora mej att det är blod då?

Har du något tips på vad jag kan göra?
ska jag kanske släppa ihop henne med mina honor i min gigantiska bur? nya vänner och större kanske fixar problemet?

Daydreams
0

nej absolut inte just nu iallafall. Du vet ju inte vad dom här tjejerna bär på, du får ju ha dom för sig själva i sex veckor först.

pottsorken83
0

Ja men sen? tror du att det skulle vara en avledning för henne? Lr finns det nått jag kan göra i den bur dom har nu?
Dom har en massa klätter saker…

Glömde skriva innan .. att dom har fått ganska mycket nötter i det förra stätte. Kan det vara en allergi mot nötterna?

Jag har handduk som bottenmaterial.

Daydreams
0

Att råttor ofta uppvisar lite förkylningsymptom när dom flyttats är vanligt. Tror inte på allergi. Om du läser Allamejs inlägg som heter bugar mej. så finns det en länk till en artikel om råttans sjukdomar. Där kan du lära dig mycket.

pottsorken83
0

Okej, Jag funderade mer på det med svansen om det kunde va allergi?? men jag ska kolla in den länken!

Tack!

pottsorken83
0

Jag söker men jag hittar inget inlägg som heter så…

Nicciz
0

sök på barbering, barbera, tuggar på sig själv, osv… om inte annat är det bra att läsa om *skratt

pottsorken83
0

tack

pottsorken83
0

Jag har kollat runt men allt handlar ju om att typ plockar pälsen… men står inte nån stanns om att dom kan göra det på svansen…

Är detta annat lr ???

Daydreams
0

Jag vet inte, för mig låter det som en råtta som inte mår riktigt bra psykiskt. Men jag har aldrig sett ett sådant beteende så jag kan bara säga vad jag tror.

Hoppas att ngn här inne vet annars kan du ringa till Roslagstulls veterinärklinik i Stockholm (tror jag) och fråga.

pottsorken83
0

Okej! Tack! Kanske nån ser och läser imån … :D Inte många vakna nu! Men tack för hjälpen! Ska fixa lite nya leksaker till dom imån…

pottsorken83
0

Inga andra som har tips ???

Men tack för dom jag fått!

Daisymink
0

stress, uttråkad, kolla med tjejen du fick dom av ifall dom varit med om något som små ? det ända jag kan komma på, finns ju inte så mycket att läsa om! tyvärr.

// Vanessa