Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1158 ggr
occupiedangel
0

Vad är fel?

Satt och läste här för ett tag sen och nu har jag tagit mig i kragen och blivit medlem minsann! :)

Vad jag tänkte fråga är, att en av mina råttor har börjat nysa lite grann och nu har det smittat till mina andra två. Dock nyser dom bara lite grann, nån gång då & då men jag är ändå orolig. Är det bara en lätt förkylning eller är det något allvarligt? Läste att man kunde sätta dom vid ett varmt ställe, tex tända en lampa så jag har satt buren vid mitt element..

Läste också att min ena råtta har fått förmycket protein och därav några småsår på kroppen som kliar. Så nu har jag dragit in på småbitarna från både korv & köttbullar och det har blivit bättre. 

Kram Kram

Nutiz
0

Nyser de bara ibland är det inget att oroa sig för, alla nyser :-)
De kan vara lite småförkylda dock, så skydda de från drag och ge massa nyttig mat så är det över på ett kick.

Det är bara en myt att protein orsakar sår, det är i själva verket skabb som det handlar om. Det får man gå till veterinären med, där man får ivomec eller stronghold utskrivet. =)

Daydreams
0

Svårt att säga ang nysningarna, hur är de i övrigt, leker, äter dricker? Är dom röda runt nos och ögon? Har dom bra hull och är pälsen fin?

Småsår på kroppen som kliar låter mer som skabb än protein, har dina råttor redan en förkylning så är immunförsvaret nedsatt och då är det lättare att dom får skabb.Du får ta dom till en veterinär och få stronghold utskrivet. Då kan du ju be vetten titta över dom också.VArt bor du? Kan alltid fråga här om det finns ngn bra veterinär i närheten somkan råttor.

occupiedangel
0

#2 Dom leker och äter & är pigga och glada. Dom är nyfikna som vanligt när dom är ute och inget rött runt nos och ögon, och pälsen är sammetslen och blank som vanligt.

Kollade min ena tjej som haft småsår, men dom är borta nu. Misstänker att det kan ha varit myggbett som hon kliat hål på som sen blivit till ruvor för det var som värst i somras och nu i slutet på sommaren. Och mitt rum har varit rena lyxhotellet för myggisarna..

Jag bor ca tio minuter utanför Malmö.

Tack för tipsen! :)

Allamej
0

Har du nån bild på såren? Många av oss känner igen skabb även från bilder…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

occupiedangel
0

#4 Nej tyvärr har jag inte det. Men det var inga riktiga sår precis. Det hade nog varit sår, men när jag upptäckte det så var det bara ruvor och de var knappt en millimeter stora. Men som sagt, det har gått över nu så jag misstänker myggbett.

Daydreams
0

Svårt att köpa din teori med småsår, tycker nog ändå du ska kolla upp skabb hos en veterinär. Den enda veterinär i Malmö som tar emot råttor är Anita Liedeman på Erikslust, eller djursjukhuset. Men be dom ta ett skrapprov och är det skabb så be att få stronghold utskrivet.

TienMu
0

de kan vara väldigt fina å blanka trots skabb…..dessto mer anledning å göra någåt snabbt innan de börjar tappa/klia bort  päls…..

TienMu
0

skabb e såå groose……kan va svåra å se om symptomen inte e så stora…tips: sätt råttan under en väldigt stark lampa å kolla såren..å om du kan hitta nåt som kryper runt i pälsen på dem….

occupiedangel
0

Även om hon inte kliar sig längre?

Men då får jag skaffa en tid hos veterinären då :)
Någon som har ett humm om vad det kan kosta?

Daydreams
0

hmm, har aldrig sett ett skabbdjur, är inte dom så mikroskopiska så man inte kan se dom

TienMu
0

har hon inge fel så kanske runt 150-200 för undersökningen…..men sånt kan ju variera….

Daydreams
0

det kostar 350 hos erikslust och betydligt mer på djursjukhuset.

TienMu
0

#10 jodå de går å se…..äckligt….ja visste ingenting jag…åkte ti vetten å så pilla han å kika lite sen lös han me sin lampa pån å sa titta…å då såg ja små äckliga nästan genomskinliga saker som kröp runt…..ser nästan bara ut som smuts annars…….men då nä man väl kollade på dem så rörde de sej åxå…uuuu…..

TienMu
0

jo 350 kasnke man får räkna me…..150 har vart de minsta ja nånsin fåt pejja…..å de va bara en rutin kontroll……dvs. ja som va nojjig….

Daydreams
0

dom säger att skabb måste man ta skrapprov på för att se, så det låter som att dina hade ngt annat. Spelar ingen roll egentligen, det viktiga är att du occupiedangel kollar upp dina djur. Har för mig jag pratade med en trevlig veterinär i Svedala, de flesta vettar kan kolla skabb även om dom inte kan råttor. Ska kolla vem det var.

occupiedangel
0

Fan vad läskigt! Förvånad

Men skabbmedel är receptbelagt va? Man kan inte köpa det på apoteket eller så?

Daydreams
0

svedala veterinär. här är länken

Nej du måste få det utskrivet.

TienMu
0

#15 mycke möjligt….men nåt äckligt va de….sa att de va nå blodsugande sak allefall…men de tog ju inge skrapprov heller,har faktiskt börjat beordrat dem å ta de nu när ja går på mina "rutin kontroller"…..fö de verkar inte vilja görat annars….

finns ju tigusspray på apteket men de brukar ja bara använda på miljön runt om typ buren soffan sängen el andra ställen man brukar låta de få skutta runt….bästa är å få stronghold av vetten…

occupiedangel
0

"Skabb yttrar sig som såriga ”pluppar”/utväxter på öron och svans, eller som svarta ”sårskorpor” främst runt haka, hals och nacke. Du ser också att råttan kliar sig ovanligt mycket."

Hittade denna texten på nån sida. Fast min tjej har kanske tre-fyra sårskorpor på ryggen men dom är inte svarta.

Keno
0

När det ändå pratas om skabb skulle jag vilja passa på och fråga hur smittsamt det är?

Och vad händer om man inte behandlar det?

TienMu
0

men hmm…skabb e inte de nåt som alltid typ finns men som utbryter vid dåligt imunförsvar osv å därefter smittar? eller e de nå anant lite äckel?

occupiedangel
0

smittar det till människor?

RobFrazie
0

Mina råttor nös oxå lite ett tag precis när jag köppt dem, en det slutade dom me efter några veckor och nu har jag inte hört att dom gjort det sen dess…

TienMu
0

Ne de ska inte smitta människor…..men det är väldigt viktigt att behandla råttan ändå såklart……