Rädd att göra fel
Hej, kanske fel forum men väntar på medlemskap i andra grupper och är lite desperat.. köpte två råtthonor i djuraffär för 3 veckor sen, då 8 veckor (ingen aning om det är sant). Butiksbiträdet vågade inte ta dem utan handskar och det verkade inte som de blivit hanterade alls.. Många år sen jag hade råttor men minns inte att det tog så lång tid att få dem tama, eller så va jag barn och respekterade deras gränser mindre.. och jag kämpar på med tämjandet men känns som ett steg fram och 3 tillbaka 😕 de har självmant klättrat in o ut ur buren och hållt sig i fönsterkarm/soffa. Smakat lite på mina fingrar utan att bita. Kunnat klappa något men fortfarande inte greppa. Men nu i två dagar har den ena upptäckt golvet och varit på ”rymmen” och omöjlig att locka fram. Efter dramatiska infångningsförsök igår var hon vettskrämd o jag fick sitta på lur o vänta tills hungern tog över och hon hoppade in i buren. Samtidigt va den andra mer skygg och högg så det började blöda 😕 känns som tillbaka på ruta ett och läste mig till att de absolut inte ska va på stora ytor innan de är väldigt tama. Är villrådig och vågar inte riktigt öppna för dem igen vilket är tråkigt 😞
Har ni nåt tips?
Ha en fin söndag!
Fortsätt att jobba på det på begränsade men öppna ytor så som på en säng. Råttor har bra djupseende och kommer inte att kasta sig ut.
Förhoppningsvis så är det någon som har en annan erfarenhet och bättre tips på hur du kan tämja dem, men tyvärr så är min erfarenhet att råttor från djuraffär som har temperamentsproblem inte kommer över dem, djuraffärsråttor är dessutom ofta sjukliga. Man ska inte köpa från djuraffär ö.h.t.
Om du vill skaffa fler råttor, köp från en seriös uppfödare.
Sajtvärd på Skrivlust
Tyvärr som du redan märkt är det ofta stor skillnad med snabb pruducering av djur som avlas i mängder och i minimala burar för att säljas på zoo butiker.
De har sällan fått mycket mänsklig kontakt innan de säljes. Lyfts ofta i svans eller med handskar när burar städas.
Tyvärr ofta uppväxta på skräpfoder och koll på vad avelsdjuren bär för gener med hälsa, psyke, livsålder och allt sånt finns inte. Stor risk att de är avlade i flera led på hormonella, nervösa, problem djur.
Och det är lite där du behöver börja. De är troligen knappt hanterade, stressade, nervösa och vet inget hur det är att befinna sig i en hem miljö.
Troligen vana av små trånga burar de sällan lämnat och en stressande skrikig miljö från andra djur som mass avlas sedan från alla människor/djur i butiken.
Du lär behöva backa till ren grund hantering som kan ta tid. Först låta de bli mer trygga i buren. Sitt med din hand in i buren så de får lukta. Kommer troligen smaka lite, så länge de inte biter hål behöver du inte rätta dom. Råttor smakar och testar på saker även hos oss uppfödare. Mycket mindre och kortare tid än dina troligen kan behöva.
De testar lite hur hårt de kan bita, vad du är för person. Hur hårt de kan leka med varandra mm. Troligen inte fått möjligheten va råtta.
Gör det ont kan du göra gälla högre ljud. Typ IIIiiih osv. Höga ljud pipljud gör de med när de säger ifrån att någon är lite för på. Eller pipande låga korta toner när de är osäkra och mest säger till men ändå finner sig i situationen.
Sitt med mat i buren. Eller sätt dom i en transportbur och ha de i knäet med handen i lådan när du t.ex ser på tv.
Mata via en kort sked med något gott om du inte vågar direkt från ett finger/handen. Sedan minska ner utrymmet till handen så de äter direkt från den.
När du tar upp dom så ta ett rejält tag. Inte va mesig, ostabil. Låter lite hemskt, men även om de sprattlar är det bra hålla fast dom. Hålla ordentligt med ett tag ovanför nacken/frambenen. Ger mindre chans att bita till. och sedan sätta andra handen under bake neller hålla fast baken.
Eller bara trycka råttan mot sitt bröst. När den slappnar av börjar man själv slappna av. Får den nytt ryck av panik så håll hårdare/tryggt kvar. När den slappnar av slappnar man själv av och kan släppa handen.
Brukar hjälpa lite att klia, gnugga mjukt runt öronen. Många råttor brukar gilla gos just där och kan ge ett litet uppgivet suckande sedan mer avslappnad.
En form av passitivitets träning som man kan göra liknande med hundar. Bra att följa hjela vägen och inte ge upp mitt i att råttan sprattlar.
Går även ha handdukt runt den men kroppslig kontakt tycker jag fungerar bättre.
Råttor ser överlag illa. Därav är ett stabilt grepp när man tar upp första typen av trygghet. Är de pelande med huvudet av att de ser illa kan man även sätta en hand över huvudet eller blockera av lite bakom när man tar upp dom.
Råttor brukar känna sig mer trygga med att ha saker nära runt om. Speciellt om de ser illa. Så en stor bur kan du sätta upp fler hängmattor/inredning. Så det inte blir för stora ytor med tomrum.
Samma gäller utanför buren. Har du ett badkar så börja där. Lägg handduk och sitt med råttan i badkaret eller utanför med handen ner.
Följ långsamt efter råttan att den får nosa på dig men inte tvinga dig för nära. Lyfta lite, hoppar den ut bara låta handen va mer stilla. följa efter långsamt. testa lyfta lite igen. och bara ge mycket tid.
Spärra av en yta med hage av högre modell, ett rum, toalett eller någon mindre yta till att börja med. Inte ett rum de kan förvinna in bakom en soffa osv.
Jag brukar börja med att ha mina bebisar på mig i nacekn, innanför tröjan. Sedan öka ut med liten hage på golvet med höga kanter eller på bordet med ett hus/krypin så de inte springer ner på golvet i ren panik. Utan mer håller sig gömd på bordet och jobbar med dom därifrån om de är nervösa.
Öka ytan långsamt och ha dom mycket på sig i nacken. Eller bara innanför tröjan. mellan ett linne och en tröja så man slipper rivmärken.
Kan sitta och hålla en råtta där från utsidan. bara så de är nära och lär känna att jag är en form av trygghet. Att de gärna kan ligga där trygga medan det pågår saker runt om.
Iom att de är yngre så finns ett trick som kan va mycket snabbare. Leta upp en äldre mycket lugn stabil hona som du kan få låna eller ta över. Där kommer du se en skillnad inom några minuter. Tryggheten av den äldre honan kommer lära otrygga en stor del som de troligen inte fått lärt sig när de växte upp. En del svänger helt och blir trygga. Men ofta kräver det fortfarande en hel del jobb och hantering. Äldre hona kan däremot lära dom flockspråk, trygghet, visa att man kan våga lita på folk och våga röra sig runt.
Men viktigaste är att va lugn, ta det lugnt. Frekvent och stabil när man hanterar osäkra djur.
Många gånger kan man komma långt med mutning av god mat. På en sked eller på ett finger om de inte biter hål. Sedan fya med ljud de reagerar på höga toner så lugn mjuk röst eller högre pipig/fräsande om de biter till hårt, aldrig fysiskt mer än att demonstrativt sätta in i en bur eller avbryta direkt när det är fel beteende.
Bor du i Västerås kan jag ge mer hjälp.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#2: Alltså jag är helt mållös.. fina fina människor som lägger ner så mkt energi på att skriva till mig, tusen tack. Jag uppskattar det så mycket att jag nästan vill flytta till Västerås ! Jag har backat lite idag mest pratat med dem genom buren och de är supernyfikna (särskilt nu på kvällen..) men osäkerheten i mig finns kvar klart och vet inte om de är mig eller FLY de är intresserade av. Du anar nog inte hur mycket detta betydde för mig. Tack så jättemycket!
De är troligen osäkra över allt just nu. Mest troligen har de som sagt inte varit hanterade mycket alls och växt upp i en lagerlokal. Minimal bur med liten kontakt och noll erfarenhet av en hem miljö.
Ge de bara lite tid och massor med uppmärksamhet så kommer de förhoppningsvis krypa ur sitt skal 😊
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.