Råttor iFokus

Råttor

Etiketterråttägareburen-boende-inredning
Läst 86 ggr
Las ratas
0

Råttor på landet

Hej, är i research-stadie inför råttköp och lyckas inte hitta någon info om följande, hoppas att någon här har lite bra input.

Vi är ofta i stugan, över helgen samt ett par veckor i sträck under sommaren.

1) Med tanke på råttors fenomenala luktsinne - Finns det risk att närvaro av våra tamråttor kan locka till sig vilda råttor? Har lyckats hålla stugan gnagarfri och vill absolut inte riskera att få in råttor som letar partner eller mat.

2) Min tanke är att jag har en bur hemma och en som står i stugan, för att kunna ha en större variant även där, med en liten transportbur till bilresan (1 timma).
Alternativt, för att underlätta logistiken och att inte behöva städa buren så noga inför att lämna stugan, då det brukar vara lite stressigt, att de får ha en som får plats i baksätet i bilen bredvid dottern när de är på landet och att den åker med fram och tillbaka hem (så jag kan städa den hemma och att den inte står här och doftar råtta när vi inte är här).

Någon som har erfarenhet eller kunskap om detta? Tacksam för input!
Trevlig helg!

zickan
0

Det ska inte vara några problem att ta med till stugan. De med hus och som bor i stuga med råttor har inte mer vilda råttor inne. Bara tänka på att inte ha färskmat liggande för länge.
Jag brukade ta med råttor till mina föräldrar och då följde de även med till sommarstugan. Aldrig problem med vilda råttor.
Skulle dock aktat att ha råttor i lada eller utrymmen där man inte direkt bor själv. Rör man sig inte så mycket där tamråttorna bor kan det nog göra vilda råttor lite mer vågade.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.