Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 1421 ggr
Absinthe
0

HANE ÖNSKAS LÅNA

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Trots allergi ska jag försöka mig på att fortsätta min uppfödning. Men just nu har jag himla svårigheter att hitta en passande hane till min hona Chanx, som visats på bild några gånger här på forumet. Hon är en liten dam så hon önskar sig en biffig man som kan ge hennes barn en större storlek. Hon är väldigt lugn och go flicka. Hon sitter helst innanför tröjan och myser eller nosar omkring i ansiktet och pussas. Jag är medveten om att hon är en liten flicka, men hennes temprament är underbart, och det är hennes temprament jag vill se i fler råttor.

Chanx är en beige dumbo. Det ligger mink och choklad i henne, även champange och blue. Jag är inte så noga med färgerna men jag önskar ändå att iaf mink ligger i släkten på hanen, han ska väga minst 700g och helst vara dumbo, även dumbobärare är av intresse, tecknad eller otecknad spelar ingen roll. Han ska vara en lugn kille som älskar nya råttor och självklart är frisk. Gärna blivit pappa tidigare och dokumenterat hur tidigare ungar blivit. Stamtavla, helst reggad i SRS men inget tvång, så länge det finns dokumenterat hur släkten är bakom. Sjukdomar i släkten osv. En riktig kanonkille önskas!

Önskar att hanen finns i skåne, utanför skåne så kan man se vad det finns för möjlighet till transport, jag åker tex till Nässjö/Jönköping nästa vecka, skulle kunna ta Chanx med dit då för parning om det finns en lämplig hane där.

Har du någon kille som skulle kunna intressera mig så hör av dig, tacksam för alla tips jag kan få. Ungarna kommer att reggas i SRS och om parning tar vid får ägaren av hanen en unge eller 200 kr som tack för lånet av hanen.

Går bra att mejla mig på Absinthe86@hotmail.com eller skicka PM här. Jag är väldigt trevlig så var inte rädd för att komma med helt knäppa idéer eller knäppa tips som ni tror kan vara nåt för mig. Som jag sa innan så är alla tips eller förslag välkomna.

Grodan
0

Vilken fin annons!

Hur mycket väger Chanx?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Absinthe
0

Ja, eftersom batterierna i min våg bara tar slut efter några gånger vet jag inte riktigt vad hon väger just nu*surar på vågen*
Men jag tippar på att hon väger 280-290g, väldigt liten, men gud så himla underbar. Jag tror inte att föda ungarna kommer vara henne några problem alls, hennes syster fick en tjuvparning uppe i Uppsala där hon bor och det gick fint för henne, även chanx syskon är små såklart. Hon får samma mat som de andra honorna, hon är inte underviktig alls, bara väldigt liten, hennes mamma och pappa var inga megastora råttor alls, därför är hon liten. För att få upp storleken så vill jag ha en stor biffig maffig bastant hane som kan ge ungarna en större kroppsbyggnad helt enkelt.. =)

Story
0

Har du gått och blivit algerisk (min avsiktliga stavning)?

Absinthe
0

Japps, trist nog.. men fasen, snuva rinnande ögon och kli är väl en del av vardagen? Iaf nu.. ska fortsätta så länge jag kan, får inte ge upp för lite allergi.. =)

Absinthe
0

*Chanx viftar förföriskt på sina öron*

Absinthe
0

*putt*

Absinthe
0

*puttar igen*

Grodan
0

I Stockholmsområdet finns det flera dumbokillar. Fast inte på 700 gram. Det var länge sedan jag såg en så stoooooooor dumbohane!!! Dock flyttar inte de hanarna någonstans så då måste Chanx komma upp…

Absinthe
0

Ja dumbohanar är svårt att få tag på som är stora.. jag har försökt låna in en stor kille från min första kull som är dumbobärare, men hon klabbar massvis och innan hon har tid hinner säkert chanx bli för gammal.. känner att sthlm blir för långt att resa nu när det är så kallt också, är det i skåne så kan jag ta bilen och det blir ju inte samma påfrestning med vädret då… *mumlar högt*
Ska dock höra angående en annan dumbobärande kille nu innan jag åker iväg till Nässjö, som jag inte tänkte på förrän idag. Halvbror till den andra hanen jag ville låna nämligen. Ska bara kolla upp hur stor han är och hur han är i övrigt. Kanske blir något men då blir det inte förrän i December med parningen.
Sen har jag några andra idéer… Hehe, inte helt lost ännu..
^^,

Daydreams
0

Lol, har 2 stoooora dumbo killar här hemma med ursprung från etten och Absinthe.De är väl runt 6 månader nu och väger nästan 600 gram redan. (tyvärr är dom halvsyskon med chanx?) men det finns stora dumbosar:P

Absinthe
0

Nu var du elak… ;P Ja de är halvsyskon juuu.. *snyftar* och på tok för unga, nope nope nope… men det blir kanske en mink eubk db.. =)

GRJM
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det jag skulle kunna bidra med är en mina stora pojke på 900g (9 månader)

Men han har varken färgen som önskas eller är dumbobärare. Han har bara ett helt ljuvligt tempramet, om man önskar livliga råttor. Han vill inte vara still utan han vill se allt! *helst lite till* och han älskar att sitta på axeln när man tar sina sommarpromenader (jag bytte powerwalk kompis i sommar, människa till råtta)

han finns i Linköping (så det är ju långt oxå)

På bilden är han någonstans mellan 5 och sex månader..

Grodan
0

Har du hört med de danska råttuppfödarna? De brukar vara villiga till att låna ut hanar i avel.

Absinthe
0

Hmm, det ska jag kolla upp.. =)

Grodan
0

Skrattande kul!

Absinthe
0

Ska låna hane från Danmark i januari.. =)

Berättar mer om det i en ny tråd när det blir aktuellt..^^, *hemlig*

TacoBelle
0

Hur gör ni om ni lånar hane från Danmark? Jag har också funderat på det men kommit fram till att det inte går att lösa med karantänen.

Grodan
0

Ja, nu låter det ju som om hon ska låna hem en hane från Danmark och DET var inte exakt så jag menade. Jag menade bara att hon kan höra om någon uppfödare i Danmark vill sälja lite spermier. Sedan exakt hur detta går till är ju upp till de inblandade.

Antingen kommer honan till hanen, dvs ägaren av hanen får hem honan till sig och parar råttorna. För att undvika smittor bör då honan sitta avskilt någon vecka - upp till 6 veckor, beroende på hennes ålder.

Eller så kommer hanen hem till ägaren av honan ett par veckor. Samma sak där, sitta avskilt ett par veckor.

Daydreams
0

Men om man inte oroar sig för SDA viruset, så är det väl bara att chansa med ev smittor precis som man gör om man lånar hem en hane från ngn i Sverige?

Grodan
0

Mja, jag tycker faktiskt att man ska hålla konsekvent på avskildhet i 6 veckor, var än råttan kommer ifrån. Däremot behöver man inte gå till överdrift. Lagom sunt förnuft räcker för att hålla smittor borta!

Daydreams
0

#20 så om du lånar in en hane från en annan uppfödare för att para med en av dina honor, hur menar du då, att du har hanen ensam i 6 veckor innan dom parar sig?

dorkey
0

#20, ensam i ett annat rum?

Absinthe
0

Jag har tänk att försöka lösa det på det viset att jag lånar hem två av hennes råttor en sällskapsråtta och en avelshane så hon kan vara säker på att bara avelshanen blir parad eller en för ung hane helt enkelt som sällskap till avelshanen. Sen får de sitta ihop några veckor och man får se så de är friska helt enkelt, tar iofs lång tid innan hon får tillbaka sina råttor men vill hon låna ut är det ju nåt hon får stå ut med..
Vet inte var problemet ligger? Tror det jag har tänkt kommer fungera utmärkt iaf.. =)

Daydreams
0

#23 jag ser det inte som ngt problem alls, utan undrar mer över hur uppfödare gör när dom lånar in avels djur, jag tycker inte det borde göras skillnad på om man lånar in från sverige eller från danmark OM man inte oroar sig över SDA (som jag kan väldigt lite om)

TacoBelle
0

Problemet är ju att SDA är luftbiret och en karantän av Danska importer inte ska ske i ens samma hushåll. Jag tycker det är galet att INTE oroa sig för SDA när det om det skulle drabba en är en stor katastrof.

http://www.rmca.org/Articles/dosanddonts.htm

Daydreams
0

#25Nu diskuterades det hur man gör om man BORTSER från SDA. Hypotetiskt!

Babbett
0

Om man planerar att låna en hane från DK kan man inte bortse från SDA. Dom hade några utbrott för bara några veckor sedan…

Daydreams
0

#27 hypotetiskt kan man bortse från vad som helst. I verkligheten så nej då ska man nog fundera över SDA

Babbett
0

Var står det att det bara är hypotetisk?

Jag tycker generelt att man alltid ska ha karantän, undantagen fön mig är om jag känner personen som har råttorna och litar 100% på att det inte finns några sjukdommar att frukta.

Problemet med att låna in från tex. DK är att man kanske inte känner personen lika bra som om man bor nära och varit hemma hos varandra!?

När det gäller DK i övrigt så är det mkt där inom råttaveln som gör mig mörkrädd och jag skulle varken köpa/sälja eller låna dit/därifrån utan att jag haft kontakt med personen ifråga LÄNGE!

TacoBelle
0

Ja det stämmer visst att flera danska uppfödare har haft SDA-utbrott för några veckor sedan! Mycket läskigt då de inte haft något på 2 år. Så alla som tar in från Danmark, var försiktiga! Inte bara för era egna flockars skull utan för att inte sprida det vidare.

Stephanie
0

#24 Skillnaden är väl helt enkelt att smittorna (med andra ord SDA) i Danmark är så mycket värre än de i Sverige. Det är därför det är svårt att bortse från SDA här i tråden. Flört Oroar man sig inte för SDA så är det väl egentligen ingen skillnad utan man borde karantäna djur, men vilket ibland hoppas över av någon anledning.

Vad vet du om SDA? (obs, inget påhopp) Jag har för mig att det är ungefär som råttors motsvarighet till HIV? Om det är så, så är det nog inte så svårt att tänka sig varför man inte vill ha in det till sverige Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Ninja
0

#31 Jag skulle nog säga att SDA är värre än HIV.. SDA är ju luftburet.

Daydreams
0

#31 det skriver jag ju inlägget, jag vet väldigt lite om SDA. Enda jag vet är det jag har läst och ett par andra uppfödares syn på det.

Grodan
0

Vi har väl en SDA-tråd (som Wintermynta startade)?

Jag undrar, Absinthe, ska du ha din dumbokull snart?