Råttor iFokus

Råttor

Etiketterhälsa-skötsel-beteenderåttägare
Läst 113 ggr
Jonssonjonsson
0

Aggressiv Råttbrorsa

Hejsan!
Jag och min sambo har sedan 5 månader tillbaka fått äran att ta hand om 2 små dumboråttor då deras första ägare inte hade den tiden dom önskade att lägga på dem. Båda är nu ungefär 8 månader gamla, och vi har fram tills för ca 2,5veckor tillbaka inte haft några som helst problem.

Men, för ungefär 2,5 veckor sedan blev ena brorsan plötsligt väldigt territorial, arg och ”puffar upp” sin päls när de är utanför buren på sina lekstunder. Han har också bitit oss rejält vid ett par tillfällen. Vi har bokat tid med veterinär nu i kommande veckan, men jag tänkte vända mig till er som har tagit hand om råttor en längre tid och höra ifall detta är någonting ni stött på?

Precis när detta inträffade hade vi bytt foder ifrån Versele-Laga Nature till Rattensmaus då vår djuraffär hade slut på vårt vanliga foder, men när han började beté sig konstigt bytte vi snabbt tillbaka igen då vi tänkte att den nya maten kanske gjorde honom dålig i magen..? Men problemet har tyvärr kvarstått

Lite extra information
Buren är 1,5x1x1,20m
De äter somsagt Versele-laga Nature som basfoder men får grönsaker och annan färsk mat dagligen.
Vi har dem ute i lekrummet minst 1,5h per dag, men oftast betydligt längre.

Tacksam för all info vi kan få, och om någon har en bra veterinär i södra Sverige (Småland) att rekommendera är det uppskattat!

• Redigerat 2024-03-10 17:19 av Jonssonjonsson