räddaren i nöden
Har blivit kontaktperson för råtthjälpen i dag och även jourhem. :)
Var och hämde två killar nu i eftermiddags.
De har; klumpfot, skabb och är förkylda men jag måste ge en stor eloge till ägaren som faktiskt visste om att de inte mådde bra och hade toalätt i buren (förvånad) Hon verkade vara en ödmjuk människa som hade fått ta hand om barnets råttor och nu kände för att ge dem ett bättre liv. Så jag och min älskade daisymink tog bilen o hämtade dem, tvättade dem i loppmedel (så att vi skulle stå ut med lukten) och helosan o desivon o alla handa olika ting. Tur att jag har medicin kvar sen mina var förkylda. :)
NU sitter båda två i mitt knä och knastrar och den ena har poppat med ögonen, trodde aldrig att jag skulle få se det! Hon som har haft dem har verkligen haft två små kelgrisar!
Det är bara lite trist att de är 2 år….
Lite tips på vad som är bra vid skabb, klumpfot o förkylning? *skriv gärna det här*

skabb-stronghold
klumfot- mjukt bottenmaterial, tex tyg, asp spån etc samt massera foten har jag för mig
förkylning- ren bur, roiboos tee, näringsriktig mat och om det är riktigt illa- antibiotika

allt utan storghold är redan fixat. kan storghold köpas på apoteket? aldrig haft med skabbråttor att göra innan så detta blir något nytt.
och en sak till: Tack Daisy för all hjälp idag- du var ovärdelig :)
Stronghold är receptbelagt, så det måste veterinären skriva ut :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
ähh tack själv! du vet att jag alltid ställer upp!
// Vanessa

Vid klumpfot kan man även göra ett mini rått plåster å sätta på me mjuka sidan mot backen såklart…..provade de på en råtta jag hade förut å de gick jättebra…..han verkade fatta att de blev bättre å gå me plåstret på…..men de funkar kanske inte alltid,beror väl lite på hu pass bekvämt råttan tycker att det är å ha nåt om tassen….Men värt å prova! 
Får vi se foton på underverken? Typ före och efter foton vore skoj! Foto nu alltså och sedan om 1 eller 2 månader… 

Jag skulle av rent intresse vilja se foto av bumblefoot eftersom jag aldrig sett det förut. Någon som har lust att följa grodans råd och skriva en artikel om det också kanske?
Kolla länken som grodan la ut till en sida..
tråden här heter Rats real…
På den sidan stod det om allafall ett par av dessa sjukdommar.
Lycka till! :D

tack alla för hjälpen och tipsen :)
Bilder på klumpfötterna kommer troligvis att läggas upp av daisymink då hon fick bra bilder på det. De har på båda bakfötterna.

ååå..stackars fossingar då…

Hur mår dom nu? =)

det verkar lite gladare iaf, och de äter o myser.
Den ena (eskil) har fått diarré så det tar lite på hasn krafter.
Jag smorde in tassarna med helosan igår efter badet och sen blev det plåster på fötterna. De har haft fullt fart i buren i natt för alla skålar har blivit välta o det är en jä*la röra där inne. Idag har jag inte pysslat så mycekt med dem, men tänkte ta tag i det nu när jag börjar få ordning på huvudvärken :)
jag kommer förbi, om min kära sambo vill vara hemma igen med bebisen :)
// Vanessa