Råttor iFokus

Råttor

Etiketter: hälsa-skötsel-beteenderåttägare
Läst 79 ggr
Tootz75
1

Bebis, Stronghold smitta?

Jag har nyligen tagit hand om en liten kille som sas vara drygt 5 månader, men han är mindre än en av mina honor (som förvisso är åt det större hållet) Men som bara är 3 månader. Men han upplevs som en bebis fortfarande..
Han hade typiska ohyre-sår runt huvud, nacke, hals och jag gav stronghold det första jag gjorde när han kom hit. Samt att han självklart sitter i karantän.

Förutom att han är väldigt liten och har ohyra, så tycker jag att han luktar lite infektion runt nos-huvud. Nu har jag dock tyvärr ett extremt bra luktsinne och har genom åren med råttor, lärt mig att det inte är någon idé att söka veterinär förrän det eventuellt blir värre, eftersom ingen annan känner doften.
Men lillkillen är aktiv, pigg, social och är inte det minsta sjuk tillsynes, mer än att man ser ohyra då.
Nu till min fråga till er som kan mer än mig 😁
Efter att man gett Stronghold, när kan man lita på att ohyran inte hoppar vidare till de andra? Då mina råttor är vana vid att dagligen springa fritt, så vill jag vara säker på att ohyran inte sprids.

• Hur lätt sprids den? Bör vi byta kläder, tvätta och sprita oss mellan råttorna? Och i så fall hur lång tid efter stronghold?
  • Efter första droppen av behandlingen, kan ohyra spridas via att de springer på samma golv, säng, soffa?
  • Är det säkert för de andra råttorna att ens gå in i samma rum där killens bur står? (självklart att de inte kan komma fram till buren då)
    Alla tips och råd uppskattas!
    Tidigare erfarenheter av ohyra har ju varit så att alla individer fått behandlas, men i och med att den här lille fick behandling strax efter att han kom innanför min dörr så vill jag verkligen se till att ingen annan åker på ohyra (om det är möjligt?)
  • Redigerat 2024-01-13 10:07 av Tootz75
zickan
1

Svårt svara på utan att veta vad för ohyra. Skabb brukar inte drabba alla och där kan man behandla bara den som uppvisat att ha detta. Men säkrast att behandla alla. Den som har skabb bör behandlas en gång till efter 2-3 veckor dpå skabb kan sitta lite djupare i huden.
Ohyra som löss brukar räcka med en vända men också lättare att spridas via strö, kläder, inredning mm

Dock det du behöver va mycket försiktig över är att du tycker det luktar. Det kan antyda infektion, sjukdom eller snäppet värre med mer smittsam sjukdom. Så uppsök veterinär skulle jag starkt rekommendera, behöver troligen medicin.
Hålla noggran karantän. Ohyra kan gå mellan kläder beroende på vad det är. Finns värre sjukdomar som Sda, car och liknande. Vi har haft i Sverige under omgångar och finns en del hos vilda råttorna. Vet att det var en del illa luktande infektion känsla när de pratades om car eller om det var sda förr. Ligger lite trådar här inne om det om man söker. kan även va infektion i en tand.
Mer dryga formen kan va luftburet upp till 4 timmar. Att han känns mycket mindre kan va gener, kost, mamman åt medicin under tiden hon hade bebisarna ellerhan var medicinerad som bebis. finns många orsaker. Men även sjukdom kan hämma tillväxten så det är med något att tänka på.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

• Redigerat 2024-01-13 22:12 av zickan