Min råtta är hängig
Vi köpte 3st ha råttor på en djuraffär i Karlstad i september, när vi såg dem i affären så hade de öronskabb, men ganska lindrigt med prickar på öronen. Den äldre av råttorna hade även nysningar vilket vi trodde kunde bero på burspånet, men det blev aldrig bättre efter vi bytte till alspån.
Öronskabben försökte vi behandla med Exner och det såg bättre ut på deras öron, men de kliade sig fortfarande.
För ca en vecka sedan blev han väldigt svag och låg bara och sov och verkade väldigt sjuk. (Han var den mest livliga och spänstiga av dem alla från början)
Vi var hos veterinären i måndags och då veterinären inte hade specifik kunskap om råttor så rådfråga de hon kollegorna och de kom fram till att han skulle få Metacam och antibiotika och skabbmedel för att behandla allt på en gång. (ev luftvägsinfektion, inflammation och öronskabb)
Nu är han väldigt svag och sover mycket samt äter & dricker väldigt lite. Vi får hela tiden mata honom och han får i sig väldigt lite mot vad han behöver. Han orkar knappt gå utan mest ålar sig fram hela tiden.
Antibiotikan vi fick var i tablettform och han vägrar äta den trots att vi försökt krossa och gömma i mat.
Metacam skulle han dessutom ha 1ml/dag (0,5mg styrka) vilket vi tycker låter extremt mycket. (ska ringa veterinären på måndag).
Vi vet inte vad vi ska göra för att få honom att äta och få i honom medicinen, har någon av er varit med om det jag har beskrivit?
Vet ni några extra bra metoder för att få i honom medicinen eller mat? Vi sitter med skedar och små plastsprutor och försöker så gott vi kan.
Tacksam för hjälp/tips!
Mvh Peter
Tyvärr så är det få veterinärer som kan gnagare. Jag skulle rekommendera dig att kontakta någon som kan för rådgivning, såsom Marianne Tornvall. Hon finns på Mälardalens smådjursklinik. Även om ni inte kan åka dit.
Det är dock bra om ni får tag på någon så snart som möjligt eftersom allmäntillståndet är påverkat, så kolla runt lite med de stora djursjukhusen i storstäderna för second opinion.
Jag rekommenderar er verkligen att köpa Critical Care (grön förpackning) och att alltid ha detta hemma för tillfällen som dessa. Man kan köpa en stor förpackning och förvara den i frysen. Det är ett slags mycket näringsrikt pulver som blandas med vatten och ges i spruta eller skål.
Om tabletterna är små nog så ska det gå att använda ett finger och lägga bak dem i halsen så att de sväljer det av ren reflex. Det körde jag på ett marsvin som behövde tabletter.
Hoppas att ni får bukt med detta! Tyvärr så är det inget bra val att köpa djur ifrån några djuraffärer med tanke på föräldradjurens bakgrunder (grovt bristande djurhållning och djursyn) och problem med sjukdomar.
Edit: Evidensia som är öppet 24/7 bör ha Critical Care. Annars så har Granngården och antagligen Solstaden också.
- Redigerat 2023-11-18 22:36 av Krullibull
#1: jag missade att skriva att vi försökt få i honom critical care ända sedan han började bli slö.
Marianne Tornvall har enligt deras webbsida tyvärr gått i pension :(
När det gäller tabletterna så är de alldeles för stora för att tvinga ner även fast det är en fjärdedel av en liten rund tablett. Ja Marsvin är en annan sak, de är lättare att tvinga ner tabletter i halsen på.
- Redigerat 2023-11-18 23:31 av Exanimus
Jag delar tablett i ungefär storlek som ska användas. Mosas och skrapar ner i någon droppe vatten. Ibland med en droppe honung när det är en son skriker bara den tror man ska ge medicin. Kör sedan upp den lilla vätskan i pipett. Lindar in råttan i handduk om det är en sprattel.
Sedan gosar och ger en lite skvätt från pipetten rakt i munnen. Gosar, försöker göra så råtta knastrar eller putsar sig så brukar medicinen även sväljas. Sedan i med lite till. Mest hålla kvar i hamnen så den inte kan dra sig mot inredning mm och få bort allt från kinderna om den inte svalt med en gång.
Sedan ska du absolut inte använda exner. Det är inte till för smådjur, kan ge allergiska reaktion. Och tar bara simpel ohyra som viss löss. Dödar inte skabb, som öronskabb mm eller lus ägg.
Måste behandlas i veckor om det är löss då det inte tränger in i äggen/gnetterna och försvinner ur huden rätt fort. Så fort.ägg kläcks är risk de förökar sig ändå att man måste återbehandla ofta.
Men tar inte skabb alls.
Du skrev med ohyremedel ihop med medicin senare. Så förhoppningsvis fick du ut stronghold.
Samt att veterinär chansar oftast på orsak till symtom. Sällan allt kan kontrolleras och vissa gör inte ens bakterie odling.
Och virus går inte medicinera bort bara stötta kroppen och ta bort sekundära bakterier som kan komma in när immunförsvaret är lågt.
Så fungerar inte medicinering kan det va att det helt enkelt inte är rätt medicin eller för milt medel.
Vissa kräver sulfa preparat och där är det bara bactrim som har. Andra kan behöva dubbel medicin som vibranors+baytril eller typ bactrim+ronaxan.
Lite knepigt med smådjur och mindre kunskap hos veterinärer.
Men Marianne tränade upp en som sägs också ha rätt bra koll. Annars rekommenderar jag starkt animalogos eller Ahlbergs i sthlm.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.