Råttor bråkar plötsligt
Har två underbara honor men med olika temperament den ena vill mest ligga och mysa. Den andra smågnager och springer runt men kommer gärna ut i handen från buren.
Nu har de , från att ha slickat varandra och sover ofta tillsammans, bråkat, någon av dem småpep lite men såg inte att de hade skadat varandra. Brottas liksom. Vad ska jag göra? Avbryta?
Är det råttungarna som du tidigare skrivit om? De är väl 4-5 veckor om jag har förstått det rätt? Såfall är det bara lek och även deras sätt att lära sig gränser. Så länge ingen blir skadad så behöver du inte avbryta dem. Det behöver inte vara bråk för att råttor ska pipa. Har dock väldigt svårt att se att så unga råttor skulle bråka så allvarligt.
- Redigerat 2023-11-08 13:01 av Tsireya
Som ovan redan nämnt är det ofta bus. Upp mot ca 4 månader är det 99% chans vara rent busande. Kan låta hemskt ibland när de busar. En av dom kan va lite mer tuffare och på än den andra som då piper/skriker till högt.
Som med oss själva när vi var barn var det en del som lekte lite mer intensivt, hårdhänt där andra kan va mycket försiktiga, inte tåla eller klara hårdare lekande.
När det är problem med temperamentet som vissa gånger har med hormonell aggressivitet att göra, andra gånger kan det ha med hur just den råttan blivit fostrad och lärt sig med intron den själv varit med om. En råttunge som växt upp med tuffa vuxna runt sig kan bli det samma som vuxen.
Kan va genetiskt med lite hårdhet dock främst runt intron.
Men även de med mycket lågt rang kan va stöddig, tuff mot andra pga sin osäkerhet och försök att stiga i flockens gruppering. Vilket inte har med dominans hormoner att göra för fem öre.
Översexuella osäkra hanar kan även va rätt på och jobbiga. De menar oftast inte att skapa bråk, men när de juckar på en hane kan den hanen bli arg och det blir bråk ändå.
Kan man inte olika pip och skrik ljuds betydelser så kan det lätt tro att en råtta som skriker skräckslaget blir jagad, attackerad. Ofta är det bara en drama queen eller osäker som inte klarar av buset eller rädd och inte vet vad den ska göra med en som busar för den har aldrig fått lära sig.
Enklast att kolla på sättet råttorna rör sig. Biter de hål, drar loss hårtussar är det bråk. Ser man aldrig seriösa bråk men sår runt nacken är det ofta ohyra.
Tecken på irritation, arg råtta där det ofta kan ses bråk eller risk att själv bli biten.
Råtta som burrar upp pälsen och ser lite ut som en igelkott.
Igelkott upp burrad, fnyser och ibland knastrar förbannat, trycker irriterat bort saker med framtassarna.
Lite mindre uppburrad till mycket uppburrad päls, viftar på svansen.
Strycker sin sida mot mot möbler och inredning.
Backar i sidleds med ofta uppburrad päls. Vänder inte ryggen till det som den är arg på och mycket känslig att bli berörd runt baken(ofta mer hanar än honor).
Ställer sig på bakbenen mot varandra, eller att ena ställer sig på bakbenen mot en som har uppburrad päls, fnyser osv.
Jaga in i ett hus/rör och vaktar utanför där den andra råttan piper/skriker mer rädd och vågar inte gå ut innan den utanför gått därifrån.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Nä då är det bara lite tjiv låter de som. De ligger ju och myser sedan med varandra så det verkar gå bra.
Tack för alla svar. Jag har så många frågor men man vill att de ska ha det bra. De är otroligt hängiva redan och kryper ihop i famnen hos mig och den ena riktigt njuter och sover då man stryker på henne. Den andra är lite mer rumningsbenägen men kommer gärna ut och klättrar upp på mig. Så jag tror att de redan har funnit sig till rätta.
Ni kan så mycket och det är så skönt att få rådfråga er🙏🏻✨❤️
#3: Bara fråga på 😊. Man kan aldrig veta allt även för de som haft råttor i åratal.
Alltså jag uppskattar det så mycket. Man blir så orolig.
Tack så väldigt mycket att ni orkar svara och engagera er med all kunskap ni besitter 🙏🏻
Samtidigt bra stämning och inga hemskts påhopp som brukar infinna sig ( konstigt nog bland vuxna människor) på nätet❤️
#5: Har tyvärr varit dom problemen här inne också för ett par år sedan. Själv var man ung och dum som inte kunde stå på egna ben och föll in som alla andra gjorde. Men det är jätte svårt komunicera på nätet. Svårt formulera sig så att ingen tar illa vid. Svårt veta hur folk menar när de skriver klumpigt.
Själv har jag försökt ta till mig om hur folk sagt att de känner på forum och har försökt mognat i att kunna föra mer saklig konversation. Men när det kommer till ämnen man tycker är intressant eller gå upp i lite för mycket. Är det lätt ryckas med.
Så det är bra när folk kan hjälpas åt säga till att du får du tagga ner lite och tänka på hur du säger saker.
- Redigerat 2023-11-09 15:58 av zickan