Råttor iFokus

Råttor

Läst 144 ggr
Lilalej123
0

Tumör eller ofarligt?

igår hittade jag en klump under min 1 åriga råtthonas arm. jag tror att det är en tumör men mina föräldrar vägrar ta henne till veterinären p.g.a. pengar. vad ska jag göra?

Uppkatten
3

Du är skyldig enligt lag att ta din råtta till veterinär om du tror att hon kan vara sjuk.

Djurskyddslagen säger:

1 § Djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande
och sjukdom.

1 § Ett djur som är skadat eller sjukt ska snarast ges
nödvändig vård eller avlivas.

Man kan alltså inte välja - djur har rätt att få hjälp av veterinär vid behov.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2023-10-30 18:56 av Uppkatten
91Marran
1

Visa dina föräldrar lagen som UppKatten har skrivit om.

Jag vet inte hur gammal du är men du kan inte låna av en vän eller släkting?

Ring till firstvet och rådfråga dem. Då kanske dina föräldrar lyssnar. Första samtalet ska vara gratis.

Mvh
Mig

Uppkatten
1

#2 Jag tror inte det är gratis längre, om man inte har sitt djur försäkrat i vissa försäkringsbolag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lilalej123
0

#1: jag har försökt prata med mina föräldrar men de vägrar. de säger att råttor inte är värda pengarna vi skulle betala för operation. min pappa är från ett annat land och tycker att om hon börjar lida ska han avliva henne själv. jag har inte mycket jag kan göra. jag har inte pengar själv.

Lilalej123
0

jag älskar mina råttor men jag har ingen makt i det här valet och jag känner mig som en hemsk djurägare.

Uppkatten
5

Ett tips är att du inte skaffar några nya djur förrän du har flyttat hemifrån och själv kan bestämma och har ekonomi nog för att hjälpa dina djur.

Tänker din pappa själv avliva dina sällskapsdjur så hoppas jag att han har den kunskap/erfarenhet som krävs enligt svensk djurskyddslagstiftning.

Har du kollat med veterinären vad en undersökning skulle kosta…?

91Marran
1

Veterinären är oftast inte så dyr med en undersökning.

Mvh
Mig

Uppkatten
0

Det är snart jul, du kanske kan önska dig ett veterinärbesök i julklapp (helst i förskott då förstås).

zickan
3

Finns två alternativ när det kommer till trolig tumör. Utöver det kan det va bra att du hör av dig till råttans uppfödare om den har en sådan. Tumör vill man oftast veta om som uppfödare för att kunna utvärdera linjen och veta hur en linje fungerar. För mycket problem som tumörer mm i för ung ålder brukar man avsluta en linje från avel.

Ett är att uppsöka veterinär och ta bort tumören via operation.

Två är att låta det vara och ge råttan ett bra liv så länge det går. Så fort juvertumören(oftast det på den platsen du nämnde), växer för mycket eller verkar skapa obehag, råttan verkar ha ont eller ändra humör. Inte längre kan röra sig fritt osv. Då låta henne få somna in.
Just tumörer är inget som är akut behpv springa till veterinären för. Det är inte en sjukdom som kommer ta död på råttan inom nån vecka utan behandling.
Får man det på äldre djur brukar inte ens veterinären vilja operera så det är vanligt att råttägare låter dom vara. Nu är din hona så pass ung att du har ett val kunna kanske behålla henne i livet längre om du styr upp en operation nu inom några veckor innan den riskerar sprida sig eller bli för stor.
Eller bita i sura äpplet att låta tumören vara och med det riskera att du kommer få avliva henne tidigare. Dock växer utmörer olika. En del kan växa mycket långsamt under en längre tid att de får ett år till i livet utan att tumören ger problem för dom.
Tumörer kan även växa rätt fort och det kan bli att du måste ta bort henne om någon månad.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Lilalej123
1

#8: det var jättebra ide! tack! klumpen är så liten just nu så den har inte orsakat några problem i min råttas välmående.

Lilalej123
0

#9: tack för tipset!

Lilalej123
1

#6: jag tror att min pappa bara skoja. han har ganska mörk humor…😅

zickan
1

#12: Mina föräldrar hotade också om att djuren(kaniner) skulle avlivas om jag inte tog hand om de ordentligt och liknande.
Det var deras sätt för att typ hota mig göra rätt och tänka till att det jag gör eller nu inte gör får konsekvenser.
De hotade om allt och vissa saker gjorde de också. Som att kom man försent fick man utegångsförbud. Kom man på tok för sent hem till middagen som alltid var samma tid så fick man ingen middag.
Kom man för sent för ofta och inte brydde sig om utegångsförbud fick man Tv förbud. På den tiden fanns inte datorer eller tv spel på samma sätt som nu.
Städade jag inte rummet och tjafsade för mycket så tog pappa en svart säck, samlade in allt som fanns på golvet. Sedan låste han in säcken och det tog tid att övh få tillbaka mina leksaker.
Men hoten de satte på djuren var aldrig något de gjorde slag i och skötte jag inte mina djur kunde det leda till utegångsförbud mm. Dock ökade det mina ansvar på högre nivå att jag själv valde avliva mina inavels kaniner med extremt humör som jagade mig och katterna. Ende sättet jag skulle få skaffa en ny kanin var om jag löste det med de jag hade. Vilket jag gjorde med egna pengar. Hade jag inte haft råd hade jag kunnat få låna av mina föräldrar och jobba av det med extra uppgifter hemma som städa huset, diska, vika tvätt eller via mitt sommarjobb.

Dock är det enligt lag den som har ansvaret över minderårig som är skyldig se till så djuren får den vård som krävs. Tråkiga är att det kan även bli att föräldrar tycker det är bättre avliva än vårda djuret. Vilket också är bättre än att de mår dålig av sjukdom, skada osv.
Blir det behov av veterinär men de inte vill betala är det bara visa upp lagen för dom. Går även ta sitt ansvar och be dom om lån till veterinär som du kan betala av att hjälpa till hemma. Eller om det är mer vanligt att man får månadspeng, vecko peng eller liknande numer så kan man be om att få mindre en tid. Dra sitt ansvar för djuren på det sätt man kan.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.