Råttor iFokus

Råttor

Etiketterråttägareråttbur
Läst 63 ggr
FeliVint
0

Critter nation bottenlåda

Hej,
Jag ska snart skaffa råttor och har införskaffat en Critter Nation model 161 som bur. Som jag förstått det ska det vara en av de bästa burarna, men bottenlådan är väldigt låg.

Är det någon här som har en Critter nation som har löst problemet med bottenlådan på ett bra och smidigt sätt?

När jag söker hittar jag många alternativa bottenlådor på amerikanska sidor som tyvärr inte kan skickas till Sverige.

Jag har inte hittat någon låda med rätt mått som finns i Sverige, så min tanke just nu är att ha lite bottenmaterial i botten av buren och sen ställa in en lite mindre metallåda av något slag, med högre kanter som kan ge mer grävmöjligheter.

Tror ni det skulle fungera? Eller har någon en bättre lösning?

zickan
0

Vet inte helt hur buren ser ut med sin botten. Men du skulle kunna tillverka en egen botten. Beställa pvc skivor i de mått du vill ha. Eller köpa och skära ut själv. Pvc är lite billigare än plexi och tycker materialet är något enklare att jobba med.
Vet även att det är en som köpt ikeas golvskydd för skrivbordsstol, mätte upp och värmde med värmepistol runt kanterna så de gick böja upp och göra en ny botten låda. Sedan skära till lite och fästa ihop.
Skall ligga en tråd här inne om det när de lade ut för flera år sedan.

Mins inte vilken jag köpte. Har inte gjort en egen botten till min kattlyckan bur. Men jag har höjt upp kanterna med Pvc skiva jag sågade till passande längder och bara tejpat fast i kanterna på bur lådan så de går ha mer strö. Tror det var denna jag köpte och tejpade där jag sågade så det inte skulle spricka lika lätt.
https://www.biltema.se/bygg/skivmaterial/plastglas/plastglas-1200-x-800-x-4-2000051486

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Slitstarka, transparenta och UV-resistenta plastglasskivor som kan varmbockas, borras, sågas, graveras, limmas m.m. Typiska användningsområden är i badrum, växthus, kylanordningar, fönster, montrar, hyllor, skyltar och som rumsavdelare.
FeliVint
0

#1: tack för tipset! Jag ska kolla på PVC plattor. Hur fäster man dem på bästa sätt i varandra?